العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 13-11-2009, 05:26 AM
pro mada pro mada غير متواجد حالياً

pro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اللانسر البومة 1600 ولا النيسان التيدا؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dreamer lover مشاهدة المشاركة

السلام عليكمم ورحمة الله وبركاتة
بالنسبة للاخ الفاضل الي محتار مابين التيدا والانسر
بالمناسبة انااشتريت العربية التيدا قبل العيد بكام يوم العيد الصغير
الي فات بعد طول احتيار مع سيارات كتيرة من ضمنهم البومة الاننسر
طبعا لانتشارها وثقة الناس فيهه
واحب اقول لحضرتك حاجة انتة حسمتهه بالنسبة للانسر البومة يوم ماقلت انها قديمة في الشكل ومسئلة الانتشار متفكرش فيهه لان التيدا جديدة بالنسبالها
ولو فكرت لقدام هتلاقي ان التيدا قادمة وبقوة في السوق وانتشارها هيكون مضمون بس الانتشار المعقول الي متحسش بيه انك راكب عربية بيئة جدا يعني تديك برستيج وسعر اعادة بيع مضمون
زي ماقلك الاستاذ المحترم ابو نورا العربية دي بتتقارن بالكرولا وفية موضوع عن كدة هرفعو من تاني علشان سيادتك تقراة وتستفيد منة وفية اجابات عن الموتور وكل حاجة انته عايزها
لو عايز تجربة مجرب ولسة جايبهه مفيش وجة مقارنة بين موتور التيدا الجبار جدا والبومة كفاية ياراجل للحساسات الي في الموتور العزم والسحب كانك طيارة الاتزان عالي للتصميم العبقري نعومة الحمد للة تقدر
تقول كلمة قالهه الاستاذ ابو نورا ان هتحس ان كل مليم دفعتة اخدت مقابة خدمات في العربية سعر مناسب لقيمة العربية
مسالة قطع الغيار برد علي الاستاذ المحترم الي قال انهم بيطلعو العين
اولا مين قال انك لازم تروح للقاهرة علشان الصيانة عشان مفيش مركز صيانه للنيسان في بورسعيد مراكز صيانتهم منتشرة وبامانة النيسان محترمين جدا يعني اقرب واحد لي في اسيوط
متوقعتش كم النضافة في التعامل الي لقيتة بيسيطو لعربياتهم بقة حتة قطع الغيار دي مش هخش واقول ازاي الناس الي اتكلم عنهم طلع عنهم وكدة هقلة بس الناس الي ملقتش الحاجات الي كانت عايزاها الكلام دة كان سنة كام يعني من عشرين سنة مثلا لان دلوقتي واتحدي اي انسان انة يروح للمركز وميلقيش اي قطعة لاي عربية نيسان عموما ويطلع عينة علشانهه
من اصغر مسمار لادق التفاصيل دة اذا كان في الحرفين جيبين عربيات تيدا جديدة ومقطعنهه علشان تستخدم كقطع غيار جاهزة يا باشا قبل ما تقول الكلام ده انا قلت في التعليق و بمنتهي الوضوح ان الكلام علي موضوع قطع الغيار مش كلامي ده كلام معارفي تمام و طبعا انا عارف ان رأي الناس مش في كل الاحوال مرجع نرجعله لما نكون مش عارفين حاجه و انا لا افتيت و لا حاجه انا قولت اللي ناس قالتهولي بالحرف و انا كاتب كده في تعليقي انه كلام الناس مش كلامي و طبعا تعليقي الاساسي علي الموضوع فيه رأيي الشخصي و وجهه نظري
تقبلو مروري
الرد في الاقتباس و انا عارف و قولت في التعليق ان التيدا احسن من اللانسر في كل حاجه الا الشكل و ده موضوع ازواق شخصي و موضوع قطع الغيار اللي نقلت فيه كلام ملاك العربيه بالحرف و انا كاتب كده ان ده كلامهم مش كلامي انا

قديم 13-11-2009, 07:01 PM
الصورة الرمزية dreamer lover
dreamer lover dreamer lover غير متواجد حالياً

dreamer lover is a splendid one to beholddreamer lover is a splendid one to beholddreamer lover is a splendid one to beholddreamer lover is a splendid one to beholddreamer lover is a splendid one to beholddreamer lover is a splendid one to beholddreamer lover is a splendid one to behold

pro mada
اناعارف ان حضرتك ذكرت موضوع قطع الغيار مش رايك بس نقلا
عن راي بعض اصدقاء ليك
انافقط حبيت اوضح ان كلامهم مش سليم من راي شخص يمتلك العربية وجرب توكيل نيسان
واشكر حضرتك جدا علي التوضيح
قديم 13-11-2009, 08:51 PM
pro mada pro mada غير متواجد حالياً

pro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dreamer lover مشاهدة المشاركة

pro mada
اناعارف ان حضرتك ذكرت موضوع قطع الغيار مش رايك بس نقلا
عن راي بعض اصدقاء ليك
انافقط حبيت اوضح ان كلامهم مش سليم من راي شخص يمتلك العربية وجرب توكيل نيسان
واشكر حضرتك جدا علي التوضيح
تمام يا باشا
و انا قولت برضه ان كلام الناس مش مرجع في كل الاحوال و طبعا احنا متفقين في النقطه دي و يمكن معارفي دول بيبالغو شويه و لكن وجههم نظرهم تحترم و انا كتبتها في مشاركتي الاثليه عشان انا معرفش معلومات كتير عن العربيه دي و كتبت طبعا ان ده كلامهم مش كلامي عشان مكونش افتيت و طبعا يا باشا انا سعدت عشان تناقشت مع حضرتك و الف شكر ليك علي المعلومات

قديم 15-11-2009, 01:48 PM
الصورة الرمزية medo akef
medo akef medo akef غير متواجد حالياً

medo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to behold

انا عن نفسي هجيب بومه اصلا1600 لان ادائها رياضي جدا و قطع غيار متوافره و سعر مناسب و منافس
اما التيدا مش مشهوره يعني متعرفشي لها عيوب ولا مميزات لسه و في رايي سعرها علي جدا عليها فأنا مش هتدفع 100 الف في عربيه شكلها و امكانيتها مدهاش 80 اصلا و صغيره جدا و نسان اه شركه جميله و بحترمها جدا بس مش لدرجه انها ترفع السعر كدا
و فكرت و لقيت اني لو اشتريت عربيه مره مش هجيب غرها الا بعد فتره طويله فمشترتيش عربيه زي البطيخه و اكتشفها
و عن تجربيه لا يوجد اي سياره تنافس الانسر 1600 في الاداء الرياضي الا المزدا 3 فقد طبعا في حدود هذا السعر
و لو علي التميز عادي غير الاكصدامات و اعمل الابواب بتتفتح فراشه و شويت شغل علي البدي يبقا معاك عربيه مميزهptmnlo123per1147

لّا إِلَهَ إِلاَّ أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ
قديم 15-11-2009, 02:16 PM
m_o_sakr m_o_sakr غير متواجد حالياً

m_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond repute

بالرغم من انى مبحبش شكل التيدا خالص الا ان كل الى اشتروها بيشكرو فيها جامد جداً و هيا احسن من البوما بكتير فى كل المواصفات (ما عدا الشكل) اما من حبث الغنتشار فهى عربيه لسه جديده فى السوق على عكس البوما بقالها سنين ولكن لنضع فى الإعتبار ان التيدا مش حتنتشر زى البوما علشان سعرها و شكلها

.
(لا تنسى ذكر الله)

((لا تنسونا بالدعاء))
>
>

إحترس من السرعه

.