العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Hyundai Elantra - النترا

قديم 05-11-2011, 03:33 AM
star over star over غير متواجد حالياً

star over has a spectacular aura aboutstar over has a spectacular aura aboutstar over has a spectacular aura about
افتراضي رد: المختصر المفيد في الإلانترا الجديد

غبور كان ماشي كويس وبعدين لما نزلت موديلات هيونداي الجديدة استعبط جامد في الفئات وخلى اقل عربية ب 100 الف وحط الاكسنت في فئة الالنترا وطلع الالنترا في فئة تانية خالص .. الالنترا بجد عربية من الاخر بس لو نزلت ب ال GDI وجميع الكماليات ( مش عربي فول لودد ومش كاملة ) مش خسارة فيها 160 الف اطلاقا
قديم 05-11-2011, 03:39 AM
abdulkhaleq abdulkhaleq غير متواجد حالياً

abdulkhaleq is just really niceabdulkhaleq is just really niceabdulkhaleq is just really niceabdulkhaleq is just really niceabdulkhaleq is just really nice

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة star over مشاهدة المشاركة

غبور كان ماشي كويس وبعدين لما نزلت موديلات هيونداي الجديدة استعبط جامد في الفئات وخلى اقل عربية ب 100 الف وحط الاكسنت في فئة الالنترا وطلع الالنترا في فئة تانية خالص .. الالنترا بجد عربية من الاخر بس لو نزلت ب ال GDI وجميع الكماليات ( مش عربي فول لودد ومش كاملة ) مش خسارة فيها 160 الف اطلاقا
والله نشوفها كامله زي الكوري كده وبعدين نتكلم, انما الهبل اللي بيحصل ده .... هقوللك ايه بس ماهو في ناس بتشتري وهيا مبسوطه !!
قديم 05-11-2011, 04:02 AM
star over star over غير متواجد حالياً

star over has a spectacular aura aboutstar over has a spectacular aura aboutstar over has a spectacular aura about

مهو لازم يكونوا مبسوطين يا باشا .. اصل العربيات اذواق برضه .. كل واحد ليه رايه فـ متحتقرش اراء الناس في عربياتهم اللي دافعين فيها دم قلبهم .. مفيش عربية كاملة .. يعني انا ممكن اشتري عربية فيات برافو مثلا بس قابل بقى توكيل زبالة الزبالة وقطع غيار عمرك ما تلاقيها وشوف سعرها في اعادة البيع كام .. السوق هو اللي بيحكمك في حكاية قطع الغيار واعادة البيع .. مثلا انزل سوق العربيات بعربيتين فلوينس والنترا .. شوف دي هيجيلها كام زبون ودي كام .. ودي تمنها هينزل لكام ودي تمنها هينزل لكام .. غصب عنك لازم تمشي ورا السوق
قديم 05-11-2011, 06:45 AM
abdulkhaleq abdulkhaleq غير متواجد حالياً

abdulkhaleq is just really niceabdulkhaleq is just really niceabdulkhaleq is just really niceabdulkhaleq is just really niceabdulkhaleq is just really nice

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة star over مشاهدة المشاركة

مهو لازم يكونوا مبسوطين يا باشا .. اصل العربيات اذواق برضه .. كل واحد ليه رايه فـ متحتقرش اراء الناس في عربياتهم اللي دافعين فيها دم قلبهم .. مفيش عربية كاملة .. يعني انا ممكن اشتري عربية فيات برافو مثلا بس قابل بقى توكيل زبالة الزبالة وقطع غيار عمرك ما تلاقيها وشوف سعرها في اعادة البيع كام .. السوق هو اللي بيحكمك في حكاية قطع الغيار واعادة البيع .. مثلا انزل سوق العربيات بعربيتين فلوينس والنترا .. شوف دي هيجيلها كام زبون ودي كام .. ودي تمنها هينزل لكام ودي تمنها هينزل لكام .. غصب عنك لازم تمشي ورا السوق
أخي العزيز
مش العربيات بس الدنيا كللها اذواق, وانا ما احتقرتش رأي اي حد بالعكس لو تقرا كلامي من الاول بطلب من الاخوه الافاضل يكلموني بدلائل من العربيه محل النقاش مش ننقسم فريقين والا مايكونش نقاش موضوعي ومحدش هيستفيد
طبعا في توكيلات ممكن تكون أي كلام ومنهم غبور برضه اللي الناس انقسمت عليه ناس شايفاه فل و 100% وناس مش طايقه تسمع اسمه
فانا في بعض الاحيان مضطر امشي ورا السوق ايوه
ومعترف بموضوع اعادة البيع
بس ليه محدش فكر اني ممكن ما الحقش ابيعها اصلا ؟ واني ممكن اعمل بيها حادثه لا قدر الله وساعتها هقول ياريتني كنت جايب عربيه فيها وسائل امان زي البني آدمين (وبنفس السعر) فاهم قصدي ؟ ده دورنا في المنتديات اللي زي دي نوعي الناس ونتناقش واللي يشوف غلط يقوله للناس عشان نغير فكر الناس حبتين ومن ناحيه مانسيبش أي وكيل سواء غبور أو غيره يلعب بينا فاهم قصدي ؟
يعني بصراحه مبدأ اني ادفع دم قلبي في عربيه لا فيها أوبشنز ولا وسائل أمان ولا أي حاجه تحت مسمى انها FULLY LOADED والعربيه فعلا مجرد هيكل عظمي خاوي وأستحمل انا كل ده على أمل إني ياعالم لما اجي ابيعها تكون الى حد ما ماسكه سعر ده بصراحه مبدأ غير منطقي خالص

يعني انا فكرت اعمل الموضوع من بعد ما لفيت على العربيه دي بصراحه وكيل وخليجي ولقيتها فعلا الشبه الوحيد بينها وبين الكوري هو الجسم الخارجي (فقط) غير كده دي عربيه تانيه خااااااااااااالص, فالكلام كان على price over value

وكل عام وانت بخير عيد سعيد
قديم 05-11-2011, 07:54 AM
احمد باشا احمد باشا غير متواجد حالياً

احمد باشا has a spectacular aura aboutاحمد باشا has a spectacular aura about

هذا الموضوع بناء على خبره شخصيه من اليومين اللي فاتو دول
وده بسبب ان احد اصدقائي (اتهف) في عقله وقرر انه يشتري العربيه الفاشله دي
وبعد محاولات مستميته لاثنائه عن القرار الفاشل ده
فضلت اني ابحث في السوق اكتر عنها يمكن نقدر نجيبله الفئه ال FULLY LOADED
بدل ما ينضحك عليه اكتر ما هيتضحك عليه إن شاء الله
الالنترا الجديده مش فاشله وانا عامل بيها 8000 كيلو لغايه دلوقتي ..صحيح الفولي لودد غاليه اوفر فعلا ... بس بقيت الفئات بتاعتها سعرها ماشي مع السوق

وجدنا الاتي
طبعا زي ماهو معروف العربيه وكيل و خليجي
سوق الهيونداي بيعمل ايه في مصر (غير انه مقرطس الناس بعربيه فيها حوالي 60 الف جنيه زياده على اللي تستحقه) ؟؟
انا هتكلم علي الفئه بتاعتي سعرها ساعه ما جبتها 128.5 نشيل منهم ال 60 بتوع القرطسه الي حضرتك بتتكلم عليها بقت ب 68.5 نشيل النص جمرك يبقا سعرها تقريبا بقا 34.250
مع ان سعرها في السعوديه نقول 55 الف ريال ونضرب في فرق العمله يبقا تمنها حوالي 82 الف جنيه
مش عارف بصراحه حضرتك جبت ال 60 الف بتوع القرطسه دول منين

والله خامات رديئه جدا جدا ومفيش أي اوبشن يذكر ولا حتى سيفتي بس كتر خيرهم فيها اير باج واحد يعني الناس هتقطع نفسها ؟؟
واللعبه دي بكام بقى ؟؟ بحوالي 160 تنقص الف في بعض الاحيان لو هتدفع كاش
اللعبه الي ب 160 الف فيها 2 ايرباج مش واحدة... ياريت تشوف مين الي قرطس حضرتك وقالك الكلام ده

اه حاجه أخيره
العربيه موديل 2011
أرجوكم بطلوا تسموها 2012
العربيه موديل 2012 ورقها بتاع الجمارك 2012 و ترخيص المرور 2012 نسميها احنا 2011 ليه يعني ؟؟؟