العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > نيسان NISSAN > صنى SUNNY

صنى SUNNY نيسان صنى

قديم 12-11-2009, 04:00 PM
Dr/Mohammed Dr/Mohammed غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طالب بكليه الطب

Dr/Mohammed has a brilliant futureDr/Mohammed has a brilliant futureDr/Mohammed has a brilliant futureDr/Mohammed has a brilliant futureDr/Mohammed has a brilliant futureDr/Mohammed has a brilliant futureDr/Mohammed has a brilliant futureDr/Mohammed has a brilliant futureDr/Mohammed has a brilliant futureDr/Mohammed has a brilliant futureDr/Mohammed has a brilliant future
افتراضي انا شاري عربيه بجنيه ولا ب 100 الف جنيه ..شاري عربيه صيني ولا يباني ... هي دي نيسان صني

سلام عليكم
بدون مقدمات كفايه قوي سلام عليكم وتكفي
بجد مش علشان انتم ناس لا تستحق اكثر من السلام
ولكن بجد لاني قرفت وبجد انا مش عارف اقول ايه

لاني يا جماعه مش شاري عربيه صيني
ولا شاريها تيواني
انا شاري عربيه المفروض ان بيتقال عليها ياباني
تقفيل ,,,,,,, مصر
بس معلشي اسمها ياباني

لكن الي بيحصل ده تهريج وربنا تهريج

لما في اول الف كيلو الفرامل تسيب وانا رايح الصيانه
واقول ماله ياواد عادي حصل خير المهم صحتك واخش التوكيل احكيلهم وبكل برود يقولولي هانصلحهالك
وبعد شويه يدهالي يقولولي كله تمام

اجي بعد كم يوم من الصيانه مكملتش اسبوع حتي
لاتقي العربيه فراملها سابت علي الطريق تاني

ليه هو انا راكب ايه باظبط
بجد يا جماعه حد يرد عليا
انا شاري عربيه صيني هي الصني نيسان صني بقت صيني وبقت معفنه للدرجه دي
دا والله حرام اقول انها صيني بقي ده الصيني عدل علي كده

والنهارده اخش التوكيل بكل هدواه ويعني بيستفذوني بس مش بحب يطلع مني العيب
يقولي سيبهالي وخدها يوم الاحد نشوف فيها ايه
او تعالي يوم الاتنين بس الصبحيه علشان ندخلهالك الصيانه

ليه هي من اسبوع كانت بتعمل ايه
بتستحمي يعني ولا كانت في صيانه بردوا

انا مش عارف ده بقي ايه الي بيحصل ده

غير موضوع الفرامل
صوت الماتور عالي بطريقه فظيعه
كمان اجي اجري بالعربيه لان عليا امتحان وطلعت متاخر من البيت من المنصوره
وعليا امتحان في اكتوبر
والمفروض انه oral (شفوي) المفروض متاخرشي
واجري بالعربيه اتلاقيها مش راضيه تزود عن 120
ليه هو موتسكل ولا ايه النظام يعني
وتوصل لل120 بطلوع الروح
ومش راضيه تزود عن كده وصوت الماتور عالي بطريقه تخليه تكره الدنيا

وخد عندكم بقي

السماعات بتطلع لخفشه كده اكنها مخرومه
وكمان الكاسيت ( كينود ) بيعلق وبيهنج اكن الشريت سف ( هو اسطوانات اساسا بس بدي مثال للسف )
وكمان المرايات واحده بتقفل قبل التانيه

لا وكمان التقفيل من جوه ..... بمعنه الكلمه اتمني المشرفين ميزعلوش دي بجد اقل كلمه نفسي اقولها والله لان في شتايم نفسي اقولها علي العربيه والتوكيل بس علشان بس محرجشي حد

لما اتلاقي من تحت التابلوه الفرش الي في الارض من الجنب مش لازم في الباب وفيه فتحه بتاعت 5 سنتيميتر وعالمه خرم كده فاتح علي الكابوت
يبقي اسمه ايه ده بقي استهبال

اصل انا لما روحت اشتريت العربيه دفعتلهم جنيه
مش 105 الف جنيه

اصل احنا بنتلاقي 100 الف كده مرمين في الشارع

علشان اروح اشتري عربيه اجي ادوس فرامل اتلاقيها سابت لا وايه بعد ما اتصلحت تاني مره تعمل كده

والله انا ماني عارف اقول ايه ولا ايه
غير بجد شتايم هاقولها كده في التوكيل والناس الي هناك ومصر كلها لان بجد اسهبال الي بيحصل ده لان حياتي مش لعبه يتحكم فيها استهبال حته مهندس ولا صيعي ولا راح ولا جه علشان ميشتغلشي بضمير

هاسيبلكم بجد الكلام

لاني هاروح يوم الاتنين والله لقلبهم الدنيا وخلي بنئادم منهم يبقي يتكلم ربع كلمه علشان يعرفوا ان الله حق
وان حياه الناس مش لعبه في اديهم

اشهد ان لا اله الا الله وان محمد رسول الله

التعديل الأخير تم بواسطة hazem_khidr ; 13-11-2009 الساعة 05:23 AM سبب آخر: استخدام الفاظ غير مناسبه
قديم 12-11-2009, 04:38 PM
الصورة الرمزية horas3000
horas3000 horas3000 غير متواجد حالياً
من انا؟: شريف بيومي منسي
التخصص العملى: Executive Manager
هواياتي: السيارات و التكنولوجيا و الموسيقي

horas3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: انا شاري عربيه بجنيه ولا ب 100 الف جنيه ..شاري عربيه صيني ولا يباني ... هي دي نيسان صني

هدي نفسك يا زعيم
انا مقدر مشاعرك بس النرفزة هتعود عليك انت الناس ده متعودين علي كدة و الكلام مباثرش فيهم
خليك هادي و هددهم بحماية المستهلك و نفذ تهديدك اذامحلوش المشكلة

شوف الموضوع ده اكيد هيرحك باذن الله
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=15627

Sharief Mansy

Farewell my Cayenne, you were the best car i ever had and driven
قديم 12-11-2009, 04:59 PM
Dr/Mohammed Dr/Mohammed غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طالب بكليه الطب

Dr/Mohammed has a brilliant futureDr/Mohammed has a brilliant futureDr/Mohammed has a brilliant futureDr/Mohammed has a brilliant futureDr/Mohammed has a brilliant futureDr/Mohammed has a brilliant futureDr/Mohammed has a brilliant futureDr/Mohammed has a brilliant futureDr/Mohammed has a brilliant futureDr/Mohammed has a brilliant futureDr/Mohammed has a brilliant future
افتراضي رد: انا شاري عربيه بجنيه ولا ب 100 الف جنيه ..شاري عربيه صيني ولا يباني ... هي دي نيسان صني

ربنا يكرمك يا حورس باشا
وربنا يقدم الخير
بس بجد النهارده موضوع الفرامل ده مضايقني لانه ساب وانا بتفادي عيل صغير
يعني لو كنت دوسته كنت روحت في داهيه
وربنا يقدم الخير ان شاء الله

اشهد ان لا اله الا الله وان محمد رسول الله
قديم 12-11-2009, 05:01 PM
eng.uniqe eng.uniqe غير متواجد حالياً
من انا؟: محمود حمدى خريج حاسبات و معلومات و مستنى التجنيد
التخصص العملى: جندى مجند

eng.uniqe is a jewel in the rougheng.uniqe is a jewel in the rougheng.uniqe is a jewel in the rough

طب متكلم حقوق المستهلك
قديم 12-11-2009, 05:47 PM
pro mada pro mada غير متواجد حالياً

pro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond repute

اولا : هدي نفسك و تحكم في اعصابك شويه و انا بقولك النصيحه دي مش غتاته لاني زيك عصبي جدا و ساعات لساني بيفلت بس لازم نحط اعصابنا في تلاجه و نهدي من نفسنا عشان العصبيه مش هتحل حاجه و بالهدوء كل حاجه هتتحل ان شاء الله
( صحتك بالدنيا كلها )

ثانيا : هنحلل العيوب بهدوء اعصاب و هنشوف ايه الحلول :
1- الفرامل :
المفروض ان فيها فرامل abs يعني لما تشعرلها تبدي العربيه تقف و طبعا ده مبيحصلش معاك فمؤقتا اكبس علي دواسه الفرامل و لو العربيه بتقف مع كبسه الفرامل يبقي الفرامل اخده هوا و ده عادي خصوصا في الجو السقعه ده و هتتحل بمنتهي السهوله في التوكيل و لو مع كبسه الفرامل العربيه مبتقفش كويس يبقي في مشكله فعليه في الفرامل و هتتحل في التوكيل بمنتهي الهدوء و هقول لحضرتك تتعامل معاهم ازاي

2- صوت المحرك :
العربيه لسه زيرو و لما هيتغيرلها زيت في صيانه ال 5000 كيلو هيبقي الصوت حاجه تانيه ان شاء الله و متنساش ان العزل مش حلو اوي في العربيه دي و ده من عيوب التقفيل و هقولك هتعمل معاهم ايه في الموضوع ده

3- موضوع السرعه :
يا باشا العربيه زيرو و مينفعش تعدي ال 100 في فتره التليين طالما العربيه عامله اقل من 5000 كيلو يبقي لسه في فتره التليين و طبعا الحمد لله انها بتجيب ال 120 معاك لان كده غلط علي المحرك و بقولك كده من واقع خبرتي و الموضوع ده مش عيب و لا حاجه و طبعا تتاكد من كلامي في التوكيل عشان قلبك يستريح و معنتش تجري بيها جامد و انت لسه معملتش ال 5000 كيلو عشان تحافظ علي المحرك

4- الكاسيت و السماعات :
الكاسيت الكينوود مصري و كان عندي في الفيرنا و ممنوش مشاكل و علي العموم ممكن يكون في سلك فالت او فيوز محروق يعني مشاكل كهربه بسيطه جدا و طبعا تنضف العدسه عشان الكاسيت يشتغل عدل معاك اما السماعات نفس الكلام و هتتظبط بمنتهي السهوله باذن الله و هقولك هتعمل ايه في الموضوع ده في التوكيل و كله هيبقي تمام

5- موضوع المرايات :
ممكن يكون كده طبيعي و الله اعلم عشان مفتيش عموما ممكن يكون المحور اللي بتلف عليه المرايه اللي بتتأخر يكون محتاج يتظبط او مشكله في الكهربه بسيطه يا باشا ان شاء الله

6- التقفيل الداخلي و الفرش :
العربيه تقفيل مصري و دي عيوب بسيطه في التقفيل و العيوب تعتبر مقبوله عند معظم الناس و طبعا حضرتك من البعض اللي مش متقبل بس ارجع و اقول قدر الله و ما شاء فعل و الحمد لله علي كل شئ و كل حاجه هتتظبط ان شاء الله و هتفرح بالعربيه باذن الله تعالي

و يا ريت تكلمني يا باشا علي رقمي 0198139130 عشان اقولك هتقولهم ايه لان ليا خبره كبيره مع التوكيلات و كل حاجه هتتظبط ان شاء الله

التعديل الأخير تم بواسطة hazem_khidr ; 16-11-2009 الساعة 02:18 PM