العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مكافحة سرقة السيارات

مكافحة سرقة السيارات موضوعات حماية السيارات من السرقة و للاعلان عن سيارات مفقودة ( مسروقة )

قديم 03-04-2013, 12:23 PM
eljazeera77 eljazeera77 غير متواجد حالياً

eljazeera77 will become famous soon enough
افتراضي رد: تتبع خط سير سياراتك "المكان والساعة والتاريخ" باستخدام موبايلك!!!!

تسلم ايدك ودماغك يا محترم ربنا يباركلك
والله انا عندى جهازين بيشتغلوا بنظام الويندوز وكنت هخلص منهم وانتا دلوقتى عرفتنى قيمتهم انا هحط واحد فى عربيتى والتانى فى عربيه اخويا
كتر خيرك
قديم 16-04-2013, 06:28 PM
Eg_Sword Eg_Sword غير متواجد حالياً

Eg_Sword will become famous soon enough
افتراضي رد: تتبع خط سير سياراتك "المكان والساعة والتاريخ" باستخدام موبايلك!!!!

يا شباب الحمد لله أنا عندي خبرة كويسة في البرنامج ده وهاجيب لكم المفيد ان شاء الله
1- لازم الموبايل يكون فيه GPS و انترنت 3G
2- تجنب استخدام كل أجهزة النوكيا بكل انواعها برغم أنها بتدعم البرنامج لكنه بعد ايام بيبدأ يخرج من الخلفية والشرط ان البرنامج يفضل شغال باستمرار
3- يفضل أجهزة الاندرويد لانها الأكثر دعما وبعدها الويندوز موبايل وبخصوص البلاكبيري ماعنديش خبرة بصراحة
4- لازم يكون عندك حساب جوجل وبتشغل البرنامج على الموبايل وتعمل حاجتين مهمين اول حاجة تعمل Join Latitdue من ضمن الخيارات وبتستخدم نفس حساب الجوجل بتاعك ثاني شيئ هو إنك تختار التشغيل الدائم أو التشغيل في الخلفية علشان لو الجهاز انطفى واشتغل ثاني يبدأ البرنامج يشتغل ثاني
5- البرنامج لازم يستخدم انترنت لكن استهلاكه الشهري بسيط جدا يعني ممكن اشتراك من 25 - 100 ميجا شهري يكفوه وزيادة
6- ادخل على حساب Gmail على الكمبيوتر سجل دخول واحفظ الاسم وكلمة المرور على الكمبيوتر وبعدين افتح جوجل واعمل بحث عن Latitude وافتح اول صفحة (غالبا) هتظهر في البحث هتلاقي حسابك وتلاقي مكانك ويقول لك آخر تحديث كان امتى (الفكرة ببساطة ان البرنامج بياخد الموقع من خلال GPS ويرسله من خلال الانترنت كل فترة بحسب خبرتي بتكون ساعة على الاكثر ومش بيمنعه من ارسال الموقع الا لو كان تحت حواجز يعني في جراج مثلا او تم فصله) وعلشان تتجنب موضوع انه يتفصل او يدخل في جراج من خلال صفحة الموقع على الكمبيوتر فعل خاصية التاريخ History وده علشان يخزن خط السير من نقطة لنقطة وتقدر تعرف فين آخر نقطة ارسل فيها موقعه
أرجو أني أكون أفدتكم