العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > BYD

BYD من الشركات الصينية الطموحة التى تستثمر فى الابحاث والتطوير لانشاء سيارات وفقاً لاحدث المعايير البيئية ولديها مشاريع لانتاج سيارات هجينة

مشاهدة نتائج الإستطلاع: أي السيارتين أفضل
BYD - F3 - GLi 23 65.71%
RENAULT LOGAN FULL OPTION 12 34.29%
المصوتون: 35. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

قديم 26-05-2011, 08:23 PM
الصورة الرمزية lonedoctor
lonedoctor lonedoctor غير متواجد حالياً
من انا؟: شخص عادى ارجو من الله العفو المغفرة
التخصص العملى: طبيب استشارى باطنة

lonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud of
افتراضي رد: طلب رأي الأعضاء أصحاب الرأي الموضوعي فقط

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة akerima مشاهدة المشاركة

ربنا يباركلك فيها ويكفيك شرها
حياك الله
انا لا اقصد انى اتمنظر انا اقصد اذا كنت اعقد المقارنة بينها وبين الكورولا وكانت المقارنة فى صالح البى واى دى وانا ايضا لا اعنى انها افضل منها ولكن من حيث القيمة السعرية (سعر فى مقابل جودة وامكانيات ) مع العلم اليقينى ان البى وادى دى تتفوق من حيث السحب وقوة الفرامل على الكورولا نعم هذه حقيقة لا جدال فيها سواء صدقتم كلامى ام لا فانا عندى السيارتين واحكى لكم الوضع بصدق وليس لى مصلحة فى ذلك ولذلك فانا استمتع بقيادة البى وادى اكثر من الكورولا
كذلك زاوية دوران الدركسيون فى البى واى دى اقل من الكورولا ولذلك يمكنك الدوران فى مساحة صغيرة جدا مما يسهل القيادة جدا
كما انى ذكرت الكورولا لانها سيارة مستنسخة منها فكانت المقارنة بين الاصل والكوبى
تقبل تحياتى
قديم 26-05-2011, 08:33 PM

lonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نوجا28 مشاهدة المشاركة

انا سالت كتير اوى على الصينى صدقنى مفيش اى ميكانيكى شكر فيه فعلا
ودول اكتر ناس هتلاقى عندهم الموضوعية اللى بتدور عليها هنا كل واحد فعلا هيتحيز لعربيته زى اول مشاركتين واحد شكر فى بى واى دى دخل واحد راكب لوجان رد عليه وبقت خناقة شخصية ونسيوك اساسا انزل الشارع اسال الميكانيكى انا بنت ونزلت سالت الميكانيكية بنفسى كلهم قالولى كلها ورق واعادة البيع صعبة جدا خليك فى المنتشر انا بعد بحث وسؤال الميكانيكية تقريبا والله 18 ميكانيكى فى الخرفيين استقريت على نيسان صنى انا مش بقولك هاتها لا انا حاطة فئة سعرية اكبر من اللى انت حاططها لكن دور على سيارة تانية فى الفئة اللى انت حاططها وابعد عن الصينى
هذا الكلام كلام مرسل لان كلمة الصينى كلمة عامة وليست ماركة بعينها وبالتالى الكلام لا معنى له
ثانيا معظم العربيات الصينى وخاصة الجيد منها حديثة عهد بالسوق المصرى ومنذ سنوات قليلة جدا واصحابها يصلحونها فى توكيلها فكيف يعرف الميكانيكية عن جودتها وهم لم يصلحونها اصلا
السيارات الصينية الجيدة فى السوق المصرى
الجاك والانجلون او المابل والبى واى دى وهى الان تتفوق على كل الكورى الموجود فى السوق المصرى المناظر له فى الموديل والسعة اللترية والثبات والسحب والامكانيات
والبى واى دى تتميز بتوفر قطع الغيار ورخصها لوجود مصنع تجميع ليها فى شركة الامل بالاضافة لتوافقها مع الميتسوبيشى فى المحرك ومع الكورولا فى العفشة ورخص وجودة قطع الغيار وهذا كلام من استخدم السيارة منذ خمس سنوات فى السوق المصرى ولم يظهر فيها اى عيوب جوهرية
تقبلوا تحياتى
قديم 26-05-2011, 10:08 PM

http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=49759
شركة بى واى دى اصبحت شركة لها اسم كبير فى عالم السيارات الان ويمكنكم الاطلاع على مختلف انواع السيارات لهذه الشركة على هذا الرابط
قديم 28-05-2011, 05:21 PM
dana012 dana012 غير متواجد حالياً

dana012 is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نوجا28 مشاهدة المشاركة

انا سالت كتير اوى على الصينى صدقنى مفيش اى ميكانيكى شكر فيه فعلا
ودول اكتر ناس هتلاقى عندهم الموضوعية اللى بتدور عليها هنا كل واحد فعلا هيتحيز لعربيته زى اول مشاركتين واحد شكر فى بى واى دى دخل واحد راكب لوجان رد عليه وبقت خناقة شخصية ونسيوك اساسا انزل الشارع اسال الميكانيكى انا بنت ونزلت سالت الميكانيكية بنفسى كلهم قالولى كلها ورق واعادة البيع صعبة جدا خليك فى المنتشر انا بعد بحث وسؤال الميكانيكية تقريبا والله 18 ميكانيكى فى الخرفيين استقريت على نيسان صنى انا مش بقولك هاتها لا انا حاطة فئة سعرية اكبر من اللى انت حاططها لكن دور على سيارة تانية فى الفئة اللى انت حاططها وابعد عن الصينى
ألف شكر على ردك يا نوحا وشكرا لكل الأعضاء وياريت الجميع يقرأ مشاركتي الأولى هيلاقي اللي انا قولته هو اللي حصل وكالعادة تحول الموضوع لخناقة شخصية بين راكبي العربيتين لذا أنا قررت بعد إذن الله تعالى أشتري إكس بلوجان 2 مستعملة ولسة بدور عليها ربنا يكرمني وألاقيها ولو ماحصلش هشوف بي واي دي برضه مستعملة عشان ابعد عن هم الأقساط
شكراً مرة أخرى للجميع
أحمد
0115165252
0104675386
danasoft4u@yahoo.com
danasoft4u@hotmail.com
danasoft4u@maktoob.com
قديم 27-06-2011, 10:25 AM
ashrafsoft ashrafsoft غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محاسب

ashrafsoft will become famous soon enoughashrafsoft will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dana012 مشاهدة المشاركة

ألف شكر على ردك يا نوحا وشكرا لكل الأعضاء وياريت الجميع يقرأ مشاركتي الأولى هيلاقي اللي انا قولته هو اللي حصل وكالعادة تحول الموضوع لخناقة شخصية بين راكبي العربيتين لذا أنا قررت بعد إذن الله تعالى أشتري إكس بلوجان 2 مستعملة ولسة بدور عليها ربنا يكرمني وألاقيها ولو ماحصلش هشوف بي واي دي برضه مستعملة عشان ابعد عن هم الأقساط
شكراً مرة أخرى للجميع
أحمد
0115165252
0104675386
danasoft4u@yahoo.com
danasoft4u@hotmail.com
danasoft4u@maktoob.com
: 010104~171: