العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > جمارك السيارات

جمارك السيارات استفسارات وموضوعات خاصة بجمارك السيارات وادخال السيارات المستورده لمصر

قديم 09-01-2013, 03:24 AM
hemaa hemaa غير متواجد حالياً

hemaa is on a distinguished road
افتراضي رد: كل مايخص سيارات المعاقين

انا خلصت 5 سنين وعايز اقدم وحدة جديدة هو ينفع انى افك جمارك دى بس من غير ما ابيعها وابدا من جديد وابيعها عند الشراء وانا لو فكيت الجمرك ممكن انا اسوقها وغيرى يسوقها عادى ولا برده هيبقا لا يسوقها غير ملكها ياريت الافادة بالاخص فى الموضوع التانى ده علشان انا عايز غيرى يسوقها ولو كتبتها باسم الى هيسوقها طبعا انا مش هعرف اسوقها ولازم تتعاد ترخيصها صح ولا لا ؟
قديم 09-01-2013, 11:42 PM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hemaa مشاهدة المشاركة

انا خلصت 5 سنين وعايز اقدم وحدة جديدة هو ينفع انى افك جمارك دى بس من غير ما ابيعها وابدا من جديد وابيعها عند الشراء وانا لو فكيت الجمرك ممكن انا اسوقها وغيرى يسوقها عادى ولا برده هيبقا لا يسوقها غير ملكها ياريت الافادة بالاخص فى الموضوع التانى ده علشان انا عايز غيرى يسوقها ولو كتبتها باسم الى هيسوقها طبعا انا مش هعرف اسوقها ولازم تتعاد ترخيصها صح ولا لا ؟

أولا اهلا وسهلا

ثانيا ممكن طبعا تقدم على عربية اخرى ولكن أحذرك أنهم أصبحوا متشددين فى الكومسيون يعنى مش بيدوا عربية إلا لذى يستحقها. فكثير من الناس اللى كان عندهم عربيات وقدموا مرة ثانية على عربية تم رفض طلبهم رغم أنه قبل فى المرة الأولى... أصبح الكومسيون يطبق القانون بإعطاء المعاق سواء بالبتر أو شلل الأطفال لسيارة مجهزة... لهذا أنصحك لا تبيع السيارة قبل ما تحصل على موافقة الكومسيون للمرة الثانية حتى ولو عملت عقد سورى لو تطلب الأمر كذلك وهم لن يطلبوا منك ذلك...

السيارة بعد ما يفك حظر بعها فى الجمرك بيكون لك الحق فى بيعها لم تريد بدون دفع أى مقابل للحكومة. ويبقى خطوة فى المرور هو تقديم صورة لفك الحظر وشيل الجهاز من السيارة ويحضر المالك الجديد للتقديم على رخصة تجديد للسيارة على الوضع الجديد. وهنا تغير بيانات السيارة فى المرور وترفع كلمة لا يقودها إلا مالكها من الرخصة....

بالتوفيق وأبقى قولنا عملت أيه....
قديم 10-01-2013, 07:07 AM
hemaa hemaa غير متواجد حالياً

hemaa is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tham1010 مشاهدة المشاركة

أولا اهلا وسهلا

ثانيا ممكن طبعا تقدم على عربية اخرى ولكن أحذرك أنهم أصبحوا متشددين فى الكومسيون يعنى مش بيدوا عربية إلا لذى يستحقها. فكثير من الناس اللى كان عندهم عربيات وقدموا مرة ثانية على عربية تم رفض طلبهم رغم أنه قبل فى المرة الأولى... أصبح الكومسيون يطبق القانون بإعطاء المعاق سواء بالبتر أو شلل الأطفال لسيارة مجهزة... لهذا أنصحك لا تبيع السيارة قبل ما تحصل على موافقة الكومسيون للمرة الثانية حتى ولو عملت عقد سورى لو تطلب الأمر كذلك وهم لن يطلبوا منك ذلك...

السيارة بعد ما يفك حظر بعها فى الجمرك بيكون لك الحق فى بيعها لم تريد بدون دفع أى مقابل للحكومة. ويبقى خطوة فى المرور هو تقديم صورة لفك الحظر وشيل الجهاز من السيارة ويحضر المالك الجديد للتقديم على رخصة تجديد للسيارة على الوضع الجديد. وهنا تغير بيانات السيارة فى المرور وترفع كلمة لا يقودها إلا مالكها من الرخصة....

بالتوفيق وأبقى قولنا عملت أيه....
شكرا لحضرتك
يعنى انا لو خليت العربية معايا بعد فك الجمارك من المرور انا اسوقها وغيرى عادى بدون مشاكل ؟بس طبعا انا كدة هعيد ترخيصها من جديد حتى لو باسمى علشان تبقا عدية واى حد يسوقها
قديم 10-01-2013, 11:13 PM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hemaa مشاهدة المشاركة

شكرا لحضرتك
يعنى انا لو خليت العربية معايا بعد فك الجمارك من المرور انا اسوقها وغيرى عادى بدون مشاكل ؟بس طبعا انا كدة هعيد ترخيصها من جديد حتى لو باسمى علشان تبقا عدية واى حد يسوقها
فى توضيح بسيط المفروض المعاق مش يكون قادر على قيادة السيارة العادية بسبب إعاقته ولهذا يتم تجهيز السيارة ويرفض المرور ترخيص السيارة بدون ان تكون مجهزة حسب قرار الكومسيون. فلو حضرتك هتفضل مالك للسيارة إذا هتبقى السيارة مجهزة ولا يحق قيادتها إلا لمالكها المعاق نفسه..

أما لو بعت السيارة لشخص عادى فعد الترخيص يرفع المالك العادى التجهيز من السيارة ويكون هو وحدة المالك للسيارة وله الحق فى قيادتها.

ومن هذا نفهم أن فك الحظر هو يتيح لك التصرف فى السيارة بالبيع أو توكيل القيادة ولكن وجود التجهيز يكون شرط لان تقود ان سيارة عادة. لهذا أرى إذا كنت تريد قيادة السيارة أنت وغيرك أن تبيع السيارة سوريا أو بتوكيل للزوجة مثلا او لاحد الأقارب الثقة وترفع الجهاز من السيارة ويتم الترخيص على الوضع الجديد وبعد الترخيص تعيد تركيب التجهيز حتى تستطيع ان تقودها انت وغيرك إذا يكون الشخص العادى هو صاحب الترخيص وأنت من تقود مشاركة معه وليس العكس..

بالتوفيق...
قديم 10-01-2013, 11:39 PM
الصورة الرمزية mohamed hossam elemam
mohamed hossam elemam mohamed hossam elemam غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد حسام
التخصص العملى: مامور ضرائب
هواياتي: قياده السيارات

mohamed hossam elemam has a brilliant futuremohamed hossam elemam has a brilliant futuremohamed hossam elemam has a brilliant futuremohamed hossam elemam has a brilliant futuremohamed hossam elemam has a brilliant futuremohamed hossam elemam has a brilliant futuremohamed hossam elemam has a brilliant futuremohamed hossam elemam has a brilliant futuremohamed hossam elemam has a brilliant futuremohamed hossam elemam has a brilliant futuremohamed hossam elemam has a brilliant future

انا اعرف بعد اسعار السيارات المعاقين لان بعض اصدقائي اشتراها متركس 2002 سعرها 42 الف واوكتافيا 2002 سعرها 48 الف ونوبيرا 1999 سعرها حوالي من 35 الي 40 الف حسب الحاله والامكانيات واوكتافيا موديل 2006 سعرها 90 الف هي غاليه شويه والمرسيدس والبي ام دبليو اخر حاجه اعرفها انهم مبقوش ينزلو منها معاقين لانها سعرها غالي اوي وصعبت التحكم لذو الاحتياجات الخاصه ومينفعش امتلاك سيارتين معاقين اذا ارت ساره اخري يجب ان تبيع السياره الاولي : fun_36_3_9[1]:

الكلمات الدليلية
سيارات معاقين, سيارات مستعملة للبيع فى مصر, سيارات مصر