العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT

رينو RENAULT RENAULT شريك اساسى مع نيسان اليابانية وتحتل المركز الرابع عالمياً تحت قيادة كارلوس غصن اشهر الموديلات سينيك كليو ميجان

موضوع مغلق

قديم 14-08-2009, 12:59 AM
الصورة الرمزية POP EL GAMED
POP EL GAMED POP EL GAMED غير متواجد حالياً
من انا؟: بوب الجامد
التخصص العملى: I.T Administrator
هواياتي: كمبيوتر وسيارات

POP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اى حد محتاج اى معلومه عن الرينو

باشا اكيد قطع الغيار لموديل جديد زى السيمبول هتحس انها غاليه بس بصراحه كله بقى غالى لما اركب عربيه كورى ولا صينى والاقى نفسى بدفع نفس الفلوس يبقى انا استفدت ايه سهوله فى البيع قدام عمر اطول كفاءه اعلى قطع غيار معمره اكتر وبطبيعه الحال اسم اقوى واعرق
وانا بصراحه مسوقتش غير الكليو لكن على المكتوب عنها فى موقع رينو هى نفس موتور الكليو ال1400 98 حصان مع شويه تعديلات بسيطه فيها وبرضه نفس عفشه الكليو فانا شايف انها عربيه محترمه وحضرتك بتقول انك جربت الكليو اكيد حسيت بفرق رهيب بينها وبين اى حاجه كوري
على العموم لو حضرتك محتاج تفاصيل اكتر هكون موجود بأذن الله

انتظروا تجربتى مع رينو فلوانس

قديم 14-08-2009, 03:51 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

من زماااااااااان مدخلتش قسم الرينو سلامو عليكووووووو ptmnlo123per1147
انا قولت اجى اجررر شكل وحوش الرينو شوية

بوب باشا تسلم ايدك على الموضوع الجامد زيك

بس انت عارف انا عندى حساسية من المبالغات ومشاركتك فيه فيها مبالغات كتير حبتين يا بوب

الكليو اسعار قطع غيارها زى اللانوس او الفيرنا ؟؟؟
"لما اركب عربيه كورى ولا صينى والاقى نفسى بدفع نفس الفلوس"

مش نفس الفلوس خالص يا بوب طبعاً لا فى اسعار الصيانة ولا قطع الغيار ولا اى حاجة

الكليو يا بوب شريحة اقتصادية تماماً وخامتها وتصنيعها بيعكس ده تماماً زى اللوجان انا عايز اقولك ان عربيتك عندى احسن من الكليو ديه

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 14-08-2009, 03:59 AM
الصورة الرمزية AHMEDCAR
AHMEDCAR AHMEDCAR غير متواجد حالياً
من انا؟: انسان عادى
هواياتي: السيارات

AHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond repute

يبقى انا استفدت ايه سهوله فى البيع
انا هارد على الحته دى فقط كان من حظى انى جيبت ميجان 2005 زيرو لزوجه اخى و كليو 2003 للوالده

مش هاتكلم على اعتماديه و الكلام ده خالص علشان ما ادخلش فى كلام كتير

لكن الميجان و انا ببعها كل ما اقول لحد ميجان يقولى مالهاش سعر اليوميين دول انت جيب ميجان ليهاصلا

و الكليو كانت الصدمه و الله

عربيه موديل 2003 ببيعهااول 2008 و حطيت عليها ورقه و بلغت اصحابى و معارفى
العربيه كانت فابريقه بالكامل فول اوبشن

ماشيه 40 الف كيلو
اتباعت امتى شهر 7 2009

®AHMEDCAR

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم
اذكروا الله
اللهم اغفر للمسلمين و المسلمات و المؤمنين و المؤمنات الاحياء منهم و الاموات
قديم 14-08-2009, 04:04 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

تصدق والله يا احمد ما اخدت بالى من موضوع سهولة اعادة البيع سهولة يا بوب يعنى الرينو والكليو والحاجات ديه عايز ابيع بكرة ولا الاسبوع الجاى ولا فى خلال شهر ابيع بسهولة كده والاقى ميت مشترى انقى منهم احسن سعر ومخسرش فيها خالص

هل انت واثق مما تقول ايها البوب الجامد ؟؟

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

التعديل الأخير تم بواسطة AbOnOrA ; 14-08-2009 الساعة 04:10 AM
قديم 14-08-2009, 05:03 AM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

باشا اكيد قطع الغيار لموديل جديد زى السيمبول هتحس انها غاليه بس بصراحه كله بقى غالى لما اركب عربيه كورى ولا صينى والاقى نفسى بدفع نفس الفلوس يبقى انا استفدت ايه سهوله فى البيع قدام عمر اطول كفاءه اعلى قطع غيار معمره اكتر وبطبيعه الحال اسم اقوى واعرق
ازاي الكلام دا يا بوب ؟؟
اولا الكوري بيتفوق علي الرينو سيمبول لسبب بسيط
ان الرينو سيمبول دي عربيه تركي و مجمعه لدول العالم التالت .
يعني لا تمت لرينو فرنسا بصله و لو حبيت تجيب عربيه من نفس الفئه من رينو فرنسا حتدفع فيها ضعف
اللي بتدفعه في السيمبول و برضه اعتماديتها مشكوك فيها لما بها من تكنولوجيا عاليه جدا .
يعني من الاخر كده الكوري افضل منها ميت مره من الخامات و التكنولوجيا و ما الي ذلك .

انا بصراحه مسوقتش غير الكليو لكن على المكتوب عنها فى موقع رينو هى نفس موتور الكليو ال1400 98 حصان مع شويه تعديلات بسيطه
و هيا العربيه موتور بس؟؟؟
هو اي موتور اخده من اي عربيه اركبه علي عربيه تانيه لمجرد انه موتور محترم يبقي كويس عليها!!!
مش كل عربيه بيبقي ليها وزن و مقاسات و بيتصمم الموتور علي مقاس العربيه و حجمها علشان يدي اداء كويس
حتي لو فرضنا انه موتور الكليو مع تعديلات بسيطه
يا تري الموتور دا اتصنع فين؟؟
في تركيا اكيد مش في فرنسا
طب انت حتجيب الموتور التركي للموتور الفرنساوي من حيث الخامات و نسب المعادن اللي في السبايك
و قوه التحمل و و و و و
يوووووووه دا موال طويل لان دا موتور عربيه مش لعبه

برضه نفس عفشه الكليو فانا شايف انها عربيه محترمه وحضرتك بتقول انك جربت الكليو اكيد حسيت بفرق رهيب بينها وبين اى حاجه كوري
و هيا عفشه الكليو يعني كويسه اوي .
و نفس الكلام حقوله يا تري اي عفشه بشيلها من عربيه بحطها في عربيه تانيه حتديني نفس الاداء في العربيه التانيه و هيا اساسا متصممه لعربيه معينه؟؟!!!!!!!!!!!
سيبك من دا كله
يا تري السيمبول بقي خدت عيوب الكهربا اللي موجوده في شقيقتها الكليو ولا لاء؟؟
اصل العربيه مع واحد صاحبي و فصلت مره واحده و وداها التوكيل و قالوله مش عارفين نوصل للعيب !!!!

و اخيرا انا لا راكب كوري علشان ابقي متحيز ولا راكب فرنساوي و قرفان منه علشان اهاجمه
انا كلامي من خلال تجربتي لكل الانواع دي

حـازم خـضـر

موضوع مغلق

الكلمات الدليلية
رينو, رينو 19, رينو ميجان, رينو لوجان, رينو سيمبول