العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > القيادة فن و ذوق

القيادة فن و ذوق كل ما يتعلق بفن قيادة السيارات

قديم 19-01-2012, 11:34 AM
thisisman thisisman غير متواجد حالياً

thisisman is on a distinguished road
للاهمية . سؤال بخصوص القيادة الأتوماتيك و المانيول ............

السلام عليكم

- لو سمحتوا كان عندي سؤالين كده في المانيول و الاوتوماتيك ....
بالنسبة للمانيول :-
- دلوقتي و انا لسه هطلع بالعربيه المفروض بشيل رجلي من على الدبرياج واحدة واحدة هل الكلام ده برضه ينطبق في حالة و انا بغير في السرعات يعني بعد ما أغير السرعة اشيل رجلي برضه واحدة واحده ولا عادي ؟
بالنسبة للاتوماتيك:-
- هل ده صحيح ان لما احط العربيه على الوضع D العربيه هتمشي من نفسها حتى لو انا مش دايس بنزين ؟
- سؤال ثاني , لو انا مثلا سايق على الغيار D و حبيت مثلا اسوق على الغيار 3 هل ممكن انقل عادي و انا ماشي ولا لازم اوقف العربية ؟

و شكراً جزيلاً
قديم 19-01-2012, 12:48 PM
moataz ali saad moataz ali saad غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Student

moataz ali saad will become famous soon enoughmoataz ali saad will become famous soon enough
افتراضي رد: . سؤال بخصوص القيادة الأتوماتيك و المانيول ............

السلام عليكم ورحمة الله

بالنسبه للمانيوال بعد ما العربيه تتحرك وانت عايز تغير السرعه بتدوس على الدبرياج وتنقل مثلا التانى وتشيل رجلك عادى مش لازم واحده واحده بس شيلها براحه مش مره واحده علشان العربيه هتنتش يعنى ارفع رجلك شويه صغيرين وبعدين شيلها

اما الاوتوماتيك

لما بتجيبها على ال d هتتحرك بس ببطئ مش هتجرى بسرعه والفكره ان هيا زى المانيوال كده لما بتركن وبتمور وتشد الهاند لو نزلت الهاند هتلاقى العربيه بتتحرك شويه
ولو عايز تنقل انقل عادى وانت ماشى مش لازم تركن ولا حاجه
اتمنى اكون افدتك
السلام عليكم ورحمة الله
قديم 19-01-2012, 12:51 PM
الصورة الرمزية esafegypt
esafegypt esafegypt غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان بدائي

esafegypt has much to be proud ofesafegypt has much to be proud ofesafegypt has much to be proud ofesafegypt has much to be proud ofesafegypt has much to be proud ofesafegypt has much to be proud ofesafegypt has much to be proud ofesafegypt has much to be proud ofesafegypt has much to be proud of

بالنسبة للسؤال الاول الحكمة انك تشيل رجلك بالراحه من الدبرياج علشان العربيه مترجرجش معاك وكمان تحافظ على اسطوانة الدبرياج وفى بعض العربيات المانول لما تشيل رجلك بسرعة من الدبرياج بتلغبط معاك وتحس ان العربية متعفرته وتضر تهدى وتنزل غيار وتطلع تانى علشان تصرف العفريت

اما السؤال التانى لو جبت d العربية هتمشى فعلا من غير ما تدوس بنزين بس هتمشى ببطء لكن لو انت كنت بتذود لها بنزين قبل ما تجيب ال d يبق العربية هتمشى معاك بسرعة لان الموتور بداخله طاقة التذويد اللى هى لسه مخرجتش فهتخرج لما انت تديها ال d
والكلام ده مع اى غيار موش ال d فقط

لو عاوز ترجع من ال d للغيار 3 لو انت ماشي على طريق سريع والعداد جايب اكتر من ال 100 يبق لازم تهدى لغايه 70 مثلا وبعد كده تديها ال 3 علشان العربية متتخنئش منك

لكن لو انت فى وسط البلد وماشى بطئ عادى ممكن تديها ال 3 من غير اى مشاكل ولا حتى تهدي

قديم 20-01-2012, 07:03 PM
thisisman thisisman غير متواجد حالياً

thisisman is on a distinguished road

الف شكر يا رجاله ربنا يخليكم
قديم 20-01-2012, 08:08 PM
الصورة الرمزية محمود زيزوو
محمود زيزوو محمود زيزوو غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مشرف مبيعات بشركة مستلزمات طبية ومشرف رعاية طبية

محمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond repute

انا بقى فى بداية سواقتى كنت باطلع عادى كويس جدا جدا بس بيقبلنى مشكلة اية هى ان اول لما اجى ادى التانى واشيل رجلى من على الدبرياج احس ان العربيةنتشيت خفيفة كدة لقدام شوية كدة وبعد كدة ناس قالت وانت بتاخد الغيار والغيار دوس بنزين خفيف وناس قالت غلط البنزين دة بيقى فى الغيار الاول بس مع الدبرياج بس انت تشيل رجلك من على الدبرياج مابين الغيارات علشان النتشة دى تشيل رجلك واحدة واحدة زى مبتطلع كدة وبقيت بعمل كدة من ساعتها من ايام 128 وبصراحة بقيت مية مية بس لغايط دلوقتى فى ناس تقول كدة وناس تقول كدة مش عارف اية الصح هو اية الصح

من كان يؤمن بالله واليوم الاخر
فليقل خيرا او ليصمت