العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT > 124 و 125 و 131 و 132

قديم 20-06-2012, 02:26 PM
الصورة الرمزية محمدصلاح القاضى
محمدصلاح القاضى محمدصلاح القاضى غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد صلاح محمد القاضى
التخصص العملى: بصلح عربيتى حاليا
هواياتي: كل مايتعلق بالسيارات والكمبيوتر واجهزه الصوت

محمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond repute
افتراضي رد: رابطة ملاك ومحبى السفينه فيات 132

ازيكم يارجاله والله واحشنى جداااااا ؟ أخباركم إيه يارب تكونوا بخير بمناسبة موضوع التكييف والكباس انا غيرت الاصلى بواحد يابانى بسبب فكاكة الراجل قالى نفكه ونطلعه نضفه ونركبه طبعا اتفك ومركبش تانى وسرق منه المكثف وغير انه ورطنى فى 200جنيه تمن اولسيه ليه لكن دون فايده واشتريت واحد يابانى جديد وكأنه كان مغضوب عليه لا تبريد حلو زى الاصلى ولا اى حاجه غير انه كل فتره كان لازم يتفك عشان بيقطم القواعد بتاعته والسير يرخى وساعات بينقطع وأخرة المتمه شحنته مرتين الاسبوع الى فات أول مره 220 جنيه وتانى مره 100 عشان الراجل معرفه وشال معايا فى الخساره وحاول يعرف التسريب منين لحد ماوصل ان الكباس ضرب وداخل على مرحلة التفويت لان الكباس بتاع عربيات 1300 سى سى وانا الموتور بتاعى2000 سى سى فهلك الكباس لو على المقابله خالوها اى يوم فى شهر 7 بعد يوم 1 /7 عشان نشوف موضوع الكباس وتصليحه بكام لأن الى عندى انتهى

دا لينك اولتراس فيات 132

دا لينك صفحتى على الفيس بوك

قديم 20-06-2012, 02:48 PM
الصورة الرمزية Hisham.Elgazzar
Hisham.Elgazzar Hisham.Elgazzar غير متواجد حالياً

من انا؟: الفقير إلى الله
هواياتي: جميع الأعمال اليدوية-IT

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute
خبر جديد رد: رابطة ملاك ومحبى السفينه فيات 132

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمدصلاح القاضى مشاهدة المشاركة

ازيكم يارجاله والله واحشنى جداااااا ؟ أخباركم إيه يارب تكونوا بخير بمناسبة موضوع التكييف والكباس انا غيرت الاصلى بواحد يابانى بسبب فكاكة الراجل قالى نفكه ونطلعه نضفه ونركبه طبعا اتفك ومركبش تانى وسرق منه المكثف وغير انه ورطنى فى 200جنيه تمن اولسيه ليه لكن دون فايده واشتريت واحد يابانى جديد وكأنه كان مغضوب عليه لا تبريد حلو زى الاصلى ولا اى حاجه غير انه كل فتره كان لازم يتفك عشان بيقطم القواعد بتاعته والسير يرخى وساعات بينقطع وأخرة المتمه شحنته مرتين الاسبوع الى فات أول مره 220 جنيه وتانى مره 100 عشان الراجل معرفه وشال معايا فى الخساره وحاول يعرف التسريب منين لحد ماوصل ان الكباس ضرب وداخل على مرحلة التفويت لان الكباس بتاع عربيات 1300 سى سى وانا الموتور بتاعى2000 سى سى فهلك الكباس لو على المقابله خالوها اى يوم فى شهر 7 بعد يوم 1 /7 عشان نشوف موضوع الكباس وتصليحه بكام لأن الى عندى انتهى

حمدا لله على السلامة يا جميل خلصت امتحانات ولا لسه

الراجل ده نصاب لأن مفيش اولسيه ب 200 جنيه انا فكيته بإيدى ، تمام

ثانيا مفيهوش مكثف ولا حاجة هو بالظبط عامل زى موتور العربية من جوا بساتم وكرنك وبيلات وشنابر ، تمام

انا مع الأسف امكانياتى ما سمحتش انى امشى فى الموضوع لكن الكباس ده بيتركب على الشيروكى تخيل عزم الشيروكى عامل إزاى

انت عندك الكباس القديم بكل حاجته اوعا ترميه وبإذن الله هنصلحه وهيبقى زى الفل

على كده كلام ايمن صح انه يركب كباس الفولفو سامحنى يا أيمن انت عارف معلوماتى فى التكييف محدودة شوية

اسأل تانى على كباسات الفولفو شكلنا كلنا هنركب كباسات فولفو ، طبعا بعد لما ابوظ الكباس اللى عندى

التعديل الأخير تم بواسطة Hisham.Elgazzar ; 20-06-2012 الساعة 03:34 PM
قديم 20-06-2012, 10:13 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shoman011 مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
اولا الف شكر للقائمين على الموضوع الجامد ده
انا معايا فيات 132 موديل 79 200سى سى انا لسه شاريها من حوالى شهر انا ظبطت فيها العجل والماتور بس لما بمشى بيها على 120 بلاقى العربية بتحدف يمين وبسمع اصوات دربكة اوى والماتور لما بدوس دربرياج بيحصل صوت غريب روحت لبتاع العفشة قالى عفشتك زى الفل والميكانيكى قالى ان الماتور تمام ومفيهوش اى حاجة وعلى فكرة الماتور اول ما يشتغل صوته هادى اوى بس الصوت الى بسمعة انا لما بكون ماشى فوق 100 كم وبدوس دبرياج بسمع الصوت
يجماعة انا بجد احترت مش عارف اعمل ايه او اروح لمين العربية حلوة فى سحب البنزين وشديده فى السحب والثبات بس بعد ما اعدى 100 بتحصل امور غريبة اوى واصوات مرعبة ياريت حد يقولى اعمل ايه ولو يعرف حد فى الاسكندرية يقولى
الصوت دا من فلانشه عمود الكردان
هتفكها و تلاقيها مقسومه اتنين او تلاته

حـازم خـضـر

قديم 20-06-2012, 11:12 PM
shoman011 shoman011 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: تاجر اخشاب

shoman011 will become famous soon enough

[QUOTE=hazem_khidr;699348]الصوت دا من فلانشه عمود الكردان
هتفكها و تلاقيها مقسومه اتنين او تلاته[/QUO

بجد الف شكر يا حازم وانا حاسس انه فعلا هو ده السبب بس الكلام ده خاص بالميكانيكا ولا العفشة معلش اصلى انا لسه جديد فى عمليات التصليح دى
ومعلش مرة تانية هى كده عايزة تتغير ولا موضوع تصليح بسيط وممكن يكلف كام تقريبا والف شكر مرة تانية
قديم 20-06-2012, 11:37 PM
الصورة الرمزية mOuStaFa_ERTU
mOuStaFa_ERTU mOuStaFa_ERTU غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: مونتير ومهندس صوت ومسجل فيديو ومراقب كاميرات فى الاذاعات الخارجية
هواياتي: قيادة السيارات والبلياردو

mOuStaFa_ERTU has a reputation beyond reputemOuStaFa_ERTU has a reputation beyond reputemOuStaFa_ERTU has a reputation beyond reputemOuStaFa_ERTU has a reputation beyond reputemOuStaFa_ERTU has a reputation beyond reputemOuStaFa_ERTU has a reputation beyond reputemOuStaFa_ERTU has a reputation beyond reputemOuStaFa_ERTU has a reputation beyond reputemOuStaFa_ERTU has a reputation beyond reputemOuStaFa_ERTU has a reputation beyond reputemOuStaFa_ERTU has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aimooo مشاهدة المشاركة

فين اعضاء الرابطه
في التحرير ولا ايه
عاوزين ننزل التحرير بالوحش 132 ونعمل اعتصام علشان يستوردولنا عربيات منها بدل اللي بتتسيح
يا ايمن اعضاء الرابطة فى التحرير والعباسية وعين شمس والجيزة وعلى المقيمين خارجها مراعة فروق التوقيت
واحشنى والله

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hisham.Elgazzar مشاهدة المشاركة

ربنا يديمها علينا نعمة يارب ويبارك فيها
انا اكتشفت امبارح حاجة جديدة يا جماعه

التكييف اللى نازل فيها بيتركب للعربيات الجيب الشيروكى

حد عاوز يركب تكييف يابانى بقى
الصور اهى والموقع كمان اللى عاوز يدخل يتفرج :

شوف الفرق مابينه وبين اليابانى الغلبان

تمنه على النت 180 دولار يا بلاش
http://www.ifsja.org/forums/vb/showthread.php?t=109741
مصطفى ماترميش الكباس والسربنتينة هنصلح تكييفاتنا بإذن الله وبأرخص الأسعار

ايمن انا معاك التكييف اليابانى كويس وشغال بس حاول تجيب كباس جامد علشان العربية كبيرة
بس التكلفة 2800 على الأقل وربنا يسهل

المقابلة اللى جاية امتى ؟؟
ماتقلش يا اتش انا مش برمى حاجه خالص
والمقابله اللى جايه السبت كالعادة

:joy 23:

الكلمات الدليلية
132, fiat