العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو لوجان Logan

رينو لوجان Logan The Dacia Logan is a car produced jointly by the French manufacturer Renault and its subsidiary Dacia of Romania. It is manufactured at Dacia's automobile plant in Mioveni, Romania, in Colombia, Brazil, Russia, Morocco, Iran, India and South Africa. It is also marketed as the Renault Logan, Nissan Aprio or Tondar 90 depending on the existing presence or positioning of the Renault brand.

قديم 06-07-2010, 12:32 PM
waleed_es waleed_es غير متواجد حالياً

waleed_es will become famous soon enough
افتراضي ضغط الإطارات

يا ريت اعرف ضغط الإطارات المفروض يبقى كام ؟؟؟
قديم 06-07-2010, 01:10 PM
m__hassan m__hassan غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس معماري

m__hassan is on a distinguished road
افتراضي رد: كل اللي نفسه في حاجة عن اللوجان يدخل هنا

الاخ رينجو ممكن اعرف هل سعر اللوجان بيكون في التوكيل ارخص ولا اي معرض سيارات وفي ناس قالوا لي ان ممكن المعرض يرخص الثمن بس يكون استعمها اكثر من مرة وهل الاضمن ان نشتري من التوكيل ولو حتى غالي شوية وشكرا
قديم 06-07-2010, 01:55 PM
ringoo ringoo غير متواجد حالياً
من انا؟: عمرو
هواياتي: الرسم على الزجاج

ringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m__hassan مشاهدة المشاركة

شكرا يا اخ رينجو على ردك السريع وانا فعلا بستفاد من مشاركاتك واحسدك على كم المعلومات اللي عندك وانا بتابع اي مشاركة ليك في اي منتدى وياريت مسئولي المنتدي ده يقدروا مشاركاتك ولك وافر التحية والتقدير

يا باشا العفو ولا شكر على واجب احنا اخوات وبنستفاد معلومات من بعض وتحت امرك فى اى استفسار

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة waleed_es مشاهدة المشاركة

يا ريت اعرف ضغط الإطارات المفروض
يبقى كام ؟؟؟

29 امامى ... 32 خلفى .... انا بظبط كله 30 مش بتفرق فى حاجة ... حاول تملى نيتروجين وريح دماغك من الكشف كل شوية على ضغط الاطار

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m__hassan مشاهدة المشاركة

الاخ رينجو ممكن اعرف هل سعر اللوجان بيكون في التوكيل ارخص ولا اي معرض سيارات وفي ناس قالوا لي ان ممكن المعرض يرخص الثمن بس يكون استعملها اكثر من مرة وهل الاضمن ان نشتري من التوكيل ولو حتى غالي شوية وشكرا
مافيش حاجة اسمها استعملها اكتر من مرة .. لان دة اسمه نصب ودى سيارة مستعملة مش زيرو
اضمن مكان لشراء اللوجان هو التوكيل والموزعين المعتمدين لدى شركة eim
لو لاقيت معرض ارخص بس يكون موثوق فيه زى محمد زكى فا مفيش مشكلة
كل ما فى الامر ان سعر اللوجان غلى 1000 جنيه ... وبالتالى يوجد لدى الموزع مخزون من السيارات قبل الغلاء
وبالتالى بتكون فرصة ليه انه يبيع كم كبير من المخزون بالسعر القديم وهو الكسبان والعميل كمان كسبان
طبعا دى صفقة رابحة لكن .. دلوقتى انت اشتريت لوجان بالسعر القديم من موزع محترم .. اول حاجة حتعملها تغير الزيت فى اول صيانة متستناش حتى لو التوكيل قالك تغيير الزيت على 10000 كيلو اطلب انه يتغير علشان الزيت ليه عمر افتراضى مش بس عدد كيلوات
......................... .......
والافضل تحط ال 1000 جنيه وتشتريها بسعرها الحالى لسبب واحد ان مع الوقت بيتعرف ملاحظات العربية عند العملاء والتوكيل بيبعت للشركة الام وبيوجد حلول لهذه الملاحظات
والحلول بتطبق على الدفعات الجديدة والعربية بتشتريها من غير الملحوظة .. اه هى لو فيه ملحوظة تتحل فى التوكيل عادى بدون مشاكل .. لكن لما بيكون مافيش عندك ملاحظات بيتوجد حالة من الحب للعربية .. ودى اهم حاجة علشان تصينها وتصرف عليها وانت راضى عنها وضرورى جدا الراحة النفسية فى قرار شراء العربية
وربنا يوفقك لما فيه الخير
قديم 06-07-2010, 03:15 PM
m__hassan m__hassan غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس معماري

m__hassan is on a distinguished road

استاذ رينجو باشا مش عارف اشكرك ازاي لمعلوماتك القيمة ربنا يكرمك...... شكرا جزيلا
قديم 06-07-2010, 04:35 PM
a_helaly2004 a_helaly2004 غير متواجد حالياً

a_helaly2004 is on a distinguished road

السلام عليكم ورحمة الله
انا اشتريت العربيه وكنت عايز اعرف الصيانه بتبقى على كام كيلو
يعنى فيه صيانه على 1000 كيلو ولا بتبدأ من كام
انا عامل لحد دلوقتى 850 كيلو عايز اعرف الصيانه بتبقى على كام كيلو وتكلفتها كام تقريبا
وشكرا جزيلا لسيادتك

الكلمات الدليلية
2010, 323, 504, للرينو, لانوس, مسلم, مصر, أوتوماتيك, موتور, مقارنة, مقاس, اللوجان, التو, البنزين, البطاقة, الي, الجي, الجيل الجديد, السرعة, رينو لوجان, مراكز خدمة وصيانة سيارات