العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT

رينو RENAULT RENAULT شريك اساسى مع نيسان اليابانية وتحتل المركز الرابع عالمياً تحت قيادة كارلوس غصن اشهر الموديلات سينيك كليو ميجان

قديم 14-09-2011, 01:00 PM
islamghabbour islamghabbour غير متواجد حالياً

islamghabbour is on a distinguished road
افتراضي رد: يوميات رينو رينبو ... اسعار قطع غيار وكل شيئ عنها

ط§ظ„ط³ظ„ط§ظ… ط¹ظ„ظٹظƒظ…
ط¹ط¬ط¨ظ†ظٹ ط¬ط¯ط§ ط§ظ„ظ…ظˆط¶ظˆط¹ ظˆط¨ط®ط§طµط© ط¥ظ†ظƒ ظƒط§طھط¨ ط§ظ„طھظپط§طµظٹظ„
ظ„ط£ظ† ظ…ط¹ط±ظˆط¶ ط¹ظ„ظٹط§ ط±ظٹظ†ظˆ ط±ظٹظ†ط¨ظˆ ظ…ظˆط¯ظٹظ„ ظ©ظ©
ظپط§ط¨ط±ظٹظ‚ط© ط¯ظˆط§ط®ظ„ ظˆط±ط´طھ ظƒط¨ظˆطھ ظˆط±ظپط§ط±ظپ
طھظƒظٹظٹظپظ‡ط§ ظ…ظ…طھط§ط²
ط¨ط³ ط£ظ†ط§ ظ…ط*طھط§ط¬ ط£ط¹ط±ظپ ط¥ظ† ظƒط§ظ† ظپظٹ ط*ط¯ ظپظٹ ط§ظ„ظ…ظ†طµظˆط±ط© ط¨ظٹط¨ظٹط¹ ظ‚ط·ط¹ ط؛ظٹط§ط±ظ‡ط§ ط·ط¨ط¹ط§ + طµظٹط§ظ†طھظ‡ط§
ط´ظƒط±ط§ ط¹ظ„ظ‰ ط§ظ„ط¥ظپط§ط¯ط© ظ…ظ‚ط¯ظ…ط§
ظˆظٹط§ط±ظٹطھ ظ„ظˆ ظپظٹ ط£ظٹ ط¹ظٹظˆط¨ ظپظٹظ‡ط§ ط£ط¹ط±ظپظ‡ط§
قديم 05-10-2011, 06:49 PM
hakam hakam غير متواجد حالياً
من انا؟: مدير وشريك بمكتب محاسب قانوني بوسط القاهرة
التخصص العملى: محاسب قانوني وخبير ضرائب
هواياتي: كرة القدم ( زملكاوي) والقرأة

hakam is a name known to allhakam is a name known to allhakam is a name known to allhakam is a name known to allhakam is a name known to allhakam is a name known to all
افتراضي رد: يوميات رينو رينبو ... اسعار قطع غيار وكل شيئ عنها

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hakam مشاهدة المشاركة

بفضل الله عز وجل رزقني الله بسيارة رينو رينبو موديل 97 وفور الشراء كالعادة قال لي الفتايين ليه كده ؟؟؟ حد يجيب رينو وكمان رينبو ؟ دي قطع غيارها ناااااااااار وكمان مش موجوده>>>>>> فتسلل الاحباط إلى قلبي والاكتئاب ايضا
والسيارة مبقتش عايز اركبها وفكرت ابيعها ولو اخسر 5000 جنية ولكن ,,,,,,,, لما بدأت احتاج قطع غيار واسال عن اللي بيشتغلوا فيها وجدت ان في التوفيقية فقط 7 محلات بيشتغلوا في كل حاجتها تقريبا والمفاجأة ان اسعارها تكاد تكون زي الفيات والشاهين واليكم بعض اسعار قطع الغيار ( خلال ابريل 2011):
1- سلك عداد سرعة صناعة تونس 40 جنية
2- بيبة سرعة صناعة تركي 25 جنية
3- فلتر هواء تركي 25 جنية
4- فلتر بنزين بروحين تركي 12 جنية
5- سير تكييف الماني 25 جنية
6- تيل فرامل امامي ايطالي 75 جنية وفي مصري 45 جنية
7- تيل فرامل خلفي ايطالي اواسباني 125جنية
8- 2 مساعدين امامي الماني عالي الجودة 500 جنية وفي مصري وصيني وتركي في حدود 325 الى 475
9- ترموستات حرارة عادة بـ30 جنية وفي بسلك ( نوع مختلف 80 جنية)
10- سير دينامو فرنساوي 25 واتحاد اوربي 15 جنية وصيني 15جنية
*** واليكم مصادر الاسعار وبعض الاماكن التي تبيع قطع الرينبو :ـــ
1- محل اسمه الرضا والنعيم في الدور الثاني بممر التوفيقية وتليفون رقم 25777273 موبيل 0123776686 ودول انا اتعاملت معاهم محترمين جداااااااااااا ولما يكون عندهم شيئ مش موجود يطمنوك ويقولولك انها موجودة في السوق بس مش عندهم وممكن يدلوك تجيبها منين
2- محل جمال البدري 7شارع زكي بالتوفيقية محل رقم 18 تليفون 25752633 ( والحاج جمال صاحب المحل رجل معاملته مقبولة وايضا محترمة) بس عيبه ان لو مفيش حاجة عنده يحسسك انها مش موجودة عشان متسألش عند حد غيرة ودي طبعا مش امانة
3- محل اسمه اسحاق اسكندر في شارع البورصة في التوفيقية بجوار ضرائب الازبكية( ودا انا مشترتش من عنده بس في الحقيقة معاملة ايضا محترمة )
4- محل اسمه فريد ادوارد بجوار الرواس اول شارع رمسيس من ناحية معروف وميدان عبد المنعم رياض(ودا متعاملتش معاه ولا اشتريت منه)
بالنسبة للمحلات اللي في التوفيقة: في محل في التوفيقية في سنتر ابو غالي اسمهة محل مدحت وديع بمنتهى الامانة ناس محترمين جدااااااااااااااااا واسعارهم احسن اسعار في السوق وتليفونهم 25757488 ياريت ياجماعة كل اللي محتاج رينو يتعامل معاهم من باب اننا نتعامل مع التاجر الامين لانهم افضل اسعار وكمان الحاجات الصيني اللي عندهم بتكون نمرة 1 يعني اشتري ومتقلقش
قديم 05-10-2011, 07:07 PM

hakam is a name known to allhakam is a name known to allhakam is a name known to allhakam is a name known to allhakam is a name known to allhakam is a name known to all
عاجل افضل تجار الرينو من حيث الاسعار والمعاملة:

1- مدحت ومحسن وديع - في سنتر ابو غالي في التوفيقية تليفون 25757488 من حيث الاسعار هم الافضل دا علاوة الى المعاملة المحترمة وراجل معاملتة بشوشة وودود جدااااااااااااا ومن الاخر مش هتلاقي زي اسعارة
2- الرضا والنعيم في الدور اللي تحت مدحت ومحسن وديع - ودا بردو محترم جدااااااااااا بس بيطلع يجيب الشغل من عند مدحت ومحسن وديع لذلك بيزود في السعر عشان يطلع مكسبه
3- جمال البدري في شارع زكي في التوفيقية محترم واسعارة اغلى شوية من مدحت وديع ومن الرضا والنعيم بس فيه عيب خطير ممكن لو متعرفش القطعة كويس يديلك اي حاجة وخلاص لحد اما يجبهالك وبكده يبقى عطلك ومشورك ع الفاضى
ويا جماعة احذرو من محل اسمه رينو ماضي بتاع واحد اسمه ماهر عياد دا بيجيب الحاجة من عند مدحت وديع ومن عند الرضا والنعيم ويبالغ في سعرها ويقولك هجيبها من المخزن وفي الاخر لو حبيت تبدلها لاي سبب يقولك مينفعش اصل انا جايبها من برة طيب ليه عملت نفسك ابو العوريف وقولت المخزن ؟ بجد راجل نصاااااااااااب
قديم 05-10-2011, 07:15 PM

خبر جديد رد: يوميات رينو رينبو ... اسعار قطع غيار وكل شيئ عنها

النهاردة 5/10/2011 اشتريت طقم كبالن كامل بـ750 جنية صناعة تركي ماركة انكا بالرغم من ان سعره عند ماهر عياد بنفس السعر محل اسمه توشكى فرانس الا اني قررت اشترية من عند محل مدحت ومحسن وديع لانهم محترمين جداااااااااااااا وكمان عندهك كل حاجة العربية وممكن ترجع البضاعة وتاخد غيرها طالما بحالتها لذلك انا مبحبش اتعامل مع حد غيرهم حتى لو كان نفس السعر بس طبعا لو في حد ارخص يبقى التوفير في الفلوس اولى انا بصراحة بعد ما شوفت الفرق في الاسعار بين مدحت وديع وحليم مشيل الحرامي بتاع شارع الترعة بتاع شبرا كل اما افتكر افضل ادعي لمدحت ويع ان ربنا يزيده ويرزقه القناعة والبركة وادعي على ميشيل حليم وادوار فريد وعلى محل منصور اللي في 150 شارع الترعة في شبرا ربنا ياخدهم ويريحنا من جشعهم
قديم 30-10-2011, 06:43 PM

حصرى رد: يوميات رينو رينبو ... اسعار قطع غيار وكل شيئ عنها

اشتريت اوكرة باب داخلي من عند مدحت ومحسن وديع ( راجل محترم جدااااااااا واسعارة لا مثيل لها ) فقط بـ 10 جنية
بجد الراجل دا هيخلى اسعار الرينو ولا الفيات ربنا يكرمة ويوسع عليه

الكلمات الدليلية
اسعارقطع غيار رينو, رينبو موديل97, رينو رينبو, قطع غيار رينو