العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT > بونتو PUNTO

قديم 27-09-2009, 12:41 AM
eng.mostafa eng.mostafa غير متواجد حالياً

eng.mostafa is on a distinguished road
افتراضي رد: فيات جراند بونتو ولا تويوتا ياريس

انا مش عارف اشكر سعادتك ازاي وانا لما صدقت لقيت حد جرب العربيه ومش عايز يلبس الناس معاه زي معظم الشعب المصري
بس بصراحه امكانيات وشكل وكماليات الجراند بونتو مشفتش زيها في عربيه في رينج السعر ده والياريس مش داخله دماغي خالص شكلاَ ومضموناً كان جه في دماغي الاسكودا فابيا 1.4 بس مفيش منها اوتوماتيك للأسف يا ريت يا باشا لو تعرف عربيه في رينج 100 الف اوتوماتيك ومش 1600 تساعدني
قديم 27-09-2009, 01:42 AM
Etsh Etsh غير متواجد حالياً

Etsh has a reputation beyond reputeEtsh has a reputation beyond reputeEtsh has a reputation beyond reputeEtsh has a reputation beyond reputeEtsh has a reputation beyond reputeEtsh has a reputation beyond reputeEtsh has a reputation beyond reputeEtsh has a reputation beyond reputeEtsh has a reputation beyond reputeEtsh has a reputation beyond reputeEtsh has a reputation beyond repute

و الله لو أنت بتدور على عربية أوتوماتيك و تحت سقف ال1600 سى سى و ب 100.000 عندك إختيارات كتير..........بس أنا لى رأى واحد تجتمع بيه كل طلباتك فيما عدا هذا لازم تتنازل عن الأوتوماتيك أو ال سى سى

1- فئة الأوروبى

- فيات لينيا 1400 سى سى و تبدأ من 95 الف وصولا إلى 110 ألف و سيار’ أكثر من رائعة و لكن ضع فى الإعتبار إعادة البيع و من فم مدير توكيل أوماترا أنها أفضل سيارة لفيات لا تسبب مشاكل او أعطال...وسيارة رياضية ذات 125 حصان مزودة بالتيربو...وكبيره و برستيج رائع

دى العربيه الوحيدة الأوتوماتيك و موضع ثقة ......وتحت ال1600 سى سى
بس طبعا فى كتير بس هاتشباك و غالبا لن تكون أوتوماتيك إلا فى الكورى و أن وجدت فاستكون 1600 و عليه لازم تتنازل يا إما أوتوماتيك و 1600 يا إما مانيوال وتحت ال 1600

{ايى الخاص السيارات اللى تحت ال1500 سى سى مع الأوتوماتيك بتكون وحشه جدا خصوصا لو شغلت التكييف العربيه بتموت...يعنى ماينفعش تكون أوتوماتيك و 1300 و كمتن تكييف ...ده العربيه هاتموت خالص...لأزم تتنازل عن حاجه و الله أعلم يمكن أحد الأخوه بالمنتدى يكون له رأى أصوب و يفيدك أكتلر....

يا جماعة ساعدوا الباشمهندس عيب يقول علينا سايبينو وحده لايص كدة دا أنتوا بتوع العربيات و الأفكار كلها

التعديل الأخير تم بواسطة Etsh ; 27-09-2009 الساعة 01:44 AM
قديم 27-09-2009, 02:04 AM
eng.mostafa eng.mostafa غير متواجد حالياً

eng.mostafa is on a distinguished road

اللينيا مفيش منها اوتوماتيك وهي تقفيل تركي
طيب ممكن حضرتك تفصلي عيوب الجراند بونتو بالظبط غير اعادة البيع
معلش تاعبك معايا بس انا وقعت في حب العربية دي ومش عارف اعمل ايه
قديم 27-09-2009, 10:43 AM
فــيــروز فــيــروز غير متواجد حالياً

فــيــروز has a spectacular aura aboutفــيــروز has a spectacular aura aboutفــيــروز has a spectacular aura about

معلش يا جماعه حقّكم عليا فى موضوع "الجيتز" أجمد انا خدتها بالمظاهر كده ..ptmnlo123per123

"الجراند بونتو" شكلها بنت ناس كده و رقيقه مش هتستحمل حد يسند عليها فأنا افترضت إن "الجيتز" working girl عنها و تتحمّل عنها ..ptmnlo123per112

أنا كمان ماكنتش أعرف إن العربيه لو 1400 و أتوماتيك و فيها تكييف يبقى هتنتحر و هى ماشيه .. و مش فاهمه ليه الناس عاوزه رقم السى سى قليل؟ هل عشان تكاليف الترخيص زادت بالنسبه لهذه السعه ولاّ عشان استهلاك البنزين؟ptmnlo123per1125

أنا عاوز عربيه هاتشباك أتوماتيك و تكييف .. و الميزانيه 100000 جنيه لا أكثر و لو أقل يبقى أحسن طبعا ..
قديم 27-09-2009, 03:51 PM
Hoss Hoss غير متواجد حالياً

Hoss is on a distinguished road

أنا أخو الباشمهندس مصطفى و الراجل بيدورلي على الكار وبصراحة انا البنتو دي حبيتها أيوا أنا حبيتها بس نفسي حد جربها هي ذات نفسها الجراند الموجودة دلوقتي لأن الراجل في التوكيل أومترا قالي معايا ومفيهاش حاجة وفل الفل وقالي تعالى اللتنسر 1600 فول اوبشن اللي معاك وهاوريك دي بتعمل إيه، فأنا أرجو لو حد جرب الموديل ده بتاع 2009 يقول أنا مش هاميمني سعر إعادة البيع أنا مش شاري عشان أغير قبل 5 سنين انشاء الله ! أنا مستني الرد

الكلمات الدليلية
بونتو, جراند, فيات, تويوتا ايجبت, تويوتا ياريس