العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > سوق السيارات المصرية > المرور والشهر العقارى

المرور والشهر العقارى خاص بالمواضيع عن قانون المرور وإجراءات الشهر العقارى والقوانين المنظمة للمرور والتراخيص ومخالفات المرور

قديم 05-11-2011, 11:24 PM
ABOU YARA ABOU YARA غير متواجد حالياً

ABOU YARA is on a distinguished road
عاجل ارجو المساعدة العاجلة

اشتريت سيارة لانسر بوما 2009 سوبر اكشن والسيارة تنتهي رخصتها في شهر يناير 2012 والسيارة بها توكيل من صاحب السيارة الأصلي وبالتوكيل ده قام الموكل اليه بعمل توكيل آخر للشخص الذي اشتريت منه السيارة واتفق البائع ان يجدد الرخصة لمدة عام آخر بعد نقل ملكية السيارة له ثم يعمل توكيل لي لمدة رخصة السيارة
انا قلق من هذا الموضوع وخصوصا ان السيارة جاءت غالية شوية ولكن المهم انني لم يتبقي معي نقود للتسجيل والترخيص باسمي وفي نفس الوقت قلق من هذا الموضوع اريد معرفة ماهو الاجراء الصح لذلك حتي توضع الامور في نصابها الصحيح وحتى لا يتم التلاعب بي ولكم جزيل الشكركما اريد ان اعرف تكلفة تسجيل السيارة بالشهر العقاري وهي موديل 2009 ا600 سي سي وتكاليف نقل الملكية والترخيص بالمرور علما بان المرور الذي اتبعه هو نفس مرور السيارة الأصلي ( نفس المحافظة - الدقهلية - المنصورة ولكن وحدة اخري - المنزلة هي التي اتبعها
افيدوني افادكم الله ولكن سريعا وخصوصا ان موعدنا للتسليم يوم الاربعاء الموافق9/11/2011 ولكم الشكر

التعديل الأخير تم بواسطة ABOU YARA ; 05-11-2011 الساعة 11:32 PM
قديم 10-11-2011, 09:54 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ارجو المساعدة العاجلة

اللي فهمته ان العربيه فيها توكيلين و انت هتبقي تالت توكيل
و بكده انا ارجح انك تسجل العربيه بأسمك لاني بخاف من موضوع التوكيلات الكتير دي
و لازم طبعا العربيه تيجي غاليه طالما لفت علي كام واحد كده و اكيد كلهم تجار
....
بالنسبه للموضوع بتاعك و دا مافيش فيه اي ضمان ولا حد يقدر يضمن ليك ان مالك العربيه الاساسي يرخص العربيه بأسمه لمده سنه كمان لان محدش يقدر يجبره علي كده
و بالتوكيل اللي معاك او مع اي واحد من اللي معاه التوكيل برضه ما يقدرش يروح المرور يجدد الترخيص الا بوجود مالك العربيه الاساسي المكتوب اسمه في رخصه السياره و الذي يعترف به المرور فقط ولا يعترف بأي شخص آخر ايام كان .
لذلك نصيحتي يا اما التسجيل يا اما صرف النظر و خيرها في غيرها
خصوصا انك بتقول انها غاليه شويه

حـازم خـضـر