العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > ثورة الحرية 25 يناير

ثورة الحرية 25 يناير ساحة ثورة الحرية 25 يناير تحوى كل الموضوعات المتعلقة باﻷحداث التى مرت و تمر بها مصر الغالية منذ هذا اليوم و حتى اﻵن ... و هى ساحة الحوار السياسى الراقى و المسئول

قديم 15-12-2013, 11:01 PM
الصورة الرمزية ahmed_eng2001
ahmed_eng2001 ahmed_eng2001 غير متواجد حالياً

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: دستور مصر المسودة الأولى لدستور لجنة الـ50 المعدل

الباب الثانى ..... المقومات الاساسية للمجتمع

مادة 7 ...

الأزهر الشريف هيئة إسلامية علمية مستقلة، يختص دون غيره بالقيام على كافة شئونه، وهو المرجع الأساسى فى العلوم الدينية والشئون الإسلامية، ويتولى مسئولية الدعوة ونشر علوم الدين واللغة العربية فى مصر والعالم. وتلتزم الدولة بتوفير الاعتمادات المالية الكافية لتحقيق أغراضه.

وشيخ الأزهر مستقل غير قابل للعزل، وينظم القانون طريقة اختياره من بين أعضاء هيئة كبار العلماء.

مادة جيدة فى رأيى .... فيما عدا موضوع ان شيخ الازهر مستقل غير قابل للعزل ده
ده برضو يعتبر تحصين لمنصب شيخ الازهر .... و انا ضد ان يكون منصب محصن ضد العزل او ضد المسائلة او ضد اى حاجة ..... انا معترض على موضوع التحصين

قديم 15-12-2013, 11:39 PM
الصورة الرمزية SUPER MARIO
SUPER MARIO SUPER MARIO غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد طامع فى رضا ربه
التخصص العملى: ما زلت طالبا

SUPER MARIO has a spectacular aura aboutSUPER MARIO has a spectacular aura about

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_eng2001 مشاهدة المشاركة

الباب الثانى ..... المقومات الاساسية للمجتمع

مادة 7 ...

الأزهر الشريف هيئة إسلامية علمية مستقلة، يختص دون غيره بالقيام على كافة شئونه، وهو المرجع الأساسى فى العلوم الدينية والشئون الإسلامية، ويتولى مسئولية الدعوة ونشر علوم الدين واللغة العربية فى مصر والعالم. وتلتزم الدولة بتوفير الاعتمادات المالية الكافية لتحقيق أغراضه.

وشيخ الأزهر مستقل غير قابل للعزل، وينظم القانون طريقة اختياره من بين أعضاء هيئة كبار العلماء.

مادة جيدة فى رأيى .... فيما عدا موضوع ان شيخ الازهر مستقل غير قابل للعزل ده
ده برضو يعتبر تحصين لمنصب شيخ الازهر .... و انا ضد ان يكون منصب محصن ضد العزل او ضد المسائلة او ضد اى حاجة ..... انا معترض على موضوع التحصين
راى انها مادة جيدة جدا لاننا شوفت محاولة الاخوان المتكررة لعزله عشان يعينوا شيخ الفتنة اللى هيخدم مصالحهم لا انا راى انه منصب مهم زى ده لازم يكون له هيبته اللى ميقدرش يكسرها رىءيس فاشل انا مع عدم عزله و عدم تدخل اى جهة فى اختيار و ليس لاى احد سلطة ان يبدى عدم موافقته على شخص شيخ الازهر فى المستقبل بمعنى انه عندما يتم اختيار شيخ ازهر بعد الامام الطيب لا يملك الرءيس سلطة عدم التصديق عليه او رفض الشخص الذى تم اختياره
اسمحلى اختلف معك فى هذه الجزءية انا معها تماما تحياتى
قديم 16-12-2013, 12:40 PM

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute

[QUOTE=SUPER MARIO;937382]راى انها مادة جيدة جدا لاننا شوفت محاولة الاخوان المتكررة لعزله عشان يعينوا شيخ الفتنة اللى هيخدم مصالحهم لا انا راى انه منصب مهم زى ده لازم يكون له هيبته اللى ميقدرش يكسرها رىءيس فاشل انا مع عدم عزله و عدم تدخل اى جهة فى اختيار و ليس لاى احد سلطة ان يبدى عدم موافقته على شخص شيخ الازهر فى المستقبل بمعنى انه عندما يتم اختيار شيخ ازهر بعد الامام الطيب لا يملك الرءيس سلطة عدم التصديق عليه او رفض الشخص الذى تم اختياره
اسمحلى اختلف معك فى هذه الجزءية انا معها تماما تحياتى

اختلافك حضرتك على العين و الرأس

انا فاهم وجهة نظر حضرتك ..... عاوزين منصب لا يمكن لرئيس الجمهورية من العبث بيه .... بس فى نفس الوقت ميديش للمركز ده البقاء المطلق .... نحتاج ديناميكية تسمح بالموضوع ده
شيخ الازهر اكيد بيكون رئيس مجلس ادارة ( هيئة كبار العلماء ).... و المجلس ده هو الى ممكن يعين شيخ الازهر و يوافق عليه ... و رئيس الجمهورية يوقع بالموافقة .... طيب و يتغير ازاى ؟؟؟؟

المجلس الى هو رئيسه من الصعب جدا او من المستحيل انه يقيله !!!! فده معناه ان شيخ الازهر الى حيتعين باى طريقة ... باقى فى منصبه حتى الوفاة
كلمة التحصين فقط بدون اى شرح تديله حصانة من المسائلة
انا ضد التحصين فى المراكز من اى نوع ..... ممكن اقالته مثلا تكون بناء على طلب مجلس النواب .... مثلا .... ليه ميكنش بالانتخاب من هيئة كبار العلماء كل 5 سنوات مثلا
و تقبل مرورى

قديم 17-12-2013, 01:08 PM

مادة (8): يقوم المجتمع على التضامن الاجتماعى. وتلتزم الدولة بتحقيق العدالة الاجتماعية وتوفير سبل التكافل الاجتماعى، بما يضمن الحياة الكريمة لجميع المواطنين، على النحو الذى ينظمه القانون.

مش فاهم المادة دى اوى .... بس شكلها كويس ... مفيش مشكلة .. موافق عليها

قديم 18-12-2013, 05:08 PM

مادة (9): تلتزم الدولة بتحقيق تكافؤ الفرص بين جميع المواطنين، دون تمييز.

مادة جيدة جدا .... بس اعتقد ان المادة دى تتعارض مع التمييز الايجابى

مادة (10): الأسرة أساس المجتمع، قوامها الدين والأخلاق والوطنية، وتحرص الدولة على تماسكها واستقرارها وترسيخ قيمها.

ياريت حد يشرح ايه المقصود بهذه المادة

الكلمات الدليلية
2013, لاا, مصر