العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA > Tiggo

قديم 22-10-2011, 06:49 AM
hatemtimo hatemtimo غير متواجد حالياً
هواياتي: the car

hatemtimo is on a distinguished road
افتراضي رد: اسبرانزا تيجو - مميزات و عيوب

شكرا جدا على الموضوع الجميل ده
وعلى فكرة انا بفكر اشترى تيجو 1600
قديم 22-10-2011, 07:28 AM
الصورة الرمزية ابو يمني
ابو يمني ابو يمني غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مدير مبيعات شبابيك p.v.c
هواياتي: الكمبيوتر

ابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond repute

انا عن تجربة شخصية ان اهم عيوب التيجو ال 1600 ان سحبها ضعيف يعني تحس ان العربية ثقيلة علي الماتور فانا شايف ان اللي عايز يركب التييجو يركب ال 2000 سي سي ممتازة ومش هيحس بضعف السحب او بمشاكل التكييف لان هي اصلها 2000 سي سي

[SIGPIC][/SIGPIC]
قديم 24-10-2011, 12:40 AM
د هيثم د هيثم غير متواجد حالياً
التخصص العملى: دكتور جامعى
هواياتي: الرياضه

د هيثم has a spectacular aura aboutد هيثم has a spectacular aura about
للاهمية رد: اسبرانزا تيجو - مميزات و عيوب

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو يمني مشاهدة المشاركة

انا عن تجربة شخصية ان اهم عيوب التيجو ال 1600 ان سحبها ضعيف يعني تحس ان العربية ثقيلة علي الماتور فانا شايف ان اللي عايز يركب التييجو يركب ال 2000 سي سي ممتازة ومش هيحس بضعف السحب او بمشاكل التكييف لان هي اصلها 2000 سي سي
على فكره ياجماعه انا والله معايا تيجو 1600 موديل 2012 مشتريها من شهر 9 العربية جميله وسحبها رائع ودى مش اول عربية اشتريها واى عربيه فيها مميزات وعيوب لكن الحمد لله العربيه جميله ومشكلة غلق الابواب اتحلت فى تكنو سرفس 2 وظبطوا من الاخر الابواب حطولها شحم فتظبطط ورشوه اسبريا فأى حد عايز او بيفكر يجيب عربية يجبها ويتوكل على الله والى عايز يحس بالسحب صح خلى كل نقله الامبير يوصل الى 3 وشويه وعلى فكره لو قرئنا كتالوج العربية والتزامنا بالى فيه كل مشاكلنا حتتحل والتنتيشه الى الناس بتقول عليها دى مرتبطه بالشخص الى بيسوق ودوسة رجله على الدبرياش لان زميل ليا قالى عليها وجربت عربيته لقا النتشه راحت لانها من دوسة رجله على الدبرياش

التعديل الأخير تم بواسطة حازم شاهين ; 24-10-2011 الساعة 04:07 PM
قديم 24-10-2011, 05:40 AM
الصورة الرمزية عصام حشيش
عصام حشيش عصام حشيش غير متواجد حالياً

عصام حشيش will become famous soon enoughعصام حشيش will become famous soon enough

فعلا العربية لما بتشبع من الغيار سرعتها بتكون كويسة لكن لما تديها الغيار ورا بعضه تحس انها تقيلة
قديم 18-11-2011, 11:16 PM
memo_k memo_k غير متواجد حالياً

memo_k is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة medo akef مشاهدة المشاركة

اولا الف شكر لفتح الموضوع ده
ثانيا
اليارس (5 في السياره و التكييف مفتوح مع سرعه 180 و مكناش حسين بأي حاجه خالص عند الملفات ننزل علي 160 و بعدين نطلع تاني/يوم الكرسمس سياره يارس فرملت جامد طبعا لان فراملها ممتازه الي وره ملحقشي يفرمل اكصدام اليارس اتفلق من الجمب و التاني كان سيات ايبيزا وشها بقا مثلث لجوه!!!!!!!!!!)
كورولا رحله الفشل و النجاح عيوب الكولولا لا يعرفها الكثير ولكنها جوهريه و مع انها جوهريه فلا ينتبه لها احد لأن شركه تيوتا مبتعملشي حاجه الا لما بتكون واثقه انها ناجحه
و عمري ما سمعت موضوع دهان و و صاج و الكلام الغريب ده
نيجي لما يطلقون عنها تيجو مع واحد في الشارع عندي سياره 4*4 شكلها الحقيقه جميل بتبص علي الشبكه تلاقي مركه ليس لها اي قيمه فتقوم بأداره موجهك لانسر 1300 2009 بومه اوتوماتك كيف لهذه ان تغلب ال4*4 و بكل جداره نقول
هذه ما يطلقون عليها تكونولوجيت محركات و شركات كبري مش موديل بيتصنع و يتحط عليه اسم مختلف في كل بلد
و الارتفاع يعني 4*4 هتكون مسقطه ما اساسي لازم تكون عاليه لانها مصممه للجبال مع انها لو دخلت ادام الشروكي هتسلم نمر من اول جوله ايه الي جاب ده لده
صاج اقوي من التيريوس علي اساس ان التيريوس سياره 4*4 للاعمال الشاقه مثلا!
و اول مره اسمع حد بيقول التكييف بليل احلي من الصبح انا الي اسمعه في حاجه يطلقون توزيع الهواء و التركيز علي المنطقه شديده الحراره
و الفيديو الحقيقه مش عارف انت قصدك ايه فيه عربيه 4*4 مشيه طب شوف ده كدا و قول رايك
هو الكلام كتير اوي و مفيش اسهل منه

لو عاوز تقرنها بسياره من فئتها هرشح لك جيب شروكي
محرك ههههههههههههههه بلاش منقرنهمشي احسن
صاج طبعا الشروكي اقوي بكتير
جوده تصنيع فرق السما و الارض كفايه اسم جيب الي الجميع يشهد لقوته من ال60 و لسه موجوده عربيات له من زمان اوي في مصر و شغاله فل
كماليات شروكي مركزه علي السفر و الطروق الجبليه و جوده تصنيعها عاليه جدا و كماليات فعلا قيمه و بيحتاجها الجميع
مش شاشات عرض و ريوت كنتورول بيدور العربيه و الحجات الي بيحسسوني اني شاري عربيه نازل اتفسح بيها في الجنينه
شكل و اسم شركه لا يمكن التكلم عن بعض المنافسه بين الاثنين طبعا
الثبات كلام غريب اول مره اسمعه الي بشوفه الشروكي علي الطريق بطير ولا بيهمها ملفات ولا مطباط اهم حاجه نوس الطريق لننا لو موسعناش هتطر تستعمل القوه
مش عارف ولله اقرنهم ازاي اقول ايه مش شايف اي حاجه ممكن نقارنهم فيها و لله رايي انها ممكن تتقارن بدايو لانوس هاتش باج هي قريبه منها شويه
و لو حضرتك في المنصوره انا مستعد في اي وقت اطلع امامك علي الدائري بحته لانسر 1300 بومه حقيره و نشوف مين الي هيعجز الاول في الملفات و المطبات و الغرز علي الطرق اعتقد انا كدا عداني العيب
يا اخ ميدو مش كل الناس لديهم القدرة على شراء الهمر والشيروكى والنيسان وخلافة ولو انت شاهدت الفيديو بتاع الهمر هتلاحظ ان الفردتين الى قدام حودين لجوه وكمان واحد جرى على السيارة علشان يشيل الحجر من ادام العربية خوفا من الفضيحة يا اخ ميدو الناس تعبانة ونفسها تحس انها ركبة عربية حلوة وده مش عيب ولا حرام ده قدرتهم ولوكانوا يملكون المال لاشتروا ما هواحسن من دول ولكن ايه اللى رماك على المر فبدل من نحبطهم بحاول نساعدهم بما يرضى الله دون ان نجامل حد ولا ننحاز لشركة على شركة الا بالحق وكل واحد منة لله لو بيضلل حد من اجل شئ معين فى نفسة والله حرام لان كل واحد بيخدع حد ومبيقولش الحقيقة ربنا هو اللى بيحاسب واى شركة تنشر ناس تتكلم بالغلط لتشوية شركة منافسة او لرواج سلعتة يبقى حرام عليهم وربنا هيخسرهم زى ما بيخسروا الناس وشكرا للجميع وارجوا المعذرة