العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > سوق السيارات المصرية > المرور والشهر العقارى > الشهر العقارى

قديم 12-04-2014, 07:03 AM
الصورة الرمزية احمد الجارحـي
احمد الجارحـي احمد الجارحـي غير متواجد حالياً
من انا؟: بنى آدم هكون إيه يعني!؟
التخصص العملى: مدير مبيعات ف شركة سياحة
هواياتي: كمبيوتر و مؤخراً سيارات

احمد الجارحـي has a spectacular aura aboutاحمد الجارحـي has a spectacular aura aboutاحمد الجارحـي has a spectacular aura about
افتراضي يا ليلة سوخة :( عقود بيع العربية ضااااعت الحقوووونى

السلام عليكم بأختصار عشان مطولش عليكم و ارجوا الرد و الحل سريعاً
دلوقتي انا اشتريت عربية من فترة و العربية كانت بعقد بيع من مالك العربية للشخص اللي انا اشتريت منه و بالتالي هو لما باعلي بعهالي بعقد بيع اصبح اني معايا عقدين بيع مسجلين واحد من مالك العربية طرف أول إلي المشتري الاول طرف ثاني
و العقد الثاني من المشتري الاول طرف ثاني إلي المشتري الثاني طرف ثالث اللي هو انا
المهم انا ببيع عربيتي و المشتري كان معايا وروحنا المرور بالعقود و عملت شهادة بيانات موجهة للشهر العقاري لان الرخصة منتهية من شهر 10 اللي فات و عملت ايضاً شهادة مخالفات ليطمئن قلب المشتري ان مفيش مخالفات و خرجنا من مرور السلام و ف اتجاهنا للشهر العقاري للتوثيق..
ادور ع العقود الاصلية مش لاقيها يانهار ابييييييييييييض يا جدعان مش قادر
ادور شمال يمين و المشتري يدور شمال يمين مفيش
روحت كل مكان ممكن الاقي فيه العقد يمكن يكون وقع يمكن يمكن يمكن مش لاقي حاجة خالص قلبي تعب من الموضوع بجد
المهم المشتري قالي انا معاك متقلقش و جبنا عقد بيع ابتدائي و قالي هنملاه و هديك جزء بسيط من المبلغ كعربون و انت روح للشهر العقاري تعمل بدل فاقد للعقود لكن المشكلة الاتي
اولاً ايه الحل ف موضوع زي ده؟
ثانياً انا لو روحت الشهر العقاري عشان اطلع بدل فاقد ف ده هيكون لعقد واحد و اللي انا هو انا طرف ثالث فيه طب و العقد الاولاني بتاع الطرف الاول و الثاني هقدر بردوا اطلعه؟
افيدووووووووووووووووووووو نى افادكُم الله

إللي حابب يعمل سياحة داخلية أو خارجية يشرفنى أني أخدمهُ

ده الاكاونت بتاعي ع الفيس بوك

إضـغـط هِـنـا

تقدروا تتواصلوا معايا عن طريق وآتس آب أو فايبر أو SMS
من خلال الرقم ده ( 00201111808480 )

سُبحان الله و بحمدهُ سُبحان الله العظيمّ

قديم 12-04-2014, 09:12 AM
الصورة الرمزية حسين122
حسين122 حسين122 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محاسب و صاحب نشاط خاص

حسين122 has a brilliant futureحسين122 has a brilliant futureحسين122 has a brilliant futureحسين122 has a brilliant futureحسين122 has a brilliant futureحسين122 has a brilliant futureحسين122 has a brilliant futureحسين122 has a brilliant futureحسين122 has a brilliant futureحسين122 has a brilliant futureحسين122 has a brilliant future
افتراضي رد: يا ليلة سوخة :( عقود بيع العربية ضااااعت الحقوووونى

حضرتك روح الشهر العقاري لو معاك صورة العقد الثاني الي اسم حضرتك فيه او حتى معاك تاريخه و همه هيطلعوا لك بدل فاقد بس انت اول ما تروح دور على فراش و لا ساعي هناك يخلص لك الموضوع في دقائق و بعدين روح الشهر العقاري الاول بالعقد الي معاك ر يربطك بالمشتري في العقد الاول و برضه شوف حد من السعاه هناك هيخلص لك الموضوع بسرعه بميت جنيه و لا حاجه و خليك انت بعيد هوه هيعرف يخلص صدقني
و ربنا يوفقك
بس اول ما تجيب العقود دي خلص و سجلها باسم المشتري الجديد فورآ

لا حول و لا قوة إلا بالله

طباعة الكتالوج و البوستر و التكت و الأستيكر و الدفاتر و الشنط الورقية وعلب الدوبلكس
فقط أتصل يصلك مندوبنا في القاهرة و المحافظات
01110107705
22518148 02
من أهم عملاؤنا :شركة الدلتا ( إيديال زانوسي ) - تكنوجاز - أولمبك جروب - كوفرتينا - هني ويل - سيراميكا كليوباترا - آلبو جروب - آميكو مديكال - آنجلو تكستايل - حلواني لابجيت - العمده للألبان - و غيرهم و لله الحمد .
ashre_printhouse@yahoo.co m
قديم 12-04-2014, 10:19 AM
nubira nubira غير متواجد حالياً

nubira has a spectacular aura aboutnubira has a spectacular aura aboutnubira has a spectacular aura about

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
قدر الله وما شاء فعل
الاخ العزيز ما تقلقش كل اللي عليك تعمله هو انك تروح الشهر العقاري وتطلع شهادة من محرر موثق وهو العقد بتاعك الاخير لو معاك صورته لو ما معاكش الصورة وفاكر التاريخ التقريبي له قدم طلب كشف عن محررات بالمدة وبتدفع رسمه عن المدة اللي ها تدور فيها زي مثلا شهر او اثنين او ثلاثة وهما ها يطلعوا ليك الرقم وبعدين يدوك يا اما صورة طبق الاصلي او شهادة بمضمون العقد من خلال دفتر التوثيق ده بالنسبة لعقدك
اما عقد البائع لك فده ها تلاقي صورة منها مرفقة في الشهر العقاري مع عقدك لانهم ما كانوش ها يخلوك تعمل عقد بيع موثق الا لما ياخدوا منك صورة سند الملكية سواء كان رخصة باسمك او عقد بيع صادر لك من صاحب الرخصة ورقمه هو كمان بيبقي ثابت في دفتر التوثيق امام بيانات العقد الاخير بوصفه سند ملكية وبعد ما تعرف رقمه تعمل معاه زي ما عملت مع العقد الخاص بك يا اما تطلع صورة طبق الاصل منه او شهادة
وربنا يوفقك
قديم 12-04-2014, 05:45 PM
الصورة الرمزية احمد الجارحـي
احمد الجارحـي احمد الجارحـي غير متواجد حالياً
من انا؟: بنى آدم هكون إيه يعني!؟
التخصص العملى: مدير مبيعات ف شركة سياحة
هواياتي: كمبيوتر و مؤخراً سيارات

احمد الجارحـي has a spectacular aura aboutاحمد الجارحـي has a spectacular aura aboutاحمد الجارحـي has a spectacular aura about

الحمدلله و اشكركم اخوتي ع ردودكم انا حالا والله لسه راجع من الشهر العقاري لأستخراج العقد رقم 1 وهو العقد اللي من الطرف الثاني الي الطرف الثالث اللي هو انا و اللي حصل كالاتي
اولا انا معايا نسخة من العقود روحت ع الشهر العقاري اللي انا سجلت فيه عقدي و اديتهم نسخة من العقد و طلبت شهادة فقد اثبات ملكية سيارة و كان تقديرها في الخزنة ب 5 جنية و قالتلي تعالي بعد يومين لاستلام العقد عملتلها اراجوز بالحنية و الدلع قالتلي اخر النهار روحتلها ع الساعة 3 و استلمت العقد الحمدلله
نفس الموضوع هعمله بكرة بأذن الله لاستخراج العقد من الطرف الاول الي الطرف الثاني و طبعا الخطوة دي كانت لازم تبقي رقم اتنين لحين صدور اي اثبات واللي هو العقد العربية دي بأسمي عشان اقدر اعمل استخراج للعقد اللي انا اشتريت بيه من الطرف الاول الي الطرف الثاني و دي بكرة ان شاء الله
مش قادر زقولكم قد ايه انا كنت مرعوب بجد و الحمدلله ع كل شئ

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk

إللي حابب يعمل سياحة داخلية أو خارجية يشرفنى أني أخدمهُ

ده الاكاونت بتاعي ع الفيس بوك

إضـغـط هِـنـا

تقدروا تتواصلوا معايا عن طريق وآتس آب أو فايبر أو SMS
من خلال الرقم ده ( 00201111808480 )

سُبحان الله و بحمدهُ سُبحان الله العظيمّ

قديم 12-04-2014, 06:27 PM
الصورة الرمزية حسن شرف
حسن شرف حسن شرف غير متواجد حالياً
التخصص العملى: تجارة وتسعير السيارات
هواياتي: تجارة وتسعير السيارات

حسن شرف is a name known to allحسن شرف is a name known to allحسن شرف is a name known to allحسن شرف is a name known to allحسن شرف is a name known to allحسن شرف is a name known to all

بالتوفيق ان شاء الله
ربنا يعينك