العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO > ﻻنوس (دايو - شيفروليه)

ﻻنوس (دايو - شيفروليه) كانت و أصبحت chevy gold logo

قديم 01-03-2012, 08:57 AM
الصورة الرمزية azeweel
azeweel azeweel غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Electrical Engineer

azeweel is a jewel in the roughazeweel is a jewel in the roughazeweel is a jewel in the rough
افتراضي رد: اكسسوارات اللانوس

أنا حاسس ان العربيه دى معذباك حاول تغير طالما مش مقتنع
قديم 01-03-2012, 09:25 AM
الصورة الرمزية luckyman
luckyman luckyman غير متواجد حالياً
من انا؟: لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
التخصص العملى: مهندس
هواياتي: القراءة + المشى

luckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tonsy1979 مشاهدة المشاركة

مشكلة اللانوس الكارثية فعلا الفرامل والسحب والتكييف وعموما الثبات محدش يدور عليه فى اى عربية غير الالمانى
لية مش فى غير الالمانى عندك الهوندا ثبات بدون مبالغة ممكن تقول علية الثبات العظيم مقارنة بوزن واداء السياره انا سيارتى موديل 84 الهوندا القديمة مختفظ بها لسة زى الزيرو حالاتها من جوة وبرة لكن المكنة محتاجة عمره بس اسال اى واحد معاه الموديل دة عن الثبات والاداء مش ممكن عربية كانت سابقة وقتها ب 30 سنة
جرب فى سيارات الدفع الرباعى الاندكروزر تعتبر افضل عربية على وجه البسيطة من ناحية الاداء وعبور اصعب المناطق فى العالم وتتفوق على الالمانى واحسن من المرسيدس فى الثبات وعبور المنحدرات والميلان الخ مش شرط الالمانى نعم الالمانى هو الرائد عالميا لكن لسة فى ماركات تغلبات عليهم وان كانت هذه الماركة استنبطت جميع موديلاتها من الالمان لكن مش شرط ممكن تتفوق جيب مثلا لاندرروفر ومرسيدس وتويوتا ونيسان اعرق شركات فى مجال الدفع الرباعى وخبره وسيب نفس السيارات تعمل فى شركة تنقيب عن البترول سنة فى مناطق وعرة وتعال نشوف مين اللى لسة شغال ومين اللى اتعطل دة عن تجربة مش تلاقى حول العالم كله حتى الشركات المانى حد بيستخدم سيارات المانى مثلا فى مجال الشاحنات الخفيفة فى مجال التنقيب والاستكشاف اقصد مش شرط انا اسف للاطاله بس مش شرط لكن كلامك صح من ناحية الالمانى لكن يعيبة ارتفاع الاسعار التشغيل والسعر السايرة وقطع الغيار وصعوبتها الخ كمجمل قيمة اليابانى ممتاز
قديم 01-03-2012, 09:48 AM
الصورة الرمزية luckyman
luckyman luckyman غير متواجد حالياً
من انا؟: لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
التخصص العملى: مهندس
هواياتي: القراءة + المشى

luckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة azeweel مشاهدة المشاركة

أنا حاسس ان العربيه دى معذباك حاول تغير طالما مش مقتنع
ان شاء الله بس حاليا عندى اولويات تانية فى ظل الاوضاع الحالية خاصة انى اعتبر بستخدمها اربع شهور انا لقيت عربيات نظيفة جدا بس بتخسر جامد استعمال نظيف جدا زى الاوبل الفيكترا جديد يعتبر موديل من ثلاث سنين الميجان سيارات ادائها جيد وفى منه استخدام ممتاز ونظيف مشكلتة اعادة البيع ومش محبوبة فى مصر متعرفش ديما مصر بينجح فيها اسوأ عربيات فى العالم او السيارات المرادف لسوء التصنيع والجودة تلاقيها نار فى مصر فعلا سوق غريب جدا ؟
وبيطلع فى السيارات المحترمة عيوب غريبة مع ان تلاقى مثلا ان الاوبل نفس محركات الدايو بس الدايو على اجيال اقدم وفنيش اقل جودة اقل ممكن تحس دة بوضوح جدا فى غيارات كل الدايو خصوصا اللانوس كانها سيارة عسكرية الغيارات فيها تتسم بالعناد ههههه والعدوانية خاصة الريفيرس والاول غير كدة النقلات غير سلسه كله يهون لكن العيب الخطير الفرامل بكل تاكيد فى عنصر مش مناسب فى فرامل اللانوس انا مغير التيل ثلاث مرات وكشفت فى التوكيل الدائره سليمة لكن العربية بتزحف حتى لو الفرامل مش سخنة كذا مرة بستر ربنا العربية تقف على اخر مللى رغم ان سرعتى متوسطة
قديم 01-03-2012, 10:02 AM
shur3000 shur3000 غير متواجد حالياً

shur3000 has a spectacular aura aboutshur3000 has a spectacular aura about

لما العربية مش عجباك بيها وبتمنها ممكن تجيب هوندا تانية زى اللى معاك وبعدين الانوس مش عربية سيئة جداللدرجة دى وبعدين لما تفارنها بالاند كروزر انت بتظلمها دى اية ودى اية والسحب مش وحش اوى كدة ممكن الفرامل ضعيفة بس نصيحة اى عفشجى محترم ممكن يظبطها . وحاول تغير بوجيهات وتهتم بالعربية كأساس مش اكسسوار
قديم 01-03-2012, 11:55 AM
الصورة الرمزية Torn@doo
Torn@doo Torn@doo غير متواجد حالياً
التخصص العملى: medical promotion

Torn@doo has a reputation beyond reputeTorn@doo has a reputation beyond reputeTorn@doo has a reputation beyond reputeTorn@doo has a reputation beyond reputeTorn@doo has a reputation beyond reputeTorn@doo has a reputation beyond reputeTorn@doo has a reputation beyond reputeTorn@doo has a reputation beyond reputeTorn@doo has a reputation beyond reputeTorn@doo has a reputation beyond reputeTorn@doo has a reputation beyond repute

جميلة المناقشة دى
يارب دايما مواضيعكوا جميلة كدة
تحيااااتى