العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام > مراكز الصيانة

مراكز الصيانة كل ما يتعلق بمراكز الصيانة و ورش الإصلاح و تجارب الأعضاء معها

قديم 01-05-2012, 11:20 PM
cars admire
Guest

افتراضي رد: دراسة لمشروع صيانة سيارات - ارائكم و اقتراحاتكم و دعواتكم

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حمدى مخترع مانيوال بدون د مشاهدة المشاركة

معلش انا فتحت الرابط جابلى صفحة رقم 2 فامقرتش الموضوع انا كدة مش قدك وانتى مشكلة من مشاكل الميكانيكا العويصة وصعب ان حد مايستفدش منك ولو فيه جوايز على الخبرة هديلك جايزة نوبيل للخبرات انا كدة حشفلى تربة خميس وجمعة ههههه ولوبحب لسمع كوكب الشرق فانت كوكب الميكانيكا تحياتى للكوكب
شهادة اعتز بها
جايزة نوبيل للخبرات انا كدة حشفلى تربة خميس وجمعة ههههه ولوبحب لسمع كوكب الشرق فانت كوكب الميكانيكا تحياتى للكوكب

ومع جزيل الشكر والاحترام والتقدير لك !!!!
: fun_36_3_1[1]:
قديم 23-05-2012, 07:35 PM
msy_sonocairo msy_sonocairo غير متواجد حالياً
التخصص العملى: موظف حكومى
هواياتي: الكمبيوتر

msy_sonocairo is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة maka مشاهدة المشاركة

بسم الله الرحمن الرحيم

توكلت على الله انا و احد الاصدقاء و اتفقنا مبدئيا على مشروع لصيانة السيارات و عملت دراسة مبسطة فى شكل نقط هعرضها هنا للمناقشة على المنتدى كمنتدى متخصص و فى انتظار ارائكم و اقتراحاتكم او خبرتكم ان وجدت + مساعدتكم فى بعض النقط و دعواتكم بالتوفيق

و الهدف من المشروع صيانة السيارات باسعار مخفضة عن اسعار السوق و بنفس الكفاءة او اعلى باذن الله

1- الشغل :

هيبقى شغل سيرفس و صيانات زى ( 10 ... 40 ...100 .. ) كم و يشمل تغيرات سيور كاتينة و اى سيور , فلاتر , بوجيهات , تيل و طنابير , طلمبة بنزين مياه , تغيير زيوت , تربيط عفشة , اسكانر و كشف اعطال و خلافة من هذه الاعمال

2- اسعار المصنعيات :

هتبقى نص التمن او ثلثيه من اسعار السوق و بالمقارنة بالتوكيلات هتبقى حاجة بسيطة جدا يعنى مثلا الاغلب بيعمل الاسكانر ب 40 فاحنا باذن الله هنعمله ب 20 و لو العربية فيها شغل او جيا تبع عرض تخفيضى مثلا هيبقى 15 او 10 و باقى الاسعار هتبقى بالمثل باذن الله و طبعا اسعار التوكيلات بتبقى نار فاللى بره الضمان و يحب يوفر يجيب القطع الاصلية و التركيب يبقى علينا و بما اننا الحمد لله مهندسان فهيبقى سهل علينا قراءة اى مانيوال و الاخذ فى الاعتبار بعض النقط المهمة اللى بيغفل عنها الصنايعية زى ثغرة البوجيهات و العربية بتاخد قد ايه زيت و هكذا من النقط دى

3- الفئة المستهدفة من السيارات : السيارات الكورى و اليابانى موديلات ( 99 - 2011 ) + مشروع التاكسى الجديد

4- العدد و الادوات و الاجهزة :

دى النقطة التانية فى الاهمية و هتاخد تقريبا 3/ 4 الميزانية المحطوطة و ارجو انكم تساعدونى فيها زى حصر العدد اللى هنحتاجها من مفاتيح بلدى و مشرشر و بيب و مفكات و الن كيهات و بنس و طبعا هجيبهم من التوفيقية

+ انى عاوز اعرف منين اجيب جهاز اسكانر بنسخة سوفت حديثة و متوسط اسعاره + و نفس الكلام لكباس هواء صغير و كوريكان كبار و استاندات و مكبس لدورة تبريد المياة و مكنة شفط زيوت

و لو فيه حاجة تانية ناقصة فى العدد ياريت تفكرونى بيها

5- الصنايعية و اجرهم : و دى النقطة الاول فى الاهمية

فى الاول هنحتاج صنايعى على الاقل و اكيد يكون امين و ثقة و يراعى ربنا فى الناس مش لسه هيتعلم او يكروت الشغل , احنا مش هنسيب له المكان و معظم الشغل الحمد لله اعرف اعمله بايدى لكن ممكن احتاجه يجيب حاجة او شغلانة بتحتاج اكتر من ايد او باذن الله لما ربنا يكرمنا و يبقى فيه كذا شغل مفتوح مع بعضه

لكن المشكلة انى معرفش حد او اللى اعرفهم مرتاحين فى ورشهم و كمان اللى هجيبه هديله يومية كام و احددها بايه
فلو حد يعرف حد فى نطاق الجيزة و خالى شغل او عاوز يغير ورشته و يكون امين فياريت يعرفنى بيه

6- العلاقات و العروض و الدعاية :

العلاقات باذن الله مفيش مشكلة فيها , اما العروض فبفكر اعمل عروض تخفيضية يعنى مثلا عربية عملت 3 صيانات فى الرابعة اديها تخفيض معين او خدمة مجانية معين و كذلك الحال لو ناس جايه من مكان معين شركة او موقع نت ...

الدعاية هنعمل باذن الله دعاية ورقية توزعية و دعاية على النت و المواقع و دعاية بين الاصدقاء و طبعا عند الاقتراب من تنفيذه على ارض الواقع باذن الله و لو فيه اى شكل من اشكال الدعاية ناقص فياريت تفكرونى بيه و طبعا توفيق ربنا اولا و اخيرا اهم من اى دعاية

7- اراء و اقتراحات :

لو فيه اى اراء او اقتراحات على الدراسة السابقة ياريت تعرضوعها و نناقشها و عاوز اعرف برده ايه المشاكل اللى بتضايق العملاء و ممكن نتجنبها و نتلافها و النقطتين 4 و 5 المعدات و الصنايعية اللى يقدر يفدنى و يساعدنى فيهم يبقى له جزيل الشكر

و اخيرا دعواتكم الصادقة بالتوفيق و تسيير الحال لان احدنا حاليا خاطب و متوقف تماما عن العمل و الاخر منى عينه يسيب شغله لاسباب كتيرة منها شبه الحرمانية و التعامل الفظ

و الله المستعان
بيانات اهم الوكلاء المتخصصة فى توريد معدات الورش ومراكز الخدمة

البسيونى
74 ش عبد المنعم رياض - العجوزة - الجيزة
تليفون - 3476682 - 3043813
فاكس : 3031883
محمول : 0122149619

موقع الشركة : www.elbassiouni.com

يونى كون UNICON
universal for trading and equipment
28 ش عبد العظيم الغلمى من عباس العقاد - مدينة نصر - القاهرة
2747083 - 2876559
فاكس : 2876559

شركة التكنولوجيا المتقدمة والبيئة
511 ش الاهرام - عمارة النصر ميدان الجيزة
تليفون : 37740040
- فاكس : 37740440
محمول : 0106968990
موقع الشركة : www.atec.net.eg

راضى انترناشيونال
Radi

تليفون : 37489533 - 37489544 - 37489522
المحمول : 0106021260

اسعار افضل اجهزة السكان (حصرى جدا)

روابط موضوعات ومواقع متخصصة فى اجهزة تشخيص الاعطال والسكانر

http://www.borabdah.com/Page36.htm

http://www.almohandes.org/vb/showthread-t_29861.html

http://www.almassrawy.com/forum/showthread.php?t=19060

http://www.ilexa.co.uk/diagnostic-tools.html

http://www.automotive-diagnostic-tools.com/

http://www.cardiagnostictools.com/

http://www.nextag.com/car-diagnostic-tool/stores-html
قديم 31-07-2012, 02:46 AM
alladinad alladinad غير متواجد حالياً

alladinad will become famous soon enough

الله الموفق
قديم 11-09-2012, 07:54 AM
cars admire
Guest

حصرى رد: دراسة لمشروع صيانة سيارات - ارائكم و اقتراحاتكم و دعواتكم

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حمدى مخترع مانيوال بدون د مشاهدة المشاركة

معلش انا فتحت الرابط جابلى صفحة رقم 2 فامقرتش الموضوع انا كدة مش قدك وانتى مشكلة من مشاكل الميكانيكا العويصة وصعب ان حد مايستفدش منك ولو فيه جوايز على الخبرة هديلك جايزة نوبيل للخبرات انا كدة حشفلى تربة خميس وجمعة ههههه ولوبحب لسمع كوكب الشرق فانت كوكب الميكانيكا تحياتى للكوكب
محمد فيصل, Hisham.Elgazzar, nemo2000x

:CHUBBY~ 36:سوقسو ق:CHUBBY ~36:
قديم 12-09-2012, 11:25 PM
الصورة الرمزية محمد سامي حمزة
محمد سامي حمزة محمد سامي حمزة غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مندوب مبيعات بشركة راضي لمعدات خدمة السيارات

محمد سامي حمزة is on a distinguished road

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
محمد سامي اعمل في شركة كبري لتوريد وتركيب المعدات الايطالية من روافع ومعدات لزوم مراكز الخدمة وان امكن الاتصال لمزيد من المعلومات.
محمد سامي/01099920402

الكلمات الدليلية
تقنية قادرة على تحويل الماء إلى وقود !, روديه, شمبر, كارز ادماير