العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT > شاهين ، ريجاتا ، دوجان

شاهين ، ريجاتا ، دوجان الوريث الشرعى لسيارات فيات 131 و تم تصنيعها فى إيطاليا و تركيا و تجميعها فى مصر

قديم 12-12-2013, 10:28 AM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute
افتراضي رد: سخونية السيارة الدوجان

لو الطلمبة
تقليب المياة فى الردياتير هتلاقية ضعيف
ويمكن تجس الردياتير تلاقية بارد لكن الموتور سخن

اما التقسيمة لازم ميكانيكى هو اللى يتشك عليها بس العربية بتبقى ملخبطة شوية وتسخن وممكن تضرب مدافع

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا

قديم 12-12-2013, 01:20 PM
الصورة الرمزية ahmed_eng2001
ahmed_eng2001 ahmed_eng2001 غير متواجد حالياً

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute

بعد تشيك على طرمبة المياه و سير الكاتينة ... ممكن تبص على ثيرموستات المروحة

الموجود فى السوق عالى ..80-90 ... و واطى 60-80 ... و ده بيخلى المروحة تشتغل لما درجة الحرارة توصل 80 و تفصل لما توصل 60
خد بالك ان ساعات كتير تجيب الثيرموستات الاصلى التركى الغالى ... و يطلع بايظ من قبل ما تركبه
علشان كدة و انت بتركبه ... ركبه بايدك ( او بايد الصنايعى الى حيركبه ) متقفلش عليه جامد بالمفتاح
و جرب العربية ... لو طلع بايظ تروح تغيره .... بتاع قطع الغيار لو وجد اثار رباط المفتاح عليه ... مش حيرضى يرجعوا

و متابعين معاك

قديم 25-12-2013, 12:15 AM
محمد السبكى محمد السبكى غير متواجد حالياً

محمد السبكى is on a distinguished road

اسف للتاخير
هى الفكرة انها علشان انا لسة شاريها جديد مش عارف عنها حاجة
المهم انا مشيت بيها مشوار فى الزحمة هى الاول فيها مروحتين واحدة بتشتغل مع الموتور والتانية لما الحرارة بتوصل 90مشعارف ده طبيعى فى الدوجان ولا حد معدل فيها حاجة
المهم لما مشيت بيها حوالى ساعة الا ربع وصلت الحرارة لل90 اكتر من مرة مش عارف ده عادى ولا لايعنى حوالىالمفروض ان احنا فى الشتا تبقى السخونية اقل من كده ارجو حد يفدنى
انا قولت ممكن الميكانيكى يكون مركب المروحة غلط لكن لقيتها شغالة صح
يا ريت حد يفيدنى
قديم 25-12-2013, 11:50 AM
الصورة الرمزية Hisham.Elgazzar
Hisham.Elgazzar Hisham.Elgazzar غير متواجد حالياً

من انا؟: الفقير إلى الله
هواياتي: جميع الأعمال اليدوية-IT

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute
للاهمية رد: سخونية السيارة الدوجان

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد السبكى مشاهدة المشاركة

اسف للتاخير
هى الفكرة انها علشان انا لسة شاريها جديد مش عارف عنها حاجة
المهم انا مشيت بيها مشوار فى الزحمة هى الاول فيها مروحتين واحدة بتشتغل مع الموتور والتانية لما الحرارة بتوصل 90مشعارف ده طبيعى فى الدوجان ولا حد معدل فيها حاجة
المهم لما مشيت بيها حوالى ساعة الا ربع وصلت الحرارة لل90 اكتر من مرة مش عارف ده عادى ولا لايعنى حوالىالمفروض ان احنا فى الشتا تبقى السخونية اقل من كده ارجو حد يفدنى
انا قولت ممكن الميكانيكى يكون مركب المروحة غلط لكن لقيتها شغالة صح
يا ريت حد يفيدنى
كده جوان وش السلندر بيشاور عقلة
قديم 26-12-2013, 12:52 AM
nabil media nabil media غير متواجد حالياً

nabil media is on a distinguished road

طب هل انت على كل ده غسلت دورة التبريد لان فى كتير من الاحيان الصدأ اللى جوا الريدياتير بيمنع تقليب الميه لو الطلمبة جديدة والثيرموستات تمام وانا عانيت من الموضوع ده عموما تجربتى الشخصية انا حليت الريدياتير وغسلتة كويس جدا وكمان بعد توصيله غسلته تانى مع باقى دورة التبريد بميه ومسحوق غسيل لحد ما جابت ميه بدون صدأ بعد كده اديتها جيركن ميه خضرا وما شاء الله النتيجة كويسة جدا