العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > تأجير السيارات

تأجير السيارات خاص بمعارض تأجير السيارات ومايتبعها من استفسارات وموضوعات

قديم 05-08-2011, 04:17 PM
memo_sms memo_sms غير متواجد حالياً

memo_sms is on a distinguished road
افتراضي رد: خفايا مكاتب الايجار واسرارها من داخل المكاتب

اللى حضراتكوا بتتكلموا فيه سبب رئيسى انى مش بأجر عربيات لما بنزل اجازات, لانى مش مقتنع انى اكتب وصل امانه على نفسى بتمن عربيه هلكانه وموديل 4 او 5 سنين فاتوا وخلونى اوضح اكتر

اولا: فى الخليج الايجار بصوره الرخصه
ثانيا: بيكتب عقد ويدينى العربيه
ثالثا: العربيه بيبقى متأمن عليها طبعا, لكن بيديك اختيار يخلى التأمين شامل ولا جزئى لصالح الغير فقط.
رابعا: موديل العربيه بيبقى سنه ورا بالكتير.
خامسا: الكلام ده سارى على اى عربيه من اى فئه او سعر.
سادسا: فى حاله الحوادث بتبلغ المكتب, وبعدين تبقى تروحله ولما المرور يقدر تكاليف الصيانه يدفعك نسبه من تمن الصيانه ووقف العربيه, لكن الموضوع مش كبير ولا وصلات امانه ولا الكلام ده العقد هو اللى بيحكم العمليه, حدث بالفعل والعربيه اتقلبت مرتين وفضلت على ظهرها وجه ونش شالها للمرور على بعد حوالى 200 كم من المكان اللى اجرنا منه, واحنا مالناش دعوه لا بشيل ولا حط انما مضينا على محضر الشرطه وفى الاخر دفعنا 1500 ريال تقريبا,

نيجى بقى لمصر طبعا بعد المرمطه

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمود36 مشاهدة المشاركة

تم الايجابة عن الموضوع دة
مستحيل تاخد عربية من غير وصل امانة
ولو مش عايز تكتب وصل امانة خدها ب السائق افضل
واكيد جنب وصل الامانه فى عقد بردوا وتصوير ورق واحتمال يسأل عليك فى المنطقه

مع ان الاستاذ محمود نفسه هو اللى قال

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمود36 مشاهدة المشاركة

وبتعمل مع اصحاب السيارات عقد ايجار بيكون عادة من سنتين الي ثلاث سنوات وبتديلو صورة من السجل التجاري ومن البطاقة الضريبية ومن البطاقة الشخصية واياك من اعطائة وصل امانة لان العقد بيلزمك بالسيارة
يعنى اللى فهمته من كلام حضرتك ان انت بتضمن حقك تالت ومتلت سواء الزبون او مع اللى مأجر منه العربيه, وطبعا انت بتعمل اللى انت عاوزه مع الراجل اللى عايز يديك عربيته لان ممكن يكون جايبها قسط وعايز يكسب قرشين او مزنوق وجه برجله يبقى اللى يتقاله هيعمله

ارجو محدش يزعل من كلامى, ومحدش يقولى الخليج العربيات ببلاش مش زى عندنا
الموضوع من اوله لاخره تجاره, ولازم يبقى فى عدل مش انتهازيه
قديم 07-08-2011, 03:57 PM
محمود36 محمود36 غير متواجد حالياً

محمود36 is just really niceمحمود36 is just really niceمحمود36 is just really niceمحمود36 is just really nice

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة memo_sms مشاهدة المشاركة

اللى حضراتكوا بتتكلموا فيه سبب رئيسى انى مش بأجر عربيات لما بنزل اجازات, لانى مش مقتنع انى اكتب وصل امانه على نفسى بتمن عربيه هلكانه وموديل 4 او 5 سنين فاتوا وخلونى اوضح اكتر

اولا: فى الخليج الايجار بصوره الرخصه
ثانيا: بيكتب عقد ويدينى العربيه
ثالثا: العربيه بيبقى متأمن عليها طبعا, لكن بيديك اختيار يخلى التأمين شامل ولا جزئى لصالح الغير فقط.
رابعا: موديل العربيه بيبقى سنه ورا بالكتير.
خامسا: الكلام ده سارى على اى عربيه من اى فئه او سعر.
سادسا: فى حاله الحوادث بتبلغ المكتب, وبعدين تبقى تروحله ولما المرور يقدر تكاليف الصيانه يدفعك نسبه من تمن الصيانه ووقف العربيه, لكن الموضوع مش كبير ولا وصلات امانه ولا الكلام ده العقد هو اللى بيحكم العمليه, حدث بالفعل والعربيه اتقلبت مرتين وفضلت على ظهرها وجه ونش شالها للمرور على بعد حوالى 200 كم من المكان اللى اجرنا منه, واحنا مالناش دعوه لا بشيل ولا حط انما مضينا على محضر الشرطه وفى الاخر دفعنا 1500 ريال تقريبا,

نيجى بقى لمصر طبعا بعد المرمطه

واكيد جنب وصل الامانه فى عقد بردوا وتصوير ورق واحتمال يسأل عليك فى المنطقه

مع ان الاستاذ محمود نفسه هو اللى قال

يعنى اللى فهمته من كلام حضرتك ان انت بتضمن حقك تالت ومتلت سواء الزبون او مع اللى مأجر منه العربيه, وطبعا انت بتعمل اللى انت عاوزه مع الراجل اللى عايز يديك عربيته لان ممكن يكون جايبها قسط وعايز يكسب قرشين او مزنوق وجه برجله يبقى اللى يتقاله هيعمله

ارجو محدش يزعل من كلامى, ومحدش يقولى الخليج العربيات ببلاش مش زى عندنا
الموضوع من اوله لاخره تجاره, ولازم يبقى فى عدل مش انتهازيه
انت في مصر مش في الخليج الخليج انا عشت فية وعارف الكلام دة بس في الخليج لما بئمن على السيارة ملوش دعوة اذاكانت مؤجرة ام لا وبيصلح اما في مصر لو عرف انة مؤجرة بيسقط التامين
في الخليج لو كتبت عقد وجبت 100 محامي عشان تهرب من العقد لن تستطيع
في مصر محامي من على القهوة بخرجك
اما عن الموديلات فية ل6 سنوات وليس كلة جديد كما ذكرت
اما انا لما قلت لا تعطية وصل امانة لانة لدية شركة وسجل تجاري وجميع الشركات التي يتعامل معة بيكون بعقد فقط
اما الافراد انا لااعرف من يريد الايجار وماذا يريد منها مثلا لو تاجرمخدرات بتتحجز السيارة ولا بتشفها ولاتامين بيغطيها
اهم حاجة انا سيارات المكتب عندي كلة بسائق
قديم 19-08-2011, 09:21 PM

محمود36 is just really niceمحمود36 is just really niceمحمود36 is just really niceمحمود36 is just really nice

ماذلت في انتظار استفسارتكم
قديم 07-01-2012, 08:13 PM

تنوية اتصل بية احد ما ليحكي مشكلتو ولم يكتبها لتعم الفائدة وانا التمس له لصعوبة الموقف
الشخص اجر سيارة كيا سيراتو موديل 2010 من مكتب لمدة واثناء الفترة وفي يوم سرقة السيارة من اما المنزل
وذهب وابلغ صاحب المكتب وصاحب المكتب طالبة بقيمة السيارة فقلت له انت لاتدفع قيمة السيارة كاملة انت تدفع 20% من قيمة السيارة لان التأمين ملزم بسداد 80% في حالة السرقة
فاجاب ان صاحب المكتب قال ان السيارة غير مؤمن عليها وان على وصل امانة
الاجابة
اذا فرضنا سوء النية اعتقد ان صاحب المكتب مؤمن على السيارة وعايز ياخذ فلوسها مرتين
اذا فرضنا حسن النية صاحب المكتب يقع عليه جزء كبير لانة غيرمؤمن على السيارة
وانا اميل اكثر الى فرض سوء النية لان السيارة موديل 2010 وجميع السيارات الموجودة في المكاتب بتكون اقساط وبالتالي بيكون التأمين اجباري عشان يرخص واذا كان كاش ومعتقدش يبق غلط المكتب ولازم يتحملة ان يخرج سيارة غير مؤمن عيها عشان يوفر قسط التأمين
الدرس المستفاد
1- لاتؤجر سياره دون التاكد من وجود تأمين لها
2- بعض المكاتب بتخرج السيارة والرخصة منتهية ودى حتى لوالتأمين ساري وحدث حادث التأمين لايغطي والغلط بالكامل يحمل عى صاحب السياره منتهى ترخصها حتى لوكان مش غلطان وبتالى اصبح ملزم باصلاح السيارة الموجدة والسيارة الاخرى حسب القانون
3- الاشخاص بتأجر وبتجري وراء كيا سيراتو عشان الشك لاكن بتنسا انها سياره سيئ السمعة بمعنا اخر ان الاعلى الى وقتنا هذا في معدلات السرقة حتا لو اعتقت ان هيحطها في جراش كدا كدا هيخرج بيها واكد هيركن بيها خارج الجراش
ارجو ان اكون قد اوصلة اكبر فائدة من طرح الموضوع
قديم 05-02-2012, 03:32 AM
shosho alaa shosho alaa غير متواجد حالياً

shosho alaa will become famous soon enough

الف شكر على المعلومات القيمة
ليا استفسار انا عايزة اجيب سيارة لانوس او فيرنا قسط
ادفع المقدم وبعدين اجرها لشركة او مكتب ليغطى قيمة القسط ومصاريفها
لا اهدف الى ربح
وعايزة اجرها لمدة سنتين او ثلاثه عشان مدة القسط
اية الضامانات الاهاخدها على الشركة او المكتب عشان ميجيش فى نصف المدة
ويرجعهالى وعشان ميرجعليش العربية فى اخر الفترة خردة
واية مخاطرها
اسفه على الاطاله

الكلمات الدليلية
مشاكل الايجار, التأمين على السيارة, ايجار بسائق اوبدون, مشروع تأجير سيارات, مطلوب سيارة للايجار