العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > سوزوكى Suzuki

سوزوكى Suzuki بدات شركة سوزوكى نشاطها فى عام 1909 كشركة اقمشة لاكن مع الثورة الصناعية فى اليابان تحولت لانتاج السيارات عام 1952 وهيا تخضع حاليا لشركة جنرال موتورز حيث تملك الاخيرة نسبة 20% من اسهمها كما تمتلك سوزوكى شركة ماروتى الهندية Maruti من اشهر موديلاتها: سويفت ماروتى التو ليانا وايجنيس وجيمنى وجراند فيتارا و SX4 XL7

قديم 18-04-2012, 01:17 PM
الصورة الرمزية احمد الشناوى1981
احمد الشناوى1981 احمد الشناوى1981 غير متواجد حالياً
من انا؟: احمد الشناوى
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: السيارات

احمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant future
افتراضي رد: ولاول مره سوزوكى سويفت سيدان بمصر فورميلا الاهرام صور كامبه ليها

سبحان الله و بحمدة
سبحان الله العظيم

قديم 28-04-2012, 04:40 PM
عمرو رافت عمرو رافت غير متواجد حالياً

عمرو رافت will become famous soon enoughعمرو رافت will become famous soon enough

السلام عليكم
العربيه ده سعرها نزل النهارده في اخبار اليوم و تبداء من 85 الف, بس كمالياتها كتيره جدا و الدركسيون بيفصل عنه الباور ستيرينج في السرعات العاليا مشكلتها انها 1200 سي سي مع التكيف و البودي هتكون زي السلحفي هي ممكن تنافس الرينو لوجان بقوه و كفايه انها تجميع مش مغربي
قديم 29-04-2012, 07:33 PM
الصورة الرمزية dr_eslam_66
dr_eslam_66 dr_eslam_66 غير متواجد حالياً
من انا؟: أنا شاب ولاكن عمري ألف عام أخرس وقلبي مليان كلام
التخصص العملى: مهندس مدني
هواياتي: --------

dr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond repute

أولا الي أنا أعرفه إني السوزوكي كانت 1500 سي سي موديلات 2008 ولحد تقريبا 2011 بس 2012 نزلت 1400 ومش فاخم السبب هل إستكتروا عليها إنها تجري شوية ولا إيه.
بس عموما إليب أنا بتكلم عليها السويفت الهاتش بام الي عيا عربية محترمة إنما المسخ الي عملوه جديد دا فا أنا ما أعرفشي أي تفاصيل عنه خالص بس حكاية 1200 دي عيب فوق العيوب كمان.

قديم 29-04-2012, 08:39 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

شكلها بشع الصراحه و فعلا افتكرت ال 112 لما شوفتها زي ما دكتور تامر بيقول
مستغرب ازاي سوزوكي تعمل حاجه بالمنظر دا حتي لو مش ياباني
و بالتاكيد العربيه دي تجميع هندي استحاله تكون تصميم الشركه الام
فيها حاجه غلط و حاولت اقنع نفسي كتير بشكلها بس للاسف
جالي غثيان مش شكلها
عموما شكرا لصاحب الموضوع انت مالكش ذنب

حـازم خـضـر

قديم 03-05-2012, 01:38 PM
الصورة الرمزية محمد اشرف
محمد اشرف محمد اشرف غير متواجد حالياً
من انا؟: Mohamed ashraf
التخصص العملى: Student
هواياتي: Everything about cars of all types

محمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عمرو رافت مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
العربيه ده سعرها نزل النهارده في اخبار اليوم و تبداء من 85 الف, بس كمالياتها كتيره جدا و الدركسيون بيفصل عنه الباور ستيرينج في السرعات العاليا مشكلتها انها 1200 سي سي مع التكيف و البودي هتكون زي السلحفي هي ممكن تنافس الرينو لوجان بقوه و كفايه انها تجميع مش مغربي

هيكون على فكره سعررها حلو بالمقارنه بين العربيات التانيه الى فى نفس فئتها

نادى السيارات الصينيه على الفيس بوك نرحب بانضمامكم

http://www.facebook.com/NadyAlsyaratAlsynyh

جروب نادى سيارات البيجو على الفيس بوك
https://www.facebook.com/groups/172929839542780/