العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > استراحة مصر موتورز

مشاهدة نتائج الإستطلاع: fredom
مجبر 0 0%
مخير 1 100.00%
حاحة تانية 0 0%
المصوتون: 1. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

قديم 29-03-2011, 02:04 PM
الصورة الرمزية sad-bird
sad-bird sad-bird غير متواجد حالياً

sad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond repute
افتراضي رد: إياك و الإندومى!..

1+1= 2
كل ما هو طبيعي منحه المولى عزوجل ايانا فهو خير
كل ما تم ادخال عليه ابتكارات بشرية بغرض الربح ففيه اكيد نسبة ضرر
نطبق المقولة على الغذاء

كل ما هو عليه مواد صناعية او مكسبات طعم او مواد حافظة ففيه حدود آمنة مسموح بها عالميا للاستخدام الآدمي
وبناء عليه يوجد سؤالين
هل كل المصانع تقوم بتطبيق هذه المعايير بدقة ؟؟؟؟
هل كل المتعاملين مع الاطعمة المحفوظة والمصنعة يقومون بتناول ما هو آمن لهم ؟

بالطبع له
وان التزم الصانع فهل المستهلك يلتزم

طيب نشوف نموذج لطفل عنده 4 سنين
يصحى الصبح اخده والده او والدته على الحضانه
عدى على اي محل اخد كيس شيبسي في ايده يتسلي بيه وكيس معاه في الشنطة ياكله في الحضانه ( لان الام مكسله تعمله سندوتش )
راجع من الحضانه الظهر عيط في الطريق اسكت يابني الواد مبيسكتش طيب عاوز شسيبسي وانا اسكت هات الشيبسي وامشي
يقعد الولد يلعب في البيت العصر او المغرب عاوز حاجة كمان من اللي بيحبها غالبا شيبسي برضة
اخد قد ايه الطفل ده جرعات في اليوم الواحد من المواد الصناعية ومكسبات الطعم
اخد قد ايه الطفل ده في خلال سنة
طيب مناعة الطفل ده تتحمل ايه من الامراض المنتشرة
طيب مناعة الطفل دي زادت قد ايه او قلت قد ايه بسبب الاكل ده

لو لقيتوا الاجابة على الاسئلة دي هتمنعوا اولادكم او على الاقل هتقللوا الكميات اللي بياكلوها
ولو مش عارفين يبقى على الاقل تتصنع في البيت واظن التكنولوجيا خلتنا نقدر نعمل كل حاجة في البيت لكن استخدام النكهات هو اللي هيبقى مشكلة

على فكرة الشيبسي ده مثال مش اكثر لكنه شائع جدا عند الاطفال لاكثر من سبب منها الطعم منها القرمشة ومنها الالوان الجذابة للكيس نفسه

من باب العلم بالشيء مجموعة الاضرار اللي ممكن تصيب الاطفال او الجيل القادم بسبب اسلوب الاستهلاك
1. السمنة والبدانة المفرطة في الاطفال والكبار
الواد مبيكلش ومع ذلك كلبوظة اعمله ايه
الاجابة الولد بيعتمد في اكله على المواد الغذائية المصنعة ولا تحتسب من ضمن كميات السعرات الداخلة للجسم بالاضاف لوجود بعد المواد ذات السعرات الحراراة العالية والدهون الثلاثية في المواد المصنعة بالزيت

2. الولد مناعته ضعيفة اي تيار هواء الولد ياخد نزله وينام فيها شهر احنا نص السنة الولد عنده برد
الاجابة : المناعة ضعيفه لان الطفل بيعتمد في غذائه على مواد ينقصها كمية الفيتامينات والمعادن اللزمة لتقوية جهاز المناعة

3. الولد كل شوية يحس بمغص بمعدل مرتين او ثلاثه في الاسبوع بس لما بديله اجة دافية يشربها بيرتاح بس بيفضل تعبان لتاني يوم
الاجابة / الطفل اخد كميات كبيرة من المواد الحافظة في غذائه مما سبب في حدوث اضطرابات في الهضم

4. الولد باستمرار نفسه مسدودة
الاجابة عوامل نفسيه باالضافة لانه ممعتمد في غذائه على المواد المصنعه خارجيا

5. الولد على طول بيتنطط ومش قادر عليه مبهدلنا ومفيش حد متحمل كمية الشقاوة دي
الاجابة / الشقاوة حتى حد معين هي مطلوبة لتنمية مهراات الطفل لكن الزيادة عن الحد ينذر بوجود مشكلة ويتم منع كل الاطعمة المحفوظة لفترة وستجد الطفل بدأ في التحسن

6. ابني كان نشيط في الاول بس دلوقتي بقى كسول كتير ومش عاوز يعمل اي حاجة
الاجابة اعتاد على السهل عاوز اكل كيس انندومي في شوية ميه وكل يا حبيبي لكنه لم يعتد على المشاركة في الحياة معكم ولم يجد من يقدم له النموذج ببذل المجهود

7. حاسس ان الولد عنده كمية بلادة في التفكير مبيفركش او بيتأخر في الاستيعاب
الاجابة راجع المنظومة الغذائية لابنك ستجد ان هناك خللا غذائيا في معظم الاحيان وان لم يكن هناك خلل في نوعيات وكميات الغذاء فتوجد مشكلة في قدراته الذهنية

هذه بعض الامثلة لبعض المشكلات التي يرجع سببها الرئيسي لنوعيات الغذاء

بالمناسبة

خدو الامثلة دي وطبقوها على نفسكم ككبار وشوفو اللي بيحصلكم ايه

انا واحد من الناس كنت بستسهل الشيبسي والبيبس في يوم من لايام وكنت تقريبا عايش عليه لاني كنت بنزل الصبح برجع 1 -2
لغايه لما بقيت بمرد ما اكل شريحتين الاقي الم اسفل الرقبة بعد فترة اكتشفت ان الغدة الدرقية هيا اللي كانت بتعمل المشكلة دي نظرا للكميات اللي كنت باكلها
الكلام ده حصل في حوالي 3 او 4 شهور متواصلة للاعتماد على الاكل المصنع المعبأ ايا كان نوعه

إن العين لتدمع وإن القلب ليحزن وإنا على فراقك يا خالد لمحزونون
ولا نقول إلا ما يرضي ربنا
إنا لله و إنا إليه راجعون
قديم 29-03-2011, 02:10 PM
corsair
Guest

افتراضي رد: هي دي مصر يا عبله (( حاجه تغيظ ))

ان شاء الله الكلام ده هينتهي قريب والبلد هتبقي احسن وساعتها بيرم التونسي هيغير الكلام ده
قديم 29-03-2011, 02:24 PM
hesham mansour hesham mansour غير متواجد حالياً

hesham mansour has a reputation beyond reputehesham mansour has a reputation beyond reputehesham mansour has a reputation beyond reputehesham mansour has a reputation beyond reputehesham mansour has a reputation beyond reputehesham mansour has a reputation beyond reputehesham mansour has a reputation beyond reputehesham mansour has a reputation beyond reputehesham mansour has a reputation beyond reputehesham mansour has a reputation beyond reputehesham mansour has a reputation beyond repute
افتراضي رد: المطباااااااااااااااااااا ااااااااااااااات

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نبيل عبدالرحمن مشاهدة المشاركة

ماهى فرصة ، وفى ظل غياب المرور كل واحد عايز يعمل مطب خاص بيه يعمله ، والله عندنا فى اسكندرية لمينا توقيعات 100 واحد ( قبل الثورة ) عشان يعملوا لنا مطب أمام مجموعة عمارات فى السيوف وواحد آخر فى الجهه المقابلة ولا حياة لمن ينادى ، وفى خلال الثورة قام الأهالى بعمل المطبات المطلوبة على نفقتهم الخاصة وإنتهى الموضوع
في أماكن بيكون ضروري يا أستاذ نبيل
لكن عالطريق السريع حيث لا يوجد أي سبب
طب ليييه؟؟؟؟؟؟؟؟؟

Uploaded with ImageShack.us
قديم 29-03-2011, 02:46 PM
_amr.mostafa_ _amr.mostafa_ غير متواجد حالياً

_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الحشيش والقراقيش

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسام البورسعيدى مشاهدة المشاركة

فعلا والله يا كبير .. فى اغنية جديدة لمحمود الحسينى ده اسمها "لازم تسايس" .. اغنية جميلة جدا وفيها معانى وكمان صوته جهورى وقوى .. ولكن للاسف عمال يضيع موهبته فى الكلام الفارغ بس ..

ههههههههههه

مهو دى نفس الاغنية اللى احنا بنتكلم فيها .. بيقول انا شارب 3 ستيلا وكمان 8 ID

هههههههههههه حاجة اخر مسخرة يعنى ...
وهولع في dg انا عايز الاغنيه دي

مش عارف هي نفس الاغنية بتاعت انا عايز اضرب ..رقم ....ولا لا
قديم 29-03-2011, 03:06 PM
cars admire
Guest

افتراضي رد: إياك و الإندومى!..

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sad-bird مشاهدة المشاركة

1+1= 2
كل ما هو طبيعي منحه المولى عزوجل ايانا فهو خير
كل ما تم ادخال عليه ابتكارات بشرية بغرض الربح ففيه اكيد نسبة ضرر
نطبق المقولة على الغذاء

كل ما هو عليه مواد صناعية او مكسبات طعم او مواد حافظة ففيه حدود آمنة مسموح بها عالميا للاستخدام الآدمي
وبناء عليه يوجد سؤالين
هل كل المصانع تقوم بتطبيق هذه المعايير بدقة ؟؟؟؟
هل كل المتعاملين مع الاطعمة المحفوظة والمصنعة يقومون بتناول ما هو آمن لهم ؟

بالطبع له
وان التزم الصانع فهل المستهلك يلتزم

طيب نشوف نموذج لطفل عنده 4 سنين
يصحى الصبح اخده والده او والدته على الحضانه
عدى على اي محل اخد كيس شيبسي في ايده يتسلي بيه وكيس معاه في الشنطة ياكله في الحضانه ( لان الام مكسله تعمله سندوتش )
راجع من الحضانه الظهر عيط في الطريق اسكت يابني الواد مبيسكتش طيب عاوز شسيبسي وانا اسكت هات الشيبسي وامشي
يقعد الولد يلعب في البيت العصر او المغرب عاوز حاجة كمان من اللي بيحبها غالبا شيبسي برضة
اخد قد ايه الطفل ده جرعات في اليوم الواحد من المواد الصناعية ومكسبات الطعم
اخد قد ايه الطفل ده في خلال سنة
طيب مناعة الطفل ده تتحمل ايه من الامراض المنتشرة
طيب مناعة الطفل دي زادت قد ايه او قلت قد ايه بسبب الاكل ده

لو لقيتوا الاجابة على الاسئلة دي هتمنعوا اولادكم او على الاقل هتقللوا الكميات اللي بياكلوها
ولو مش عارفين يبقى على الاقل تتصنع في البيت واظن التكنولوجيا خلتنا نقدر نعمل كل حاجة في البيت لكن استخدام النكهات هو اللي هيبقى مشكلة

على فكرة الشيبسي ده مثال مش اكثر لكنه شائع جدا عند الاطفال لاكثر من سبب منها الطعم منها القرمشة ومنها الالوان الجذابة للكيس نفسه

من باب العلم بالشيء مجموعة الاضرار اللي ممكن تصيب الاطفال او الجيل القادم بسبب اسلوب الاستهلاك
1. السمنة والبدانة المفرطة في الاطفال والكبار
الواد مبيكلش ومع ذلك كلبوظة اعمله ايه
الاجابة الولد بيعتمد في اكله على المواد الغذائية المصنعة ولا تحتسب من ضمن كميات السعرات الداخلة للجسم بالاضاف لوجود بعد المواد ذات السعرات الحراراة العالية والدهون الثلاثية في المواد المصنعة بالزيت

2. الولد مناعته ضعيفة اي تيار هواء الولد ياخد نزله وينام فيها شهر احنا نص السنة الولد عنده برد
الاجابة : المناعة ضعيفه لان الطفل بيعتمد في غذائه على مواد ينقصها كمية الفيتامينات والمعادن اللزمة لتقوية جهاز المناعة

3. الولد كل شوية يحس بمغص بمعدل مرتين او ثلاثه في الاسبوع بس لما بديله اجة دافية يشربها بيرتاح بس بيفضل تعبان لتاني يوم
الاجابة / الطفل اخد كميات كبيرة من المواد الحافظة في غذائه مما سبب في حدوث اضطرابات في الهضم

4. الولد باستمرار نفسه مسدودة
الاجابة عوامل نفسيه باالضافة لانه ممعتمد في غذائه على المواد المصنعه خارجيا

5. الولد على طول بيتنطط ومش قادر عليه مبهدلنا ومفيش حد متحمل كمية الشقاوة دي
الاجابة / الشقاوة حتى حد معين هي مطلوبة لتنمية مهراات الطفل لكن الزيادة عن الحد ينذر بوجود مشكلة ويتم منع كل الاطعمة المحفوظة لفترة وستجد الطفل بدأ في التحسن

6. ابني كان نشيط في الاول بس دلوقتي بقى كسول كتير ومش عاوز يعمل اي حاجة
الاجابة اعتاد على السهل عاوز اكل كيس انندومي في شوية ميه وكل يا حبيبي لكنه لم يعتد على المشاركة في الحياة معكم ولم يجد من يقدم له النموذج ببذل المجهود

7. حاسس ان الولد عنده كمية بلادة في التفكير مبيفركش او بيتأخر في الاستيعاب
الاجابة راجع المنظومة الغذائية لابنك ستجد ان هناك خللا غذائيا في معظم الاحيان وان لم يكن هناك خلل في نوعيات وكميات الغذاء فتوجد مشكلة في قدراته الذهنية

هذه بعض الامثلة لبعض المشكلات التي يرجع سببها الرئيسي لنوعيات الغذاء

بالمناسبة

خدو الامثلة دي وطبقوها على نفسكم ككبار وشوفو اللي بيحصلكم ايه

انا واحد من الناس كنت بستسهل الشيبسي والبيبس في يوم من لايام وكنت تقريبا عايش عليه لاني كنت بنزل الصبح برجع 1 -2
لغايه لما بقيت بمرد ما اكل شريحتين الاقي الم اسفل الرقبة بعد فترة اكتشفت ان الغدة الدرقية هيا اللي كانت بتعمل المشكلة دي نظرا للكميات اللي كنت باكلها
الكلام ده حصل في حوالي 3 او 4 شهور متواصلة للاعتماد على الاكل المصنع المعبأ ايا كان نوعه
THANKS
DR/SAD-BIRD

الكلمات الدليلية
27 مايو, لادن, ليبيا, أسامة, آسفون, موبينيل, مونتو, أضرار, المينا, المصري -اللي -علي- حق -ما, الثانوية العامة, الجامعة الامريكية, الحاضر, الغلطة, القسم . الاجباري, الكسوف, ابيدال-برشلونة-عنصرية-ابراهيم عيسى, ابويا بقي مراقب, ابوك\عربية, club aldo, تعليم قيادة السيارات, ثورة 25 يناير, بوروروم, تنس -رياضة-, تونس, بكاء, بكار, libya, سيارة مستعملة للبيع, سيارة-زرافة-برنامج, شعار المرور الجديدة لعام 2011, revolution, sory, tunise, علم -اجتماع, عضة, إندومى, ولع ولع حريقة ولع ولع حريقة, نتيجة 2011, نتيجة الثانوية العامة, نجيب, نصر-اكتوبر-القوات-المسلحة, كلمة