العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > سكودا skoda

سكودا skoda اسكودا Škoda بداءت كشركة تشيكية منذ عام 1895 على يد شريكين لورينما وكليمنت وهى حاليا احدى شركات مجموعة فولكس الالمانية من اهم موديلات سكودا اوكتافيا فابيا رومستر

قديم 03-01-2013, 01:24 AM
اسماعيل99 اسماعيل99 غير متواجد حالياً

اسماعيل99 is on a distinguished road
افتراضي الفابيا هتجننى

السلام عليكم . انا عاوز اخد رايكم فى حاجة بقالها يومين بتحصل معيا . اولا انا عربيتى ( فابيا الف سى سى 2002 ) العربية كنت بامشى بيها باجيب 140 و بيبقى لسه فيها كمان بس انا مش بقرص عليها من يومين وانا ماشى جبت الغيار الخامس وقلت اسوق على 120 او 130 لقيت العربية وقفت عند ال 105 او 110 وعداد الضغطة مش بيعدى 40 واقل سنة دوست بنزين اكتر لغاية ما جبت اخر الدواسةوبرضه زى ما هو قمت جايب الغيار الرابع وسبتها ماشة حوالى 10 دقايق وبعدين جبت الخامس ولقيتها رجعت عادية ووصلت لسرعة 140 وكان لسه فيها كمان . النهاردة حصل معيا نفس القصة تانى بس العربية كانت على 120 وجبت اخر الدواسة مفيش المهم عطتها الرابع وبعدين عطيتها الخامس وجبت اخر الدواسة ووصلت ل 140 بس ده كان اخرها وكانت علامة قوة الدوسة مش بتعدى 45 نهائيا مع انى جبت اخر دواسة البنزين . ممكن حد يفيدنى فى الموضوع ده .
قديم 03-01-2013, 02:09 AM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الفابيا هتجننى

السلام عليكم
غير فلتر الهواء والبنزين
ونظف دورة الوقود والبوابه
وياريت تغير بوجيهات وسلك بوجيهات بالمره
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
قديم 03-01-2013, 11:37 AM
اسماعيل99 اسماعيل99 غير متواجد حالياً

اسماعيل99 is on a distinguished road
افتراضي رد: الفابيا هتجننى

الف شكر لرد حضرتك . انا عموما لسه مغير فلتر الهوا من 10 ايام بس عموما اعتقد انى هاغير فلتر البنزيك زى كلام حضرتك وكمان اغير البوجيهات وربنا يكرم