العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 20-06-2011, 10:22 PM
essamenen essamenen غير متواجد حالياً

essamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond repute
افتراضي تجربتى فى تنضيف اليداتير

انا اقوم كل فتره بغسيل اليداتير بشيل الخرطوم الى خارج من الماتور واجيب خرطوم الميه واشيل غطاء اليداتير واحط خرطوم الميه مكان غطاء اليداتير واشغل الميه بلاقى الميه بتخرج من طرف الخرطوم الى انا شلته والميه بتخرج نظيفه وبيضاء انا كنت بحط ميه بيضاء من الحنفيه ( اليداتير كا فيه خورم بسيط من عند الوش النحاس الى فوق من عند اللحام جبت امبوبتين لحام الحديد ولحمت الشرخ ده وبقى تمام ) لما اتاكدت ان اليداتير سليم والميه مش بتنقص قلت احط ميه خضراء بس لازم انضفه الاول تمام فجبت ازازه خل ابيض وحطيتها من يومين وزودت الباقى ميه من الحنفيه وقفلت النهرده قلت افضى الميه بالطريقه الى انا بعملها شوفت المفاجاه الميه نزلت لونها احمر من الاملاح والصدء زى لون السبرتو الاحمر المهم فضلت لحد لما الميه بدات تنزل بيضاء المهم قفلت الحنفيه وفضيت الميه الى فى اليداتير وربط الخراطيم وحطيط الميه الخضراء.
فى بعض النقاط
- الخل حمض وبيستعملوه فى تنضيف غلايات المياه و براد الشاى لما يترسب املاح فى الاسفل
-لا يجب استعمال الخل او حتى المياه الخضراء فى اليداتير الى مواسيره متكله
-انا كنت ممكن استعمل ميه خضراء على طول بس قلت اعمل موضوع الخل ده بحيث يكشفلى اليداتير ان كان سليم ولا لا
- الواحد ميعملش الموضوع ده الا لما يكون عامل حسابه ان ممكن يغير اليداتير بواحد ثانى لان ممكن يلاقيه اتفتح من كل حته لانه كان دايب والصدا والاملاح والرواسب سدت الاخرام وده افضل اختبار لليداتير من وجهة نظرى
- واحد صحبى عمل الموضوع ده ويداتيره سليم 100 %100 لقى فى بعض التنفيس البسيط وجده عباره عن ملح ابيض فى مكان الخروم ( صغيره جدا )
- موضوع الاملاح ده والاوساخ الى فى اليداتير و مجارى الماء الى جو الماتور بتقلل التبادل الحرارى بين الماتور والماء وايضا بين مواسير اليداتير والماء المار داخله وبين مواسير اليداتير من الخارج والهواء الخارجى (لما بنعمل صيانه للتكيف يقوم الفنى بغسل الوحده الخارجه او تكيف الشباك بالماء لازاله الاتربه والاوساخ )
انا اسف طولت عليكم بس علشان كلنا نستفيد
بس لى استفسار الون الاحمر الى كان فى الميه الى رمتها هى جنزرت النحاس ولا الخل اتفاعل مع النحاس ياريت لو فى كيميائى معانا فى المنتدى يقدر يفيدنا بالموضوع ده
وتقبلو تحياتى
قديم 20-06-2011, 11:59 PM
الصورة الرمزية محمود زيزوو
محمود زيزوو محمود زيزوو غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مشرف مبيعات بشركة مستلزمات طبية ومشرف رعاية طبية

محمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تجربتى فى تنضيف اليداتير

متشكرين يا باشا على الموضوع وفعلا كلة يستفيد

من كان يؤمن بالله واليوم الاخر
فليقل خيرا او ليصمت
قديم 25-06-2011, 08:23 PM
ahmedtuning ahmedtuning غير متواجد حالياً
من انا؟: FOX
التخصص العملى: CIVIL ENGEENIRING
هواياتي: FOOT BALL

ahmedtuning is a jewel in the roughahmedtuning is a jewel in the roughahmedtuning is a jewel in the roughahmedtuning is a jewel in the rough

موضوووووووووووع مفيد و جديد
قديم 15-10-2011, 12:15 AM
Exact Exact غير متواجد حالياً

Exact has a brilliant futureExact has a brilliant futureExact has a brilliant futureExact has a brilliant futureExact has a brilliant futureExact has a brilliant futureExact has a brilliant futureExact has a brilliant futureExact has a brilliant futureExact has a brilliant futureExact has a brilliant future

تفاعل الخل مع الحديد بتاع المكنه....لأن أسيتات النحاس لونها اخضر مزرق فاقع

للأسف وجود النحاس مع الحديد في محلول موصل...يؤدي لتآكل الحديد وترسبه على النحاس...
ولهذا السبب كل العربيات الجديدة حتى اللادا ردياتيرها المونيوم... عشان التآكل يحصل للردياتير وميحصلش للموتور
قديم 15-10-2011, 01:43 AM
essamenen essamenen غير متواجد حالياً

essamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond repute

ارجو التوضيح