العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > اوبل Opel

اوبل Opel المانية الاصل امريكية الجنسية حيث تنتمى حاليا الى جنرال موتورز وتسمى فى بعض الدول باسم فوكسهول من اشهر موديلاتها اوبل استرا اوبل فيكترا و كورسا

قديم 18-03-2010, 05:37 PM
rokaellord rokaellord غير متواجد حالياً

rokaellord is on a distinguished road
محتاج رأى خبير فى الاوبل كورسا

السلام عليكم و رحمه الله
يا جماعة انا عايز اشترى عربيه و عجبانى الاوبل كورسا جدا الهاتش باك طبعا بس ملاحظ اراء الناس مختلفة
فعايز اعرف ايه احسن موديل cc1200 و لا 1000 cc ؟؟؟
و ايه موضوع الحساسات دى و فوائدها و اسعارها ....ده لو 1000 احسن طبعا
و مستوى قطع الغيار و اسعارها و افضل اماكن ليها بما انكم متمرسين يعنى
و اخيرا لو فى حد يحب يبيع بس بشرط تكون الحالة نضيفة ممكن يبعت لى

و بالمناسبة متوسط السعر كام لكل موديل من الاتنين
و انهى موديل اللى فول اوبشن ( تكييف و ازاز كهرباء و باور )

الرجاء الرد من اى خبير يحب يفيد حد مبتدئ زيى

و شكرا
قديم 19-03-2010, 11:33 PM
najd najd غير متواجد حالياً

najd is infamous around these partsnajd is infamous around these parts
افتراضي رد: محتاج رأى خبير فى الاوبل كورسا

جضرتك العربيه جميله جدااا
بس مشكلتها واطيه ع شوارع مصر لازم تكون حنين بيها شوبه

ماتور 1200 كويس وقطعه متوفره ف كل مكان والموديل 2004 و5 جامد اوي
بس معنديش معلومات كافيه عنها واي
قديم 19-03-2010, 11:50 PM
الصورة الرمزية Romeeoo
Romeeoo Romeeoo غير متواجد حالياً
من انا؟: اهلاوى متعصب
التخصص العملى: محاسب تكاليف
هواياتي: البرمجة

Romeeoo has a reputation beyond reputeRomeeoo has a reputation beyond reputeRomeeoo has a reputation beyond reputeRomeeoo has a reputation beyond reputeRomeeoo has a reputation beyond reputeRomeeoo has a reputation beyond reputeRomeeoo has a reputation beyond reputeRomeeoo has a reputation beyond reputeRomeeoo has a reputation beyond reputeRomeeoo has a reputation beyond reputeRomeeoo has a reputation beyond repute

المعلومة امانه يا جماعة اللى مايعرفش يقول ماعرفش
خش ياريس ع المواضيع اللى ف توقيعى
قديم 19-03-2010, 11:52 PM
الصورة الرمزية luckyman
luckyman luckyman غير متواجد حالياً
من انا؟: لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
التخصص العملى: مهندس
هواياتي: القراءة + المشى

luckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond repute

الاوبل كورسا عربية ممتازة عملية اعتمادية سهله القيادة وهى اسم مضمون وحكاية انها واطية والمطبات احب اوضح متخفش من الموضوع دة لان العربية قصيرة لان قاعدة العجلات قصيرة وبالتالى المسافة بين العجلات والامامية ليست بالطويله مهم جيت على مطبات مش تخبط من تحت لان فى اغلب الاحوال العجلات كلها الامامية والخلفية تكون على المطب ةكذلك الامر بالنسبة بالنسبة للطرق المحفرة لكن طبعا قصر العجلات يؤثر بالسلب على تماسك السيارة وثباتها لكن لا تقلق لازلت فى حدود المقبول
من ناحية اخرى انا مش عارف انت عايز اى موديل يعنى سنة انتاج كم طبعا كل ما تبعد عن السعات الصغيرة يكون افضل لك لان كل ما تقل سعة المحرك زى المحرك ابو 1000 سى سى او واحد لتر كل ما يكون العزم قليل او منخفض وبالتالى القدرة على المناورة وتخطى السيارات فى الطرق السريعة محدودة وكمان لو محمل فى السيارة ومشغل تكييف لا تتوقع اى انطلاق مشرف وستكون مخيبة للامال بدون اى تهويل بل للخلف در
طبعا كل ما تختار محرك القمة يكون افضل لك واخيرا كاى سيارة صغيرة هى جيدة فى المدينة لكن احذر طريقة سيرها فى الطرق السريعة وهذا ينطق على كل سيارات هذة الفئة ولك منى فائق الشكر والاحترام ودمت بود
قديم 20-03-2010, 03:15 PM
الصورة الرمزية omardivel2005
omardivel2005 omardivel2005 غير متواجد حالياً

omardivel2005 is a jewel in the roughomardivel2005 is a jewel in the roughomardivel2005 is a jewel in the roughomardivel2005 is a jewel in the rough

[QUOTE=luckyman;152143]الاوبل كورسا عربية ممتازة عملية اعتمادية سهله القيادة وهى اسم مضمون وحكاية انها واطية والمطبات احب اوضح متخفش من الموضوع دة لان العربية قصيرة لان قاعدة العجلات قصيرة وبالتالى المسافة بين العجلات والامامية ليست بالطويله مهم جيت على مطبات مش تخبط من تحت لان فى اغلب الاحوال العجلات كلها الاماميه والخلفية تكون على المطب

أختلف معاك تماما عشان العربية واطية طبعا وعندنا فى مصر المطبات ملهاش مواصفات خالص
الكلام دة فعلا لو المطبات معمولة بمواصفات