العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > ستروين Citroën

ستروين Citroën ستروين Citroën السيارة الفرنسية الاكثر اناقة تمتلكها مجموعة PSA التى تمتلك بيجو ايضا .. موديلاتها سيتروين C4 C3 بيكاسو وبلوريال وبيرلنجو

قديم 28-12-2015, 10:52 PM
aamke aamke غير متواجد حالياً
من انا؟: رجل بسيط
التخصص العملى: محام حر
هواياتي: القراءة ـ متابعة العلوم و التكنولوجيا و الأبحاث الجديدة و الاختراعات، و حديثا تعلم صيانة السيارات

aamke has a spectacular aura aboutaamke has a spectacular aura about
افتراضي رد: حل لاى مشكلة خاصة بالسيتروين والبيجو والرينو واجابه لاى استفسارات مجانا

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ، عندي استفسار لعلي اجد له حل عند ا/ فريد الفريد
معي بيجو 405 م 2003 ، من فترة كان عندي مشكلة تنتيش مستمر اثنا السير فذهبت لميكانيكي بيجو فقط فقال ان العيب في الكربراتير و عايز يتغير ، و ان عنده كربراترات استيراد ، فركب لي قاعدة كربراتير من عنده و اخذ من عندي شوية حجات من الكربراتير بتاعي ، المهم من ساعتها و السيارة تعمل الاتي :
1- كلما اضغط على دواسة البنزين زيادة لاتخطى سيارة اخرى اجد سيارتي تتخنق و لا تزيد سرعتها ايا كان الغيار بل العكس تبدا تتباطئ حتى اخفف رجلي ثم اضغط ببطئ لتبدا التسارع ، فهل المشكلة في الكربراتير كله ام في بك السرعة مسدود بسبب بنزين 80 .
2- لاحظت ان السيارة بتاكل بنزين بشراهة غير طبيعية بخلاف الكربراتير بتاعي ، فلما ذهبت قال جربها عدة مرات و هتزبط نفسها .
ارجو نصحي هل العيب في الكربراتير اللي ركبه الميكانيكي ام في بك السرعة بسبب البنزين 80 فقط ، اشكرك جزيلا على حسن صنيعك .
قديم 29-12-2015, 07:37 AM
FARID SHAWKY FARID SHAWKY غير متواجد حالياً

FARID SHAWKY will become famous soon enough
افتراضي رد: حل لاى مشكلة خاصة بالسيتروين والبيجو والرينو واجابه لاى استفسارات مجانا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aamke مشاهدة المشاركة

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ، عندي استفسار لعلي اجد له حل عند ا/ فريد الفريد
معي بيجو 405 م 2003 ، من فترة كان عندي مشكلة تنتيش مستمر اثنا السير فذهبت لميكانيكي بيجو فقط فقال ان العيب في الكربراتير و عايز يتغير ، و ان عنده كربراترات استيراد ، فركب لي قاعدة كربراتير من عنده و اخذ من عندي شوية حجات من الكربراتير بتاعي ، المهم من ساعتها و السيارة تعمل الاتي :
1- كلما اضغط على دواسة البنزين زيادة لاتخطى سيارة اخرى اجد سيارتي تتخنق و لا تزيد سرعتها ايا كان الغيار بل العكس تبدا تتباطئ حتى اخفف رجلي ثم اضغط ببطئ لتبدا التسارع ، فهل المشكلة في الكربراتير كله ام في بك السرعة مسدود بسبب بنزين 80 .
2- لاحظت ان السيارة بتاكل بنزين بشراهة غير طبيعية بخلاف الكربراتير بتاعي ، فلما ذهبت قال جربها عدة مرات و هتزبط نفسها .
ارجو نصحي هل العيب في الكربراتير اللي ركبه الميكانيكي ام في بك السرعة بسبب البنزين 80 فقط ، اشكرك جزيلا على حسن صنيعك

الاستاذ الفاضل ال حصل عندك ده معناه ان الكربراتير تم تركيب بكات اقل من اللازم
كتير من الفنيين بيفكر انه لما يركب بكات اقل رقما وقياسا ان ده ها يوفر بنزين طبعا ده مش صح بل على العكس تماما لان لتركيب بكات اقل هناك ليمت معين بعدها المحرك يتخنق ويؤدى ده لاستهلاك بنزين اكتر
كده الكربراتير محتاج مراجعة بكات الخاصة بالباب السريع والبطئ ومراجعة رشاش البادى ف الدوارة والمفاجئ
تحياتى
وأرجو ان أكون قد افدتك
قديم 31-12-2015, 01:05 AM
عبدالناصر حموده عبدالناصر حموده غير متواجد حالياً

عبدالناصر حموده is on a distinguished road

السلام عليكم مهندس فريد
عندي ستروين c3 2004 مانيوال شاريها من حوالي شهرين فيها شوية مشاكل ومش عارف احلها ازاي
1- مروحة التبريد دايما شغالة على اعلى سرعة علي طول مش بتفصل ابدا واحيانا لما بدور العربية الصبح او فى اي وقت المروحة مش بتدور خالص وبعد كام دقيقة تشتغل وتفصل لواحدها واحيانا مش بتشتغل خالص حتي بعد ما اتحرك بالعربية.
2- مؤشر الحرار احيانا بيرفع للاخر عند الشرطة الحمراء وبيديني صوت انذار حتي لو العربية لسه مدورها من نص دقيقة ويرجع لأول شرطة فى نفس الوقت .
3- طبعا ماعرفش الاخ اللى انا شاري منه العربية غيرلها زيت فتيس ولا لا وكمان ماعرفش نوع الزيت اللى احطهولها اية ومكان غيارة وقياسة فين تحديدا فى الفتيس .
4- هل يمكن تعديل مروحة التبريد من مروحة الكترونية الى مروحة عادية يعني على سيور زي العربيات العادية الفيرنا والاكسنت الموديلات القديمة مثلا .
5- استهلاك العربية للبنزين عالي .
ولكم جزيل الشكر
قديم 31-12-2015, 09:26 PM
aamke aamke غير متواجد حالياً
من انا؟: رجل بسيط
التخصص العملى: محام حر
هواياتي: القراءة ـ متابعة العلوم و التكنولوجيا و الأبحاث الجديدة و الاختراعات، و حديثا تعلم صيانة السيارات

aamke has a spectacular aura aboutaamke has a spectacular aura about

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aamke

ارجو نصحي هل العيب في الكربراتير اللي ركبه الميكانيكي ام في بك السرعة بسبب البنزين 80 فقط ، اشكرك جزيلا على حسن صنيعك

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة FARID SHAWKY مشاهدة المشاركة

الاستاذ الفاضل ال حصل عندك ده معناه ان الكربراتير تم تركيب بكات اقل من اللازم
كتير من الفنيين بيفكر انه لما يركب بكات اقل رقما وقياسا ان ده ها يوفر بنزين طبعا ده مش صح بل على العكس تماما لان لتركيب بكات اقل هناك ليمت معين بعدها المحرك يتخنق ويؤدى ده لاستهلاك بنزين اكتر
كده الكربراتير محتاج مراجعة بكات الخاصة بالباب السريع والبطئ ومراجعة رشاش البادى ف الدوارة والمفاجئ
تحياتى
وأرجو ان أكون قد افدتك

جزاك الله خيرا اخي العزيز / فريد على ردك ، و لكن عندي ايضاح ثم طلب :-
1- افهم من ردك ان المشكلة عندي تنحصر في البكات فقط و انها تحتاج تغيير للمقاسات المناسبة لهذا الموديل ، و ان وحدة الكربراتير سليمة .
2- ممكن تعرفني مقاس البكات المناسبة علما ان الكربراتير عادي و السيارة 1600 س س موديل 2003 ، و ممكن رقم تليفونك و عنوانك للحضور و عمل اللازم باذن الله .
و لك مني جزيل الشكر
قديم 11-01-2016, 01:40 PM
بالوز الثاني 2016 بالوز الثاني 2016 غير متواجد حالياً

بالوز الثاني 2016 is on a distinguished road

يوجد عطل بالباب السحب بالسيارة ستروين ولايفتح من نوع درانقو