العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى

Hyundai هيونداى Hyundai General Discussion Forum هيونداى من انجح الشركات الكورية وازاد نجاحها وانتشارها بعد ان ضمت اليها شركة كيا الكورية ايضاً من اهم موديلاتها ( اكسيل - فيرنا - اكسنت - ماتريكس - النترا - سوناتا - جينسيس )

قديم 11-06-2012, 03:19 AM
الصورة الرمزية 3bd0
3bd0 3bd0 غير متواجد حالياً

3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of
افتراضي رد: هيونداى إيكوس استعراض الفخامة hyundai equus

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة luckyman مشاهدة المشاركة

شفت واحدة نازله من ليبيا فى نص البلد السنة اللى فاتت طبعا انا لو رجل اعمال واملك الملايين وفكرت انى امتلك سياره فخمة وخيرت بين المرسيدس وبى ام والاودى طبعا اختار الايكوس لانها ببساطة الصفقة الذكية فعلا عربية تمتلك جميع مقومات فخامة واداء وجودة افضل سيارات العالم فى فيئتها لكن لا يوجد سيارة تمتلك سعر مدروس وذكى زى الايكوس وبالتالى هى سيارة القيمة المكتمله والكمال لله تعالى وشكرا لك
انا مع حضرتك في الموضوع ده
وانا عن نفسي ده هايبقى اختياري فعلا لو بدور على حاجة من الفئة دي

بس انا حبيت اقول ان احنا لازم ناخد بالنا ان كلمة "مرسيدس" او "بي ام" او "اودي" ليها سعرها لوحدها
في ناس كتير بتشتري من الحاجات دي عشان الاسم بس، بغض النظر بقى عن مميزات العربية نفسها
يعني انا قصدي ان يبقى اسمك راكب بي ام غير ما يكون اسمك راكب هيونداي جينسس، الاسم ليه تقلو بردو، مع ان ممكن تكون الجينسس احسن وافخم من البي ام بكتير

ومع ذلك، انا شايف انها كلها كام سنة عقبال ما العربية تاخد وضعها في السوق، وهايبقى راسها من راس اللكزس والانفنيتي

I love my MaDa
قديم 11-06-2012, 05:30 PM
الصورة الرمزية luckyman
luckyman luckyman غير متواجد حالياً
من انا؟: لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
التخصص العملى: مهندس
هواياتي: القراءة + المشى

luckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة 3bd0 مشاهدة المشاركة

انا مع حضرتك في الموضوع ده
وانا عن نفسي ده هايبقى اختياري فعلا لو بدور على حاجة من الفئة دي

بس انا حبيت اقول ان احنا لازم ناخد بالنا ان كلمة "مرسيدس" او "بي ام" او "اودي" ليها سعرها لوحدها
في ناس كتير بتشتري من الحاجات دي عشان الاسم بس، بغض النظر بقى عن مميزات العربية نفسها
يعني انا قصدي ان يبقى اسمك راكب بي ام غير ما يكون اسمك راكب هيونداي جينسس، الاسم ليه تقلو بردو، مع ان ممكن تكون الجينسس احسن وافخم من البي ام بكتير

ومع ذلك، انا شايف انها كلها كام سنة عقبال ما العربية تاخد وضعها في السوق، وهايبقى راسها من راس اللكزس والانفنيتي
بالضبط كده تماما انا شايف فى الخمس سنوات الاخيره زى تويوتا من 30 سنة رحله الصعود بقوة وثقة لا غبار عليها متخطية اعتق الاسماء وبرضة زى لكزس وانفينتى زى حضرتك ما ذكرت فى بداية تسعينات القرن المنصرم خلال اقل من 3 سنوات كانت متخطية ارقام المبيعات فى السوق الامريكية والسوق دول الخليج ولكل مجتهد نصيب ونفس الشىء حيكون مع السيارات الصينية لكن باختصار الوقت يعنى لو اليابانين احتاجوا 30 سنة وبعدهم الكوريين فالصنيين خلال سنوات معدودة ربما لا تتجاوز 5 سنوات احتمال نشوف سيارات طفرة طبعا مع عامل السعر المنافس والذكى والمدروس والنتيجة منتج اخر ذات قيمة خارج المنافسة
قديم 11-06-2012, 08:31 PM
الصورة الرمزية 3bd0
3bd0 3bd0 غير متواجد حالياً

3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة luckyman مشاهدة المشاركة

بالضبط كده تماما انا شايف فى الخمس سنوات الاخيره زى تويوتا من 30 سنة رحله الصعود بقوة وثقة لا غبار عليها متخطية اعتق الاسماء وبرضة زى لكزس وانفينتى زى حضرتك ما ذكرت فى بداية تسعينات القرن المنصرم خلال اقل من 3 سنوات كانت متخطية ارقام المبيعات فى السوق الامريكية والسوق دول الخليج ولكل مجتهد نصيب ونفس الشىء حيكون مع السيارات الصينية لكن باختصار الوقت يعنى لو اليابانين احتاجوا 30 سنة وبعدهم الكوريين فالصنيين خلال سنوات معدودة ربما لا تتجاوز 5 سنوات احتمال نشوف سيارات طفرة طبعا مع عامل السعر المنافس والذكى والمدروس والنتيجة منتج اخر ذات قيمة خارج المنافسة
بالظبط كده
بس انا مش معاك في موضوع اختصار الوقت للصينين
لللأسف الصين بدأت معانا غلط، يعني اليابان معروفة من زمان جدا من قبل ما تعمل عربيات ان الحاجة اللي بتتعمل هناك بتبقى ملهاش حل وجودة غير طبيعية (لو تفتكر مثلا المسجلات الباناسونيك والسوني اللي كان مكتوب عليها Made in Japan كانت سمعتها في السما). في رأيي ده كان السبب الرئيسي انهم اول ما يقولو احنا عملنا عربية الناس راحت اشترت وهيا مغمضة.
والكوريين عشان احنا معندناش فكرة مسبقة عن منتجاتهم، سرعة ثقة الناس قي عربياتهم مش سريعة زي اليابانيين بس مش بطيئة برضو
الصينين بقى انا شايف انهم هايعانو عشان يغيرو نظرة العالم لمنتجاتهم، هايحتاجو وقت كبير جدا من اثبات الذات واثبات ان حاجتهم ممكن تعتمد عليها لمدة 20 سنة قدام مثلا قبل ما الناس تبدأ تثق فيهم من اول وجديد

فأنا رأيي ان "القفزة" المتوقعة في اسواق العربيات هيا دخول الكوري بقوة شديدة لدرجة انو يسحب من مبيعات الشركات اللي بقالها 100 سنة في السوق.
المستقبل القريب للكوري، ويمكن البعيد يكون للصيني (بس بعيد اوي)

I love my MaDa
قديم 11-06-2012, 10:37 PM
الصورة الرمزية TiTo Sky
TiTo Sky TiTo Sky غير متواجد حالياً
من انا؟: واحد من الناس
التخصص العملى: طالب خدماوي
هواياتي: ركوب السيارات

TiTo Sky has a reputation beyond reputeTiTo Sky has a reputation beyond reputeTiTo Sky has a reputation beyond reputeTiTo Sky has a reputation beyond reputeTiTo Sky has a reputation beyond reputeTiTo Sky has a reputation beyond reputeTiTo Sky has a reputation beyond reputeTiTo Sky has a reputation beyond reputeTiTo Sky has a reputation beyond reputeTiTo Sky has a reputation beyond reputeTiTo Sky has a reputation beyond repute

AHMED
قديم 11-06-2012, 11:27 PM
yaso12 yaso12 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: السيارات

yaso12 is a splendid one to beholdyaso12 is a splendid one to beholdyaso12 is a splendid one to beholdyaso12 is a splendid one to beholdyaso12 is a splendid one to beholdyaso12 is a splendid one to beholdyaso12 is a splendid one to beholdyaso12 is a splendid one to behold

انا شوفت رؤوف غبور فى الفورسيزونز نايل بلازا وركب واحدة زى لونها ابيض لؤلؤى بصراحة عربية خرافة وهى تقارب فى الحجم مرسيدس اس بس سقفها اعلى شوية
اوعدنا يا رب