العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > تقسيط السيارات

تقسيط السيارات قسم خاص بتقسيط السيارات فى مصر - عروض تقسيط سيارات - معارض تقسيط سيارات - تقسيط بنكى - تقسيط مباشر - تقسيط مستعمل

قديم 06-08-2012, 11:00 PM
Saif eldien Saif eldien غير متواجد حالياً

Saif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اخيرا يا جماعة تقسيط اسلامي وبجد للجديد والمستعمل

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة astroman266 مشاهدة المشاركة

في نمرة انا كاتبها للي عايز يقول كمان ولا كدا كفاية بالمناسبة انا مش صاحب البنك عشان يظهر في سوء تفاهم ومفيش زعل ولا حاجه انا زي مقال اخويا دا للفائدة
طبعا شكرا لحضرتك لنقل المعلومة بس حضرتك كان هيكون الموضوع مفيد جدا لو حضرتك كنت متاكد من نقاط كثيرة او كنت كتب الموضوع بعد تجربة شخصية لحضرتك
قديم 06-08-2012, 11:08 PM
astroman266 astroman266 غير متواجد حالياً
من انا؟: انا الذي نظر الاعمي الي ادبي واسمعت كلماتي من به صمم
التخصص العملى: باحث بقسم الفيزياء النظرية المركز القومي للبحوث ودكتوراه في الرياضيات التطبيقية تخصص ديناميكا الفضاء
هواياتي: الشطرنج

astroman266 will become famous soon enough

ان شاء الله انا رايح البنك بكرة ومعايا الاوراق وهمشي في الاجرائات وهقلكو علي التجربة كاملة
قديم 06-08-2012, 11:32 PM
الصورة الرمزية amr elsisi 1
amr elsisi 1 amr elsisi 1 غير متواجد حالياً

التخصص العملى: مفتش صيانة

amr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة astroman266 مشاهدة المشاركة

وبعدين هوا انا حاطط نمرة التليفون ليه مهو عشان حضرتك لو مهتم بالتقسيط تتصل وتستفسر عن اللي حضرتك عايزو ولو عجب حضرتك كمل شفت انو مش يناسبك خلاص اظن كلامي كدا واضح ولا بردو لسا زعلان
ربنا ما يجيب زعل
بس لو تعرف عواقب الربا حتحاول تستكشف اكثر من مرة
قال الله تعالي:

(الَّذِينَ يَأْكُلُونَ الرِّبَا لاَ يَقُومُونَ إِلاَّ كَمَا يَقُومُ الَّذِي يَتَخَبَّطُهُ الشَّيْطَانُ مِنَ الْمَسِّ ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُواْ إِنَّمَا الْبَيْعُ مِثْلُ الرِّبَا وَأَحَلَّ اللّهُ الْبَيْعَ وَحَرَّمَ الرِّبَا فَمَن جَاءهُ مَوْعِظَةٌ مِّن رَّبِّهِ فَانتَهَىَ فَلَهُ مَا سَلَفَ وَأَمْرُهُ إِلَى اللّهِ وَمَنْ عَادَ فَأُوْلَـئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ) [البقرة : 275]

(يَمْحَقُ اللّهُ الْرِّبَا وَيُرْبِي الصَّدَقَاتِ وَاللّهُ لاَ يُحِبُّ كُلَّ كَفَّارٍ أَثِيمٍ )[البقرة : 276]

(يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ وَذَرُواْ مَا بَقِيَ مِنَ الرِّبَا إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ) [البقرة : 278]

(يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَأْكُلُواْ الرِّبَا أَضْعَافاً مُّضَاعَفَةً وَاتَّقُواْ اللّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ) [آل عمران : 130]

(وَأَخْذِهِمُ الرِّبَا وَقَدْ نُهُواْ عَنْهُ وَأَكْلِهِمْ أَمْوَالَ النَّاسِ بِالْبَاطِلِ وَأَعْتَدْنَا لِلْكَافِرِينَ مِنْهُمْ عَذَاباً أَلِيماً) [النساء : 161]

(وَمَا آتَيْتُم مِّن رِّباً لِّيَرْبُوَ فِي أَمْوَالِ النَّاسِ فَلَا يَرْبُو عِندَ اللَّهِ وَمَا آتَيْتُم مِّن زَكَاةٍ تُرِيدُونَ وَجْهَ اللَّهِ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُضْعِفُونَ) [الروم : 39]

اللهم احفظ امت الاسلام منا الربا
برجاء التحري الدقيق

]من اهم مواضيعي المصورة
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=90049 (كيف تتعرف علي قدرة المحرك)
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=111175 (كيف تعتني بدورة التبريد)
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=124669(شرح دورة الوقود وتنظيف الرشاشات)

{وَعَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَعَسَى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ} [البقرة: 216]}.
قديم 06-08-2012, 11:36 PM
التخصص العملى: باحث بقسم الفيزياء النظرية المركز القومي للبحوث ودكتوراه في الرياضيات التطبيقية تخصص ديناميكا الفضاء

ربنا يبعدنا جميعا عن الربا ودا السبب اللي عملت عشانو الموضوع الاية الكريمة بتقول وأحل الله البيع وحرم الربا واللي انا وصفو هنا بيع وليس ربا والفرق واضح في امتلاك البنك للسلعة قبل ان يبيعها لك ولن يسدد البنك النقود للمشتري بدلا عنك وهذا ما تأكدت منو
قديم 06-08-2012, 11:41 PM

وبعدين يا أخي الكريم احد الاخوة ذهب الي دار الافتاء ونقل لهم نظام البنك فأفادوه بأنه حلال واعتقد دار الافتاء بيفهمو الفرق بين البيع والربا اكتر منا جمعا وهذا الموضوع لمن يريد سيارة ولا يملك ثمنها ويريد ان يمتلك سيارة بالتقسيط فعلية ان يذهب للبنك ويري هل يرتاح لهذا التعامل ام لا ويسأل ويتأكد فلا تشددوا علي الناس جازاكم الله خيرا حيث أنني لاحظت ان كل من دخلوا وعلقوا من ملاك السيارات بارك الله لهم فيها

الكلمات الدليلية
516, بنك, تقسيط سيارات, سبرانزا, سيارة تقسيط بدون مقدم, عربية, عربيه مستعمله بس مفيش مفردات مرتب, هيونداى،i10،تقسيط