العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > سوق السيارات المصرية > المرور والشهر العقارى > الشهر العقارى

قديم 05-11-2010, 10:07 PM
الصورة الرمزية محمود زيزوو
محمود زيزوو محمود زيزوو غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مشرف مبيعات بشركة مستلزمات طبية ومشرف رعاية طبية

محمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond repute
للاهمية بخصوص توكيل السيارة صح ام خطا بسرعة لو سمحتو

ان شاء اللة انا هجيب عربية لانوس موديل 2002 1500 cc انا هشتريها بعد بكرة ارجو الرد سريعا انا عايز اعرف دلوقتى العربية فيها الرخصة سارية لمدة 8 شهور و انا مش معاية فلوس خالص علشان اسجل العربية باسمى ودلوقتى واخويا قالى يعملك توكيل انا مش عارف التوكيل دة صح ولا غلط وهل هو ممكن يروح بعد فترة يلغى التوكيل وينصب عالية لان ناس كتير بتخوفنى فارجو الرد بسرعة والصيغة الصحيحة للتوكيل اى هى وعايز اعرف هو بيتكتب فى التوكيل انة لا يحق لية البيع او الاغاء التوكيل ولا يحق لو التصرف فى العربية افيدونى افادكم اللة لانى اول مرة اجيب عربية واول مرة اتحط فى موقف زى دة وخايف جدا وناس بتخوفنى كتير وناس قالت روح سجل فى المرور بس التسجيل ناس بتقول 3 سنين بحوالى 300 الترخيص ونقل الملكية بحوالىى 360 جنة انا مشمتاكد من الرقم بس مش معاية ولا شلان خالص ارجو الرد باليضاح وشكرا
قديم 05-11-2010, 10:21 PM
الصورة الرمزية amrmohamed1975
amrmohamed1975 amrmohamed1975 غير متواجد حالياً
من انا؟: ولدي نصحتك لما صوتي اتنبح متخفش من جني و لا من شبح
التخصص العملى: اتصالات
هواياتي: كرة القدم و القراءة

amrmohamed1975 has a reputation beyond reputeamrmohamed1975 has a reputation beyond reputeamrmohamed1975 has a reputation beyond reputeamrmohamed1975 has a reputation beyond reputeamrmohamed1975 has a reputation beyond reputeamrmohamed1975 has a reputation beyond reputeamrmohamed1975 has a reputation beyond reputeamrmohamed1975 has a reputation beyond reputeamrmohamed1975 has a reputation beyond reputeamrmohamed1975 has a reputation beyond reputeamrmohamed1975 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: بخصوص توكيل السيارة صح ام خطا بسرعة لو سمحتو

يعمل لحضرتك توكيل عام بيع للنفس و للغير غير قابل للالغاء للسيارة رقم 0000 موديل 00000 شاسيه 0000 موتور يعني التوكيل فيه بيانات العربية كلها و تتأكد ان كل البيانات مكتوبة فى التوكيل مطابقة للرخصة عشان و انت بتسجل بعد كده ميحصلش مشاكل و ياريت حضرتك تكون معاه و هو بيعمل التوكيل تستلم التوكيل و شهادة المخالفات و الرخصة و العربية و تدفع الفلوس و بالتوفيق انشاء الله و مبروك مقدما العربية و ربنا يديك خيرها و يكفيك شرها

اللهم احفظ مصرنا الحبيبه من الفتن ماظهر منها وما بطن اللهم ولِي علينا خيارنا ولا تولِي علينا شرارنا اللهم احفظ شعبها من كل سوءٍ وشر يا رب العالمين اللهم يسر أمرنا وفرج كربنا وأرزقنا نعمة الامن والامان والاستقرار
اللهم أكتب لمصر وأهلها الخير حيث كان وكيف كان اللهم اجعل مصر سخاء رخاء وسائر بلاد المسلمين اللهم ارنا الحق حقا و ارزقنا اتباعه و ارنا الباطل باطلا و ارزقنا اجتنابه
قديم 05-11-2010, 10:30 PM
tom_gr tom_gr غير متواجد حالياً

tom_gr is a glorious beacon of lighttom_gr is a glorious beacon of lighttom_gr is a glorious beacon of lighttom_gr is a glorious beacon of lighttom_gr is a glorious beacon of lighttom_gr is a glorious beacon of light

لنل كنت زيك واكتر
كنت مرعوب على القرشين الى حلتى

بس بعد كده لما فهمت وعرفت وبقيت خبرة شويه
اقدر اقلك ان بيع وشرا العربية اسهل من بيع الموبايلات
بس بشرط هما كام خطوة تحفظهم بالتريب وكله يبقى تمام
1- فلوسك فى جيبك وماتدفعش ولا مليم قبل مايتعملك التوكيل ولو على سبيل العربون
2- رجلك على رجله لحد الشهر العقارى وتلزق فى كل خطوة هو بيعملها
3- قول للموظف عاوز التوكيل ( توكيل عام فى بيع سيارة بالبيع للنفس وللغير ) وغير قابل للاغاء الابحضور الطرفين ( وتقريبا هو تلقائيا بيكون غير قابل للاغاء الابحضور الطرفين
4- التوكيل بيكون عليه اختام بالهبل ( تقريبا 4 او خمسة )
5- استلمت توكيلك خد مفتاحك اذكر اسم الله ادفع للراجل فلوسه وتوكل على الله على بيتك وافضل زمر تحت البيت ومبروك
قديم 05-11-2010, 10:33 PM
tom_gr tom_gr غير متواجد حالياً

tom_gr is a glorious beacon of lighttom_gr is a glorious beacon of lighttom_gr is a glorious beacon of lighttom_gr is a glorious beacon of lighttom_gr is a glorious beacon of lighttom_gr is a glorious beacon of light

اه نسيت اقلك
قبل خطوة التوكيل ودفع الفلوسسسسسسسسسسسس
لاااااااااااااااااااااااا اااااااااااااااااازم يجبلك شهادة المخالفات قبل ماتدفع اى جنيه
اوعى يشتغلك ويقلك عيبببببببببببببب بكرة هاتكون عندك

توكيلك - شهادة مخالفاتك - رخصة العربية الى باسمه او الرخصة بتاعت العربية زائد كل توكيلات العربية الاصل
وبعدين ادفع الفلوس
قديم 05-11-2010, 10:36 PM
الصورة الرمزية محمود زيزوو
محمود زيزوو محمود زيزوو غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مشرف مبيعات بشركة مستلزمات طبية ومشرف رعاية طبية

محمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond repute

متشكر جدا بس فى حاجة انا دلوقتى اتفقنا ان هنعمل عقد ابتدائى وهديلو 40الف جنية وهبقى 3 الف جنية لما يجيب شهادة المخالفات والتوكيل الكلام دة صحيح ولا اى بس انا مش هروح الشهر العقارى هو هيعمل كل حاجة التوكيل والمخالفات