العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > القيادة فن و ذوق

القيادة فن و ذوق كل ما يتعلق بفن قيادة السيارات

قديم 14-01-2012, 05:57 PM
mm_champion mm_champion غير متواجد حالياً

mm_champion has a spectacular aura aboutmm_champion has a spectacular aura aboutmm_champion has a spectacular aura about
افتراضي رد: ليه معظم اللي راكبين عربيات مش محترمين

هو انا مش جديد اوي , انا صحيح جايب العربية من 6 شهور لكن انا بسوق من حوالي سنتين , ومعنديش اي مشاكل في القيادة الحمد لله , هو ممكن تكون ناس مش ملاحظة الموضوع ده انا هنا مبتكلمش عن نفسي بس وان المواقف دي بتحصل معايا لكن انا بتكلم اني لاحظت معظم من يقود أي حاجة بعجل سواء كان كارو أو عربية لا يوجود اختلاف كثير بينهم وهو العصبية في المعاملة مع الناس سواء كان الموقف بسيط أو عنيف , وشكرا على المرور يا جماعة
قديم 14-01-2012, 06:33 PM
الصورة الرمزية hhhesham
hhhesham hhhesham غير متواجد حالياً
من انا؟: هشام
التخصص العملى: ضابط شرطه
هواياتي: اقفل العدادات

hhhesham has much to be proud ofhhhesham has much to be proud ofhhhesham has much to be proud ofhhhesham has much to be proud ofhhhesham has much to be proud ofhhhesham has much to be proud ofhhhesham has much to be proud ofhhhesham has much to be proud ofhhhesham has much to be proud ofhhhesham has much to be proud of

انا عن نفسى ساعات ببقى مش طايق نفسى و ده فى الغالب فى الزحمه و ساعات تانيه بكب دماغى و الى يعدى يعدى و الى يشتم يشتم باقفل الازاز و اعيش مع عربيتى

Hesham Samir
قديم 14-01-2012, 06:37 PM
mm_champion mm_champion غير متواجد حالياً

mm_champion has a spectacular aura aboutmm_champion has a spectacular aura aboutmm_champion has a spectacular aura about

مين فينا مش كدة
اقصد يعني اكيد في الزحمة كله بيتخنق , بس الفكرة انك راكب عربية , فيه ناس بتبقى راكبة مواصلة ومزنوقة والشارع واقف برضه وفي الحر كمان , الفكرة إن الواحد لو فكر في النعمة اللي معاه مش شرط العربية بس ,, هيحس انه قد ايه صغير وتافه وان معظم التحفز اللي كان فيه ده ملوش اي ستين لازمه , الحمد لله
قديم 14-01-2012, 06:40 PM
الصورة الرمزية crime
crime crime غير متواجد حالياً
من انا؟: متخصص توظيف سيارات وومركز خدمه معتمد كيا
التخصص العملى: مروج سيارات للسفارات وشركات السياحه والهيئات الحكوميه
هواياتي: .جديد السيارات .الكتب سماع القران الكريم

crime has a reputation beyond reputecrime has a reputation beyond reputecrime has a reputation beyond reputecrime has a reputation beyond reputecrime has a reputation beyond reputecrime has a reputation beyond reputecrime has a reputation beyond reputecrime has a reputation beyond reputecrime has a reputation beyond reputecrime has a reputation beyond reputecrime has a reputation beyond repute

والله يا باشا اى حد بيخش مجال جديد لازم يتعب شويه لحد ما يتعلم
مع الممارسه هتحس بالفرق واحنا ف مصر الناس اللى بتسوق عربيه اتنين
يا عفيجى زى معظم سواقين الميكروباص او مالوش دعوه بحد خالص وده اللى بيتعب من العربيات والطرق
صدقنى ف الاول وف الاخر الموضوع ممارسه وتعود وبكره تحس بالفرق
تقبل تحياتى
قديم 14-01-2012, 06:48 PM
الصورة الرمزية احمد سويلم
احمد سويلم احمد سويلم غير متواجد حالياً

احمد سويلم has a reputation beyond reputeاحمد سويلم has a reputation beyond reputeاحمد سويلم has a reputation beyond reputeاحمد سويلم has a reputation beyond reputeاحمد سويلم has a reputation beyond reputeاحمد سويلم has a reputation beyond reputeاحمد سويلم has a reputation beyond reputeاحمد سويلم has a reputation beyond reputeاحمد سويلم has a reputation beyond reputeاحمد سويلم has a reputation beyond reputeاحمد سويلم has a reputation beyond repute

الناس سلوكياتها **** ومش متربيه ..انا معاك فى كده ..ولكن الثوره ملهاش علاقه بالكلام ده لان بتلاقى الناس تقولك الثوره هيا اللى جرأت الناس

نتيجه خبرتى كسائق تاكسى اتواجد يوميا فى الشارع لايقل عن 12 ساعه
اولا - الملاكى اللى نازل يتفسح فى الشارع ده اكتر واحد بتلاقيه مستعجل ومش ذوق واهوج وقليل الادب **** كمان والاهم من كله انه دماغه فاضيه بمعنى انه لو حصل مشكله بسيطه جدا تلاقيه عاوز يعمل حوار ويلا نطلع علىا لقسم ونشوف مين اللى غلطان ......مهو مش وراه حاجه وفاضى وفاقد الاحساس بالوقت والزمن
ثانيا - اللى رايح شغله غالبا بتلاقيه محترم ومش فاضى للتفاهات حتى لو حد غلط فيه مش هيرد لانه مش فاضى ومرتبط بمواعيد واعمال ومش هيدقق على كل حاجه بتحصل وبيكبر دماغه تجاه حاجات كتير غلط بتحصل حواليه
ثالثا - الظاهره الجديده هى ظاهره **** الحريم بتلاقيها حاطه الموبايل تحت الايشارب وعماله تضحك وتتكلم وتهظر وماشيه فى نص الشارع زى ميكون ماشيه فى بيت ابوها وطبعا فى الوقت ده بتلاقيها بتحدف عليك عادى جدا وانت بتحاول تخطيها عشان انت مستعجل ولام تيجى تديها تحت ديلها اقصد تديها كلكس مبتاخدش بالها
والاهم من ده انها بتكون فعلا أرفتك ونرفذتك وانا مع المدرسه اللى بتقول يجوز التحرش بها فى مثل هذه الحالات بمعنى انك تيجى جمبها براحه كده على الهادى وتكون شايف عنيها انها مش شايفاك وتشغل الزينون والكلكس المحترم والحدفه اللى تخليها تتخض عشان تفوق من الدلع اللى هيا فيه
رابعا - جزء كبير من الزحام الموجود فى الشوارع هو الملاكى لسبب بسيط جدا وهو هاتلى فرن او محل البان او زبادى او مطعم الا لما بتلاقى عنده لا يقل عن 20 عربيه ملاكى واقفه صف تانى وتالت ورابع احيانا وتلاقيهم سايبين حاره واحده بس للشارع ..ده طبعا للنظريه اللى بتقول سلوكيات سواقين الاجره
طب هاتلى عربيه اجره واحده بس تكون واقفه قدام مكان من الاماكن اللى قولتلكوا عليها وانتوا ماشيين فى الشارع راجعوا الحته ديه

الخلاصه :
لازم تكبر دماغك عشان يومك يعدى ومتفكرش كتير وبمعنى اصح لازم تكون سلبى
شكرا ليك

-----------------------------------------------------------------
(( تنبية ادارى ))
ارجو مراعاة الائق من الالفاظ

-----------------------------------------------------------------

أعتذر عن خطأ غير مقصود منى فى حق محمد تونسى

التعديل الأخير تم بواسطة MasrMotors Support ; 15-01-2012 الساعة 01:32 PM سبب آخر: الفاظ مخالفة