العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA > Tiggo

قديم 19-12-2013, 07:54 PM
الصورة الرمزية tarek_sayed
tarek_sayed tarek_sayed غير متواجد حالياً

tarek_sayed is a splendid one to beholdtarek_sayed is a splendid one to beholdtarek_sayed is a splendid one to beholdtarek_sayed is a splendid one to beholdtarek_sayed is a splendid one to beholdtarek_sayed is a splendid one to beholdtarek_sayed is a splendid one to behold
حصرى مفـــــــــــــــــــــــ ــــــاجأة

اخـــــــــــــــــــــــ ــيرا...مفاجــــــــــأة. ..ABS
الي كل من عاني او يعاني من مشكلة لدية في جهاز ال اي بي اس الخاص بالتيجو ويقوم بدفع مبالغ مالية تتعدي ال 2000 جنية عند (الحاخام طة) في الحرفيين او غيرهم علما ان في ناس محترمة كتير زي محلات ابوكريم وغيرهم
النهاردة انا عملت تجربة
اخدت رقم البارت نمبر بتاع الجهاز اللي عندنا وبحثت عنة علي جوجل وفوجأت انة هو هو الجهاز بتاع هيونداي الانترا وينقسم لنوعين وللعلم النوعين هايركبو تمام بس النوع الأول حجمة اكبر لكن الفيشة هاتركب ودة بتاع الألنترا مودل 2003 و 2004 اما النوع التاني بتاع الانترا 2005فدة هايركب بدون تعديل الا اننا هانشيل القاعدة بس ونركب القاعدة بتاعتنا اللي في صدر العربية واحتمال بعد ما يركب تنطفي لمبة من اللمبتين بتوع عطل ال اي بي اس اللي هي لمبة الفرامل الحمرا وتبقي لمبة ال ABS الصفرا هي اللي مولعة ودة معناة ان الجهاز عايز يتكود وتكويدة سهل جدا بأننا بعد ما نركبة نمشي بالعربية ونضرب فرامل في حتة فيها مية او رملة بعدها اللمبة هاتطفي او يتعملة ريستارت علي كمبيوتر فحص الأعطال....
طبعا سعرة بالمقارنة ببتاع التيجو هايبقي ولا شئ وللعلم انا جبتة عندي من اسيوط ب 300 جنية والراجل اللي ادهولي استيراد كان هايموت من الفرحة لأن مودل 2005 من الهيونداي بتاع الشرق الأوسط مابينزلش فية جهاز ABS وطبعا اللي بيجي استيراد ماحدش بيطلبة فهاتلاقوة مالي الدنيا ومحدش بيرضي ياخدة ولا بتوع الهونداي استيراد بيعرفوا يبيعوة بس خلي بالكم اوعي حد يقول انة بتاع التيجو ؟؟؟؟؟؟؟؟ هاتلاقي السعر دخل في 2000 جنية او اكتر
وللعلم انا بعد ما عانيت من مشكلة الفرامل اللي ذكرتها في االمنتدي قبل كدة اكتشفت ان الجزئ بتاع جهاز ال ABS المعدني اللي بتمشي فية المواسير فية سدة لأن العجل كلة ماسك فرامل الا عجلة واحدة اللي قدام السواق مابينزلش في المواسير زيت باكم خالص
واحب انوة ان مش كل مشاكل الجهاز دة هي مشاكل اكترونية او زي ما قال احد الأعضاء بتاع الجروب اننا نفصل الفيشة يبقي الجهاز كأن لم يكن لالالالالا دة غلط لأن ضعف الفرامل او عجلة تمسك قبل عجلة او انحراف مع الفرملة يبقي في مشكلة ميكانيكية في منظومة توزيع زيت الباكم اللي في جهاز ال ABS
اتمني اني اكون شرحت تجربتي اللي انا مريت بيها لتعم الأستفادة للجميع
ملحوظة الصور اللي هانزلهالكم للجهاز اللي انا مفككة والتانيين لصورة الألنترا 2005 ولجهاز ال ABS اللي مكتوب علية هونداي
طارق اسيوط 19-12-2013