العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > سلامتك على الطريق

سلامتك على الطريق خاص بالسلامة المرورية ووسائل الامان ونظم حماية البيئة

مشاهدة نتائج الإستطلاع: ما هوه افضل نظام امان بالسياره
اير باج 10 33.33%
ABS 12 40.00%
ESP 1 3.33%
ABD 4 13.33%
اخري 3 10.00%
المصوتون: 30. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

قديم 26-09-2012, 08:15 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute
افتراضي رد: استطلاع: ما هو افضل نظام امان تحب ان يكون بالسياره

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة M.TONSY مشاهدة المشاركة

اهم نظام وهو ستر المولى عز وجل
( قل لن يصيبنا الا ما كتب الله لنا هو مولانا وعلى الله فليتوكل المؤمنون )
ارادة الله فوق كل شيئ والحذر لا يمنع القدر
السلام عليكم
اعقلها وتوكل
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
قديم 27-09-2012, 01:51 AM
الصورة الرمزية borio1704
borio1704 borio1704 غير متواجد حالياً
من انا؟: أعشق السيارات، أحب اليابانية، الكورية، ولا أفضل الأوروبية
التخصص العملى: استشاري نظم جودة
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

borio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة M.TONSY مشاهدة المشاركة

اهم نظام وهو ستر المولى عز وجل
( قل لن يصيبنا الا ما كتب الله لنا هو مولانا وعلى الله فليتوكل المؤمنون )
ارادة الله فوق كل شيئ والحذر لا يمنع القدر
مفيش شك إن إرادة ربنا فوق كل شيء

بس ربنا قال برضو: "ولا تلقوا بأيديكم إلى التهلكة"

للأسف إحنا كمسلمين فاهمين مسألة القضاء والقدر بصورة مش صحيحة، أنا قابلت ناس كتير قوي الموضوع ده مش واضح عندهم... بما فيهم أنا نفسي لحد وقت قريب قوي

بس فكر فيها كده... إزاي ربنا هيحاسبنا في الآخرة على حاجة مالناش فيها اختيار؟؟؟؟

ربنا هو العدل... ولا يمكن يحاسبنا إلا على اختياراتنا

الموضوع كده يلخبط

ولا يلخبط ولا حاجة... الحل في الآتي:

ربنا كتب لنا كل الأحداث والمواقف اللي "ممكن" تحصل لنا في حياتنا، واحنا لينا الاختيار إننا نتصرف كما نشاء.. وأي حاجة هنعملها أكيد هتبقى من المكتوب لينا

مثلا... لو انت سايق عربيتك.. وقدامك عربية ماشية بالراحة وانت عايز تعديها، فحضرتك عندك اختيارات... يا إما تديله كلاكس أو نور... أو تستنى لحد ما يوسع لوحده.. أو تعديه من اليمين... أو اختيارات تانية حسب الموقف.... كل الاختيارات دي مكتوبة، ونتائجها بعد كده تعتمد على اللي كاتبه ربنا لينا، وكل نتيجة ليها كمان اختيارات تانية حسب الموقف.. وهكذا

ربنا لما يحاسب الإنسان بيحاسبه على اختياراته

أكيد في مواقف تانية مكتوبة مالناش فيها اختيار، بس برضو اختيار طريقة التعامل معاها ترجع للبني آدم، وأي طريقة تعامل هتبقى من المكتوب لينا.

التفكير بالطريقة دي هيوصلنا لكذا حاجة
1- قدرة ربنا وحكمته في تقدير كل شيء ممكن يحصل.. وده فوق مستوى تفكير البشر
2- إننا لازم نفكر ونختار نحسن التنفيذ، ونسيب النتائج على ربنا، وهو ده المعنى الحقيقي للتوكل

...
قديم 28-09-2012, 02:26 PM

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute

السلام عليكم

: 01F6EB~150:

الله يعطيك العافيه
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

قديم 06-10-2012, 12:37 AM
msr1192 msr1192 غير متواجد حالياً
من انا؟: موظف
التخصص العملى: اداري
هواياتي: الكمبيوتر والسيارات

msr1192 is a name known to allmsr1192 is a name known to allmsr1192 is a name known to allmsr1192 is a name known to allmsr1192 is a name known to allmsr1192 is a name known to all

في تكنولوجيا موجودة حاليا في العربيات المرسيدس عبارة عن شعاع غير مرئي مثبت في شبكة السيارة لمسافة 20 متر او اكثر مش متاكد وعند ظهور اي عائق فجاة يتم ايقاف السيارة فورا بدون اذن السائق
من رايي ده افضل نظام امان شوفتة ولكن للسائق ووش العربية انما ظهر العربية متضمنش الى وراك هيلحق يفرمل ولا هيسلم عليك لانة بالنسبة لي مفيش حاجة في الدنيا كاملة ومفيش عربية مفيهاش عيوب ومفيش نظام في الدنيا ملهوش سلبيات
قديم 06-10-2012, 06:36 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة msr1192 مشاهدة المشاركة

في تكنولوجيا موجودة حاليا في العربيات المرسيدس عبارة عن شعاع غير مرئي مثبت في شبكة السيارة لمسافة 20 متر او اكثر مش متاكد وعند ظهور اي عائق فجاة يتم ايقاف السيارة فورا بدون اذن السائق
من رايي ده افضل نظام امان شوفتة ولكن للسائق ووش العربية انما ظهر العربية متضمنش الى وراك هيلحق يفرمل ولا هيسلم عليك لانة بالنسبة لي مفيش حاجة في الدنيا كاملة ومفيش عربية مفيهاش عيوب ومفيش نظام في الدنيا ملهوش سلبيات
السلام عليكم
طول ما الأنسان عايش هيخترع وياما هنشوف
شكرا لمرورك الكريم

والله المستعان