العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > تعديل السيارات والاكسسوارت > تعديل السيارات العــام

تعديل السيارات العــام منتدى تعديل السيارات والاكسسوارات والسانود سيستمCar Tuning - Pimp My CaR!!!!!

قديم 20-12-2010, 04:03 AM
الصورة الرمزية NicEgypt
NicEgypt NicEgypt غير متواجد حالياً
من انا؟: web programmer & application windows
هواياتي: marketing books كتب علم التسويق بأنواعها

NicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond repute
افتراضي عمل مساحة واحدة كالسيارات الحديثة للريجاتا معدن وليست فيبر

السلام عليكم ورحمة الله

تأخرت كتير عن طرح بعض الموضوعات للريجاتا .. اولا عايز اوضح سبب عمل " مساحة واحدة للريجاتا كالسيارات الحديثة "
اولا . عملية اكتر وصعبة الكسر .. الجو كان صيف وغيرت مساحات كتير بسبب انى بشغلها الصبح بغسل الزجاج غسل سريع بيها
وشوية واسمع صوت طقة والاقيها عملت حركة زى بتوع السيرك وطارت .. ومرة طارت وبنت معدية من قدام العربية
وفكرت انى بعاكس وكدة ... حد ف الدنيا يعاكس بكسر مساحة ؟ اية الخساير والتكاليف دى .. كانو بيحدفوهم بالورد زمان .. دلوقت بقى بالمساحات .المهم ..
السبب الاول انها فيبر وبتتكسر سهل يأما لوحدها مع نفسها .. يأما الاخ العقيد المبجل قائد الضربة المائية
لغسيل السيارات وهو بيغسلها يرفعها علشان ينشف تحتها الاقيها ف ايدة وبيدهالى احتفظ بيها على سبيل الذكرى .
السبب التانى : شكلا احلي . وعملية جداَ لانها كلها معدن وليست فيبر وقاعدة الزراع اللى خارج من المشترك للمساحات نفسها
معدن ايضاَ وليست فيبر .. كما انها قطعة واحدة كلها على بعضها .. مش زى بتاعة الريجاتا اللى عبارة عن زراع قطعة .. والمساحة قطعة تانية .. وفى المنتصف قطعة فيبر ثالثة ماسكة المساحة من الزراع للمشترك

التفاصيل والخطوات بشكل مختصر :
1 - هتفك ماتور " المساحات " اولاَ ثم بعد ذلك تقوم بفك المشتترك .. دة شكل المشترك

لو مش هتعرف تفك المشترك خلي الكهربائى يفكة واوعة تعرفة هتعمل اية لانة هيفتى عليك وهيحاول يعمل مصلحة منك
وياخد لة 50 ج مصنعية غير تمن الحاجة

2 - هتاخد المشترك وتطلع على الخراط تطلب منة يغير لك المسمار بواحد 13 بالنسبة لى دفعت عشرة ج واخدت ربع ساعة
3 - هتطلع على محل اكسسورات تطلب منة بالحرف " مساحة شاهين طويلة " قولة اللى بتكون فى نص الزجاج دى
وتقيسها وانت عندة ويفضل تكون العربية معاك علشان تقيسها على العربية وتجيب الــمعدن .. القصة دى كلها احنا بنعملها
مش علشان الشكل وبس لاء علشان المعدن بتستحمل وبتعيش ويهبدوها براحتهم فى المغسلة .
4 - هتعكس خطوات التركيب .. يعتى هتركب المشترك ثم الموتور ثم المساحة وخلى بالك متقرصش على صامولة المساحة
علشان تظبط شغلها .. بمعنى انك سبها مهوية كدة وشغل المساحات هتلاقى المساحة بتلف من تحت قوي ومش بتوصل لنص
البربريز .. فك الصامولة اللى انت مهوية وارفع المساحة فوق واظبطها واربط الصامولة وبس الف مبروك

تكاليف الموضوع دة : خراط 10 ج + ممسمار 13 بصامولة ربع جنية + مساحة شاهين طويلة 25 ج = 35 ج وربع
شوف بقى الكهربائى هياخد مصنعية كام وهيبعتك للخراط وتشتري الحاجة دى وف النهاية تحس انة فك وركب ولهف
خمسين ج وبس .

ملحوظة هامة :: لو الخراط ايدة مش مظبوطة او انت مش واثق فية مش هيعرف يعملها صح .. يبقى الحل للموضوع دة
انك تقولة اعمل 2 مسمار 13 .. بدلاَ من واحدة .. وتجيب جوز مساحات شاهين مقاس الشاهين العادى بدل الطويل
وكدة تبقى ريحت دماغك من اخطاء الخراط + عدم تعديل اي شيئ ف السيارة .. بمعنى ان حضرتك معتدلتش على
الفبريكة مساحتين نفس المقاس هما هما الفرق دى معدن وتقيلة والتانية فيبر . بس لاي استفسارات تحت امركم
السجادة دى بتاعتى لذا وجب التنبية وجميع حقوقها محفوظة لدي النساجون

التعديل الأخير تم بواسطة NicEgypt ; 20-12-2010 الساعة 04:20 AM
قديم 20-12-2010, 10:13 AM
ahmedtuning ahmedtuning غير متواجد حالياً
من انا؟: FOX
التخصص العملى: CIVIL ENGEENIRING
هواياتي: FOOT BALL

ahmedtuning is a jewel in the roughahmedtuning is a jewel in the roughahmedtuning is a jewel in the roughahmedtuning is a jewel in the rough
افتراضي رد: عمل مساحة واحدة كالسيارات الحديثة للريجاتا معدن وليست فيبر

جامد جدااااااااااااااااااا
قديم 20-12-2010, 11:10 AM
corsair
Guest

الله عليك يا زعيم ده انتا النهارده امتعتنا بالموضوع الجميل ده وانا بردك كنت بستغرب ان في عربيات فيرنا زي ماشيه وعامله المساحه في النص فافتكرت انهم بيغيرو المكنه كلها

تسلملنا ايدك يا زعيم
قديم 20-12-2010, 01:14 PM
الصورة الرمزية m_elmasoudy
m_elmasoudy m_elmasoudy غير متواجد حالياً
هواياتي: القرااااءة، المعرفة

m_elmasoudy is a splendid one to beholdm_elmasoudy is a splendid one to beholdm_elmasoudy is a splendid one to beholdm_elmasoudy is a splendid one to beholdm_elmasoudy is a splendid one to beholdm_elmasoudy is a splendid one to beholdm_elmasoudy is a splendid one to beholdm_elmasoudy is a splendid one to behold

موضوع جميل ومفيييييييييد جدا.. بجد انت افادتنى كتير لأنى فعلا كنت عاوز أعمل كده عندى.. وخصوصاً انى بأعمل كل حاجة فى العربية بإيدى..
ألف ألف شكر على مجهودك

مــحـمــــد الـــمــسـعـــودى
Microsoft Certified Professional
MCP ID#6357858
Certified Since 2008
قديم 21-12-2010, 07:17 AM
الصورة الرمزية NicEgypt
NicEgypt NicEgypt غير متواجد حالياً
من انا؟: web programmer & application windows
هواياتي: marketing books كتب علم التسويق بأنواعها

NicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m_elmasoudy مشاهدة المشاركة

موضوع جميل ومفيييييييييد جدا.. بجد انت افادتنى كتير لأنى فعلا كنت عاوز أعمل كده عندى.. وخصوصاً انى بأعمل كل حاجة فى العربية بإيدى..
ألف ألف شكر على مجهودك
الله يكرم حضرتك .. احلى وافضل حاجة انك تعمل حاجتك بأيدك بتحس بلذة وبتستفيد

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة corsair مشاهدة المشاركة

الله عليك يا زعيم ده انتا النهارده امتعتنا بالموضوع الجميل ده وانا بردك كنت بستغرب ان في عربيات فيرنا زي ماشيه وعامله المساحه في النص فافتكرت انهم بيغيرو المكنه كلها

تسلملنا ايدك يا زعيم
يا اهلا يا اهلا بأستاذ كورسير .. كورسير بنفسة عندنا لو كدة اعمل موضوع كل يوم
ناس كتير بدءت تعمل الموضوع دة وكان نفسى اعرف ازاي ولما كنت اسأل كنت بلاقى رد فعل غريب
ولا حد فادنى .. يحسسوك انك بتسأل على خطة سرية امنية .. ولازم يبتسم لك ف الاول مش عارف لية
كأنك سألتة على نكتة .. رحت محل اكسسورات وسألت على
مساحة شاهين طويلة قعدت ساعة اشرح لة واخدتها منة لقيت مقاسها 13 يعنى لازم مسمار 13 يدخل
فيها وعجبتنى قوي انها معدن كلها وكان طلبي انها تكون معدن مش فيبر وسألنى هتعمل بيها اية قلت
لة وحسسنى انى هخترع اختراع فاشل ومش هتنفع وبلاش افتكاسات وهتصرف ع الفاضى .
دة كلة رميتة ورا ضهري ورحت ع الخراط وقلت لة اعمل كذا كذا وخلصت وركبت . يعنى مكنش عندى
علم سابق بالقصة كلها فحبيت افيد الناس واقولهم على الخطة الامنية السرية وبدون الابتسامة بتاعتهم