العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > نيسان NISSAN > صنى SUNNY

صنى SUNNY نيسان صنى

قديم 19-12-2010, 11:58 AM
moataz.ghoneim moataz.ghoneim غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس بترول

moataz.ghoneim will become famous soon enough
افتراضي رد: لية نيسان صنى مش محبوبة..!!!

العربية ممتازة لكن الناس مش فاهماها
قديم 19-12-2010, 12:05 PM
الصورة الرمزية بدر بسيونى
بدر بسيونى بدر بسيونى غير متواجد حالياً

مشرف الكورى
من انا؟: مصرى
التخصص العملى: كيميائى
هواياتي: السيارات

بدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد فاروق سيد مشاهدة المشاركة

رأي
أن السبب يرجع لكلاسكيت تصميم الصنى
تشعر أنها موديل 1990
وهذا لا يمنع أنها
أسم كبير وعريق ولها تاريخ ولها أيضاً مُحبيها
وانا متفق معاك يااستاذ احمد فى موضوع الشكل الخارجى انه قديم ومن الداخل مش واسعة جدا بس وسع مقبول وارتفاع قطع غيارها بالمقارنة بمثيلاتها والنقطة القاضية تقفيل مصرى وكمان وقف انتاجها عالميا
قديم 19-12-2010, 02:00 PM
الصورة الرمزية MmFFoR
MmFFoR MmFFoR غير متواجد حالياً

MmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond repute

وقف انتاجها في اليابان فقط ولكنها تصنع في كلا من مصر و كوريا الجنوبية في مصانع سامسونج و مازال يتم استيراد المحرك من المصنع في اليابان! يعني قطع الغيار ما زال يتم تصنيعها في اليابان و كوريا و لكن خط التجميع تم نقله الى مصر بدل اليابان لاستبداله بخط تجميع العبقرية التيدا
قديم 20-12-2010, 12:03 PM
Mema75 Mema75 غير متواجد حالياً

Mema75 will become famous soon enough

انا عايز اللي بيقول ان العربيه مش كويسه يقول الدليل علي كلامه هل العربيه عملة معاه موقف مش كويس هل العربيه فيها عيب جوهري ويقول ايه العيب
لكن كل واحد عاملي فيها مستر اكس بسلمته وبتفرد ويتني ويقولك تقفيل مصري والايادي المصريه لما تدخل في حاجه انتي عارف هو انتي بسلامتك مش مصري وايديك مش من الايادي المصريه اللي لما بتدخل في حاجه بتبوظها ولا انت مصري بايدين المانيه
انا معايه صني 2008 عامله 96 الف كيلو العربيه ماشاء الله ولا حول ولاقوة الا بالله زي الفل وبسافر بيها من الغردقه الي القاهره والمنيا وارجع المشوار بيعمل فوق ال1000 كيلو وانا مطمئن جدا
وعندي كمان في الشركه اللي باشتغل فيها اسطول من العربيات الصني اكتر من 20 عربيه مفيش مشكله من عربيه منهم مع انهم عربيات شركه يعني اللي بيركب مش بيهتم بيها زي لما تكون عربيته
عندي عربيه 2007 عامله 200 الف كيلو تخيلو غيرنالها الاسطوانه والديسك عند ال 200 الف مع انهم ممكن يكملوا بس احنا غيرناهم علشان العربيه بتسافر كتير في طرق مقطوعه وكمان دي تعليمات الامن الصناعي بخصوص صيانه العربيه
انا وعن تجربه عربيتي الشخصيه وكذلك عربيات الشركه اقدر اقول انها عربيه اعتماديه لابعد الحدود وانها افضل عربيه في مصر في فئتها السعريه و في الفئه اللي اعلي منها كمان
فيا ريت بلاش افتري واللي عنده نقص للعربيه يقولوا علشان الناس تستفيد
ومن وجهه نظري كمستخدم للعربيه انا شايف ان العيوب الموجوده في العربيه تتعلق بالشكل وان المساحه المخصصه للكنبه الخلفيه ضيقه
اما المميزات فحدث ولا حرج
موتور جبار
عفشه ممتازه
صاج قوي
تكييف رهيب
استهلاك معقول للبنزين علي السرعات المتوسطه (265 ك الي 275 ك في الصفيحه داخل البلد مانيول 2008 )
توكيل محترم (يتم تغيير اي شئ يظهر فيه عيوب صناعه داخل فتره الضمان زده عن تجربه )
سعر اكثر من رائع قياسا بمثيلاتها
ندرة الاعطل واعتماديه كبيره
سهل التعامل مع العربيه من حيث الميكانيكا
ولكم الشكر والتقدير
مصطفي
قديم 20-12-2010, 12:59 PM
الصورة الرمزية MmFFoR
MmFFoR MmFFoR غير متواجد حالياً

MmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mema75 مشاهدة المشاركة

انا عايز اللي بيقول ان العربيه مش كويسه يقول الدليل علي كلامه هل العربيه عملة معاه موقف مش كويس هل العربيه فيها عيب جوهري ويقول ايه العيب
لكن كل واحد عاملي فيها مستر اكس بسلمته وبتفرد ويتني ويقولك تقفيل مصري والايادي المصريه لما تدخل في حاجه انتي عارف هو انتي بسلامتك مش مصري وايديك مش من الايادي المصريه اللي لما بتدخل في حاجه بتبوظها ولا انت مصري بايدين المانيه
انا معايه صني 2008 عامله 96 الف كيلو العربيه ماشاء الله ولا حول ولاقوة الا بالله زي الفل وبسافر بيها من الغردقه الي القاهره والمنيا وارجع المشوار بيعمل فوق ال1000 كيلو وانا مطمئن جدا
وعندي كمان في الشركه اللي باشتغل فيها اسطول من العربيات الصني اكتر من 20 عربيه مفيش مشكله من عربيه منهم مع انهم عربيات شركه يعني اللي بيركب مش بيهتم بيها زي لما تكون عربيته
عندي عربيه 2007 عامله 200 الف كيلو تخيلو غيرنالها الاسطوانه والديسك عند ال 200 الف مع انهم ممكن يكملوا بس احنا غيرناهم علشان العربيه بتسافر كتير في طرق مقطوعه وكمان دي تعليمات الامن الصناعي بخصوص صيانه العربيه
انا وعن تجربه عربيتي الشخصيه وكذلك عربيات الشركه اقدر اقول انها عربيه اعتماديه لابعد الحدود وانها افضل عربيه في مصر في فئتها السعريه و في الفئه اللي اعلي منها كمان
فيا ريت بلاش افتري واللي عنده نقص للعربيه يقولوا علشان الناس تستفيد
ومن وجهه نظري كمستخدم للعربيه انا شايف ان العيوب الموجوده في العربيه تتعلق بالشكل وان المساحه المخصصه للكنبه الخلفيه ضيقه
اما المميزات فحدث ولا حرج
موتور جبار
عفشه ممتازه
صاج قوي
تكييف رهيب
استهلاك معقول للبنزين علي السرعات المتوسطه (265 ك الي 275 ك في الصفيحه داخل البلد مانيول 2008 )
توكيل محترم (يتم تغيير اي شئ يظهر فيه عيوب صناعه داخل فتره الضمان زده عن تجربه )
سعر اكثر من رائع قياسا بمثيلاتها
ندرة الاعطل واعتماديه كبيره
سهل التعامل مع العربيه من حيث الميكانيكا
ولكم الشكر والتقدير
مصطفي
حبيبي يا درش! جبت منالاخر