العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > القيادة فن و ذوق

القيادة فن و ذوق كل ما يتعلق بفن قيادة السيارات

قديم 10-09-2014, 05:26 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
Icon14 شجع نور Nour Pegoo

اللى عايز يعرف اكتر عن نور يراجع المشاركات القديمة ونور من ساعة ما عرفته ورائى فيه انه موهوب ومتميز ونموذج لجيل جديد من الرياضيين اللى ممكن يغيرو شكل الرياضة فى مصر بس محتاج شوية دعم مننا كلنا ومحتاجين نشوف زى نور خلقاً وابداعاً فى كل المجالات ربنا يحميك يانور ويارب اشوف اسلام ابنى زيك تبقى تتبناه بقى انت يا معلم علشان تطلع لنا الجيل التالت ان شاء الله

شجع نور - متسابق مصر موتورز x اتوكروس - مصر موتورز مجتمع السيارات

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 11-09-2014, 04:59 PM
الصورة الرمزية Nour_peugeot
Nour_peugeot Nour_peugeot غير متواجد حالياً

Nour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond repute
افتراضي رد: القيادة الرياضية (للسباقات) يجدد يوميا !!

هنتكلم دلوقتي عن ال racing line

و طبعا عرفين كلنا ان اسرع او اقصر مسافه مبين نقطة و نقطة هي الخط المستقيم و ده الهنمشي عليه بمعني لو عني u-turn لو في سواقة الشارع لو انا بلف علي الضيق لازم اطلع في الضيق و لو بلف في الواسع لازم اطلع في الواسع بمبدا الالتزام بالحارة

و طبعا لو مشينا علي الكلام ده في السباق يبقي شكرا علي كده انت خسرت انا هحاول اشرح بالصور علشان اسهل عليكم

ده شكل u-turn و مرسوم جواه الracing line الصح المفترض تمشي عليه علشان تحقق اسرع زمن ممكن

و طبعا apex دي نقطة بداية الجزء الثانية في المنعطف ده و في early apex w late apex كل متسابق و ليه طريقته و انا بفضل ال late apex لانه متوافق معا طريقة سواقتي

طيب دلوقتي عرفنا نلف المنعطف ال u-turn ازاي طيب ندوس بنزين امتي و فرامل امتي و نلف امتي و نعمل شيفت داون امتي

هشرحهلكم علي صورة لمنعطف 90 درجة زي الصورة الصورة فيها كل اجابات الاسئلة

الصورة فيها late apex و ده الاغلب المتسابقين بيستخدمه بس غير مفيد للعربيات الخلفي

طيب ازاي اعرف انا late wala early هنشوف الصوره دي و نعرف

لو ركزنا في الصورة هتلاقي ان ال early apex يهخسر وقت كبير جدا علشان يعدل علي الطريق الصحيح و ال late apec لو في ملف تاني وراه علطول مش هيقدر يخش racing line صح يبقي الخط الاصفر هو الصح و اسرع خط المعا ال perfect apex

ملحوظه كل مالدركسيون لف يمين و شمال اكتر من الازم بتفقد وقت

السباق مش بيعمد علي عربية قوية او ضعيفه بيعتمد علي السواق البيمشي racing line صح و الاهم يدوس فرامل صح يعني اليدوس فرامل في الاوقات الصح يكسب مش اليدوس بنزين و يقدر يحرك العربية فاسرع وقت

يعني مثلا انا عربيتي عندي مشكله انها بتطله بفرك جامد جدا (امريكاني ) ده قمه تضيع الوقت كل ما العربية تفرك في الارض انت بتخسر وقت و الحمد لله بتغلب علي المشكلة دي معا الوقت

في النهاية اسبلكم صورة بقي تشرحلكم ال racing line في سباق كامل

وو ان شاء الله المره القادمة هشرحلكم تجهيزات العربية كلها ان شاء الله

my peugeot 306 gti6
قديم 11-09-2014, 05:55 PM
الصورة الرمزية Marlborooo
Marlborooo Marlborooo غير متواجد حالياً
من انا؟: Hassan
هواياتي: مش عارف

Marlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond repute

شغل عاااالي و موضوع مشفتش حد اتكلم عنه قبل كده

متتاع

قديم 11-09-2014, 07:06 PM
الصورة الرمزية Nour_peugeot
Nour_peugeot Nour_peugeot غير متواجد حالياً

Nour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond repute

يا رب بس ان شاء الله يفيد الناس و في اخر الموضوع اوعدكم بمفاجاة

my peugeot 306 gti6
قديم 11-09-2014, 07:29 PM
الصورة الرمزية كومندا
كومندا كومندا غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: بروفسير فى حتى
هواياتي: النت والسيارات

كومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond repute

موضوع رائع

ومنتظرين المزيد