العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT > شاهين ، ريجاتا ، دوجان

شاهين ، ريجاتا ، دوجان الوريث الشرعى لسيارات فيات 131 و تم تصنيعها فى إيطاليا و تركيا و تجميعها فى مصر

قديم 08-08-2012, 04:36 AM
الهاك الصغير الهاك الصغير غير متواجد حالياً
من انا؟: م أحمد
التخصص العملى: مهندس برمجيات

الهاك الصغير has a spectacular aura aboutالهاك الصغير has a spectacular aura aboutالهاك الصغير has a spectacular aura about
افتراضي رد: تجربتي مع تحويل الشاهين من انجكشن الي كاربراتير عاده بالصور

الملاحظات
أولا بالنسبة للاسبراتير طلع في اسبراتير 131 سن طويل و 128 سن قصير وده اللي انا ركبته طبعا كنت بفضل الالكتروني بس اللي بيفهم فيه الميكانيكيه هوا العادي وجه كهربائي ظبته وخد 40 جنيه وبالنسبة للرداخ الياباني ركب قدام جنب الماتور وطرمبة البنزين اللي ورا زي ماهي ومش واصلها كهرباء لمبة الرشاش مش بتضيء عداد دورات المحرك فصل وقالي خلي كهربائي يشغله

تقيمي لاداء السيارة اول مادورت وفتحت الكبوت لقيت الماتور بيهتز كتير قالي اصل العربية بارده الكلام ده ماكانش موجود في الانجكشن صوت الماتور بقي هادي وضعيف طلعت اجرب العربية لقيت العربية بتسك يااااااه رجعت تاني لايام اللادا طبعا ده لازم يحصل مع الاسبراتير العادي

المهم السحب والقوة الانجكشن وهوا بايظ عندي كنت بحس بقوة العربية حاليا اكني ركبت فيها مكنه 1100 مش حاسس بقوة خالص وطبعا لما اشيل رجلي العربية بتكن

فانا بقول ياريتني صرفت علي الانجكشن انا كرهت العربية
بس في الاخر هنقول هوا ده العملي

لكن استنتاجي فعلا ان اي عربية انجكشن مهما كان ماتورها صغير اقوي من الكاربراتير العادي

انا كان معايا دوجان كانت اسبراتير الكتروني وكانت سريعه طبعا
بس معرفش الضعف من الاسبراتير العادي ام لا

المهم انتظروا تعليقي علي استهلاك الوقود ده الامل الاخير ليا
وحاليا جاري رفع الصور موضح فيها الاسماء
قديم 08-08-2012, 05:52 AM

الهاك الصغير has a spectacular aura aboutالهاك الصغير has a spectacular aura aboutالهاك الصغير has a spectacular aura about
حصرى رد: تجربتي مع تحويل الشاهين من انجكشن الي كاربراتير عاده بالصور

وأخيرا الصور

http://www.mediafire.com/?uk9cbcj9j49kb9e

وأي استفسار انا تحت امركم
قديم 08-08-2012, 09:55 AM
الصورة الرمزية Hisham.Elgazzar
Hisham.Elgazzar Hisham.Elgazzar غير متواجد حالياً

من انا؟: الفقير إلى الله
هواياتي: جميع الأعمال اليدوية-IT

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute
مبروك تجربة ممتازة ومنتظرين النتائج ، موفق بإذن الله

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الهاك الصغير مشاهدة المشاركة

الملاحظات

أولا بالنسبة للاسبراتير طلع في اسبراتير 131 سن طويل و 128 سن قصير وده اللي انا ركبته طبعا كنت بفضل الالكتروني بس اللي بيفهم فيه الميكانيكيه هوا العادي وجه كهربائي ظبته وخد 40 جنيه وبالنسبة للرداخ الياباني ركب قدام جنب الماتور وطرمبة البنزين اللي ورا زي ماهي ومش واصلها كهرباء لمبة الرشاش مش بتضيء عداد دورات المحرك فصل وقالي خلي كهربائي يشغله

تقيمي لاداء السيارة اول مادورت وفتحت الكبوت لقيت الماتور بيهتز كتير قالي اصل العربية بارده الكلام ده ماكانش موجود في الانجكشن صوت الماتور بقي هادي وضعيف طلعت اجرب العربية لقيت العربية بتسك يااااااه رجعت تاني لايام اللادا طبعا ده لازم يحصل مع الاسبراتير العادي

لكن استنتاجي فعلا ان اي عربية انجكشن مهما كان ماتورها صغير اقوي من الكاربراتير العادي

انا كان معايا دوجان كانت اسبراتير الكتروني وكانت سريعه طبعا
بس معرفش الضعف من الاسبراتير العادي ام لا
موضوع مهم للغاية
تسلم إيدك على المجهود الرائع
بعد إذنك عندى تعليق على سعر الموبينة لأنى من شهر ونص كنت بشتريها ب 65 جنيه وهى إنجليزى ماركةHPC مشعارف إزاى بقت ب105

فى حاجة تانية برضو أحب ألفت نظرك ليها البيك بتاع السلانسيه فى الكربراتير الجديد كهرباء ولازم يكون شغال علشان العربية تبقى منتظمة فى السلانسية وفى المشى بدون مشاكل

الرداخ اليابانى (للتوضيح ماهو إلا عبارة عن طلمبة بنزين كهرباء يابانى لموديل معين فى المتسوبيشى لانسر وسعره 170 جنيه ، ويمتاز هزا الموديل بالفصل الاوتوماتيكى عند إمتلاء حوض الكربراتير ، يعنى مش محتاج لفايظ ( فلزم التوضيح للإخوة القراء الكرام)

أسلاك البوجيهات كما يظهر من الصورة انها جوده عالية ويفضل ان تكون جرافيت او كربوى يعنى لجودة التوصيل

الإسبراتير العادة مفيهوش مشاكل ، مع انه كان من الممكن تجيب إليكترونى بالمشط بتاعه والموبينة هيبقى أحسن شوية ، لكن العادة زى الفل شغال بيه من زمان

الكربراتير محتاج ظبط ، مش معقول تاخده من على الرف مركون او من على مكنة على الأرض من فترة ويركب وتحس بفرق فى السحب ، أهم حاجة المانيفولد والقاعدة بتاعته يكونوا اتركبوا كويس جداا بالجوان بتاعهم ويكون مفيش اى تسريب لازم تتأكد بنفسك وماتسمعش كلام الصنايعية المتفزلكين

ولو الكربراتير اتظبط صح وومفيش تنفيس ولا اى كلام يزعل تركب العمة وطبعا مع تغيير فلتر الهوا لأن القديم اكيد مسدووود وبيساعد على خنقة العربية

طبعا مش هننسى تغيير البوجيهات بنوع كويس اتنين او تلاتة شمعه ونظبط الخلوص بتاعها بالفلر على 0.5 علشان نخلى الإشعال قوى ومفيش نقطة بنزين تطلع نيه

وماتنساش ان الإنجيكشن ماعليك انك لما بتدوس بنزين بتفتح بوابة الهوا ، يقوم حساس الهوا ، مدى إشارة للكمبيوتر ، انه فيه هوا وبنزين عوزين يتحرقوا ، يقوم الكمبيوتر مدى إشارة للموبينة
بناء على حساس الكرنك بسرعة الدوران ، وتطلع الشرارة
تقابل البنزين ، ونتا وحظك لو مظبوط تمام هتحس ان العربية زى الفل ، لأن مفيش تقديم ولاتأخير ولو العكس هتكره حياتك وهتدفع اللى فجيبك ومفيش فايدة

اما الكربراتير بقى ده مخ لوحدة

بيظبط هوا وبنزين بكمية معينة وخلاص على كده
تظبط كهربتك على حساب المخلوط وشكرا
اول ماتدوس بنزين يدخل البنزين والهوا على المانيفولد على وش البستم على طول من غير تأخير وعطلة الكمبيوتر ، يبقى مين الافضل ؟؟؟

أخيرا وليس آخرا وآسف للإطالة لاحظت ان غطا التاكيهات غرقان زيت وخصوصا من عند الكامة من قدام (اويل سيل الكامة بيرشح زيت )

جرب النصايح بتاعتى ومنتظر النتايج

واى استفسار انا موجود ، وأستاز محمد القاضى يقدر يفيدك جدا

وكزالك المشرف المهندس / سيد عصام

التعديل الأخير تم بواسطة Hisham.Elgazzar ; 08-08-2012 الساعة 10:01 AM سبب آخر: التوضيح والإفادة للإخوة القراء
قديم 08-08-2012, 12:30 PM

افتراضي رد: تجربة ممتازة ومنتظرين النتائج ، موفق بإذن الله

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hisham.Elgazzar مشاهدة المشاركة

موضوع مهم للغاية
تسلم إيدك على المجهود الرائع
بعد إذنك عندى تعليق على سعر الموبينة لأنى من شهر ونص كنت بشتريها ب 65 جنيه وهى إنجليزى ماركةHPC مشعارف إزاى بقت ب105

فى حاجة تانية برضو أحب ألفت نظرك ليها البيك بتاع السلانسيه فى الكربراتير الجديد كهرباء ولازم يكون شغال علشان العربية تبقى منتظمة فى السلانسية وفى المشى بدون مشاكل

الرداخ اليابانى (للتوضيح ماهو إلا عبارة عن طلمبة بنزين كهرباء يابانى لموديل معين فى المتسوبيشى لانسر وسعره 170 جنيه ، ويمتاز هزا الموديل بالفصل الاوتوماتيكى عند إمتلاء حوض الكربراتير ، يعنى مش محتاج لفايظ ( فلزم التوضيح للإخوة القراء الكرام)

أسلاك البوجيهات كما يظهر من الصورة انها جوده عالية ويفضل ان تكون جرافيت او كربوى يعنى لجودة التوصيل

الإسبراتير العادة مفيهوش مشاكل ، مع انه كان من الممكن تجيب إليكترونى بالمشط بتاعه والموبينة هيبقى أحسن شوية ، لكن العادة زى الفل شغال بيه من زمان

الكربراتير محتاج ظبط ، مش معقول تاخده من على الرف مركون او من على مكنة على الأرض من فترة ويركب وتحس بفرق فى السحب ، أهم حاجة المانيفولد والقاعدة بتاعته يكونوا اتركبوا كويس جداا بالجوان بتاعهم ويكون مفيش اى تسريب لازم تتأكد بنفسك وماتسمعش كلام الصنايعية المتفزلكين

ولو الكربراتير اتظبط صح وومفيش تنفيس ولا اى كلام يزعل تركب العمة وطبعا مع تغيير فلتر الهوا لأن القديم اكيد مسدووود وبيساعد على خنقة العربية

طبعا مش هننسى تغيير البوجيهات بنوع كويس اتنين او تلاتة شمعه ونظبط الخلوص بتاعها بالفلر على 0.5 علشان نخلى الإشعال قوى ومفيش نقطة بنزين تطلع نيه

وماتنساش ان الإنجيكشن ماعليك انك لما بتدوس بنزين بتفتح بوابة الهوا ، يقوم حساس الهوا ، مدى إشارة للكمبيوتر ، انه فيه هوا وبنزين عوزين يتحرقوا ، يقوم الكمبيوتر مدى إشارة للموبينة
بناء على حساس الكرنك بسرعة الدوران ، وتطلع الشرارة
تقابل البنزين ، ونتا وحظك لو مظبوط تمام هتحس ان العربية زى الفل ، لأن مفيش تقديم ولاتأخير ولو العكس هتكره حياتك وهتدفع اللى فجيبك ومفيش فايدة

اما الكربراتير بقى ده مخ لوحدة

بيظبط هوا وبنزين بكمية معينة وخلاص على كده
تظبط كهربتك على حساب المخلوط وشكرا
اول ماتدوس بنزين يدخل البنزين والهوا على المانيفولد على وش البستم على طول من غير تأخير وعطلة الكمبيوتر ، يبقى مين الافضل ؟؟؟

أخيرا وليس آخرا وآسف للإطالة لاحظت ان غطا التاكيهات غرقان زيت وخصوصا من عند الكامة من قدام (اويل سيل الكامة بيرشح زيت )

جرب النصايح بتاعتى ومنتظر النتايج

واى استفسار انا موجود ، وأستاز محمد القاضى يقدر يفيدك جدا

وكزالك المشرف المهندس / سيد عصام
أولا الموبينة في منها موبينة الكتروني او جافة وفي منها موبينة عادة حضرتك شوف الصورة وقارن لو هيا او لاء ثانيا انا كان اتعملي تخفيض بسيط لاني كان معايا واحد معرفه

وبالنسبة للكربراتير علي حظي كان لسه جاي ماتور تيمبرا وحليته من عليه وده مش بيحصل كتير

وبالنسبة للزيت لاني ماكنتش بغسل العربية علشان اللوحة ماتضربش لكن دلوقتي هغسلها غسله كويسه

واكيد انا لسه هتابع مع الميكانيكي مع انه مشهور انه كويس جدا وغالي يعني شغله نضيف
قديم 08-08-2012, 12:35 PM

افتراضي رد: تجربتي مع تحويل الشاهين من انجكشن الي كاربراتير عاده بالصور

شكرا للمشرف الكريم والادارة علي التعديل ووضع الصور مع الموضوع

الكلمات الدليلية
التحويل من انجيكشن لكربراتير