العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT

رينو RENAULT RENAULT شريك اساسى مع نيسان اليابانية وتحتل المركز الرابع عالمياً تحت قيادة كارلوس غصن اشهر الموديلات سينيك كليو ميجان

موضوع مغلق

قديم 14-08-2009, 11:05 AM
الصورة الرمزية POP EL GAMED
POP EL GAMED POP EL GAMED غير متواجد حالياً
من انا؟: بوب الجامد
التخصص العملى: I.T Administrator
هواياتي: كمبيوتر وسيارات

POP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اى حد محتاج اى معلومه عن الرينو

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AboNoRa مشاهدة المشاركة

من زماااااااااان مدخلتش قسم الرينو سلامو عليكووووووو ptmnlo123per1147
انا قولت اجى اجررر شكل وحوش الرينو شوية

بوب باشا تسلم ايدك على الموضوع الجامد زيك

بس انت عارف انا عندى حساسية من المبالغات ومشاركتك فيه فيها مبالغات كتير حبتين يا بوب

الكليو اسعار قطع غيارها زى اللانوس او الفيرنا ؟؟؟
"لما اركب عربيه كورى ولا صينى والاقى نفسى بدفع نفس الفلوس"

مش نفس الفلوس خالص يا بوب طبعاً لا فى اسعار الصيانة ولا قطع الغيار ولا اى حاجة

الكليو يا بوب شريحة اقتصادية تماماً وخامتها وتصنيعها بيعكس ده تماماً زى اللوجان انا عايز اقولك ان عربيتك عندى احسن من الكليو ديه
وائل بيه نورت القسم والمنتدى كله فينك يا راجل واحشنى ptmnlo123per122
اولا يا كبير السيمبول ب80 الف يعنى لا هى تتقارن بلانوس ولا بفيرنا عايز تقارن لانوس وفيرنا يبقى لوجان ودى معروفه من غير اى كلام
انا بقارن بالحاجات اللى فى نفس المستوى نيو اكسنت او FRV كمثال مش اكتر
طيب بلاش دى نقارنها بالوزه حبيبه الملايين
سير دينامو سيمبول فرنساوى اصلى ب60 جنيه
سير دينامو اسبيرانزا صينى (صينى صينى يعنى)اصلى ب70 جنيه
كشاف امامى سيمبول 550 جنيه
كشاف امامى اسبيرانزا 540جنيه
فلتر زيت سيمبول 40 جنيه
فلتر زيت اسبيرانزا 35
فلتر هوا سيمبول 40 جنيه
فلتر هوا اسبيرانزا 35 جنيه
ايه رأيك فى الكلام ده يا كبيرptmnlo123per154

انتظروا تجربتى مع رينو فلوانس

قديم 14-08-2009, 11:07 AM

POP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AHMEDCAR مشاهدة المشاركة

انا هارد على الحته دى فقط كان من حظى انى جيبت ميجان 2005 زيرو لزوجه اخى و كليو 2003 للوالده

مش هاتكلم على اعتماديه و الكلام ده خالص علشان ما ادخلش فى كلام كتير

لكن الميجان و انا ببعها كل ما اقول لحد ميجان يقولى مالهاش سعر اليوميين دول انت جيب ميجان ليهاصلا

و الكليو كانت الصدمه و الله

عربيه موديل 2003 ببيعهااول 2008 و حطيت عليها ورقه و بلغت اصحابى و معارفى
العربيه كانت فابريقه بالكامل فول اوبشن

ماشيه 40 الف كيلو
اتباعت امتى شهر 7 2009
احمد بيك الفيرناوى
بص يا باشا عشان نكون واقعيين تماما السوق المصرى مش بيحب الحاجه اللى فيها تكنولوجيا ده اولا
ثانيا انت مش هتقدر تقعنع شعب انه يغير وجهه نظره فى نوع هو اساسا من زمان مقتنع انه غالى كقطع غيار
ثالثا مش موضوعنا انى احاول اقنعك لانى قلت ان الكورى والصينى بيبيع احسن من الفرنساوىptmnlo123per111 ايا كان مش رينو بس على فكره

قديم 14-08-2009, 11:09 AM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AboNoRa مشاهدة المشاركة

تصدق والله يا احمد ما اخدت بالى من موضوع سهولة اعادة البيع سهولة يا بوب يعنى الرينو والكليو والحاجات ديه عايز ابيع بكرة ولا الاسبوع الجاى ولا فى خلال شهر ابيع بسهولة كده والاقى ميت مشترى انقى منهم احسن سعر ومخسرش فيها خالص

هل انت واثق مما تقول ايها البوب الجامد ؟؟

وائل بيه انا بقول ان الفرنساوى اتقل فى بيعه من الكورى والصينى ركز فى الكلام يا بيهptmnlo123per172

قديم 15-08-2009, 09:16 PM
الصورة الرمزية AHMEDCAR
AHMEDCAR AHMEDCAR غير متواجد حالياً
من انا؟: انسان عادى
هواياتي: السيارات

AHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة POP EL GAMED مشاهدة المشاركة

احمد بيك الفيرناوى
بص يا باشا عشان نكون واقعيين تماما السوق المصرى مش بيحب الحاجه اللى فيها تكنولوجيا ده اولا
ثانيا انت مش هتقدر تقعنع شعب انه يغير وجهه نظره فى نوع هو اساسا من زمان مقتنع انه غالى كقطع غيار
ثالثا مش موضوعنا انى احاول اقنعك لانى قلت ان الكورى والصينى بيبيع احسن من الفرنساوىptmnlo123per111 ايا كان مش رينو بس على فكره
ياباشا السعب مش مقتنع ده متاكد من ان قطع الغيار غاليا

1 تيل ب 550 جندى بجيبه للفيرنا ب 50 و بيقعد نفس المسافه اللى بيقعد فيها فى الميجان و بمكن اكتر

2الكويلات الواحد ب 500 و بيتغير غالبا كل 40 او 50 الف الفيرنا فيها 2 و و الطقم ب 350 و حتى الان و الحمد لله محدش استكى منها

3 ترس الدريرفونس غالبا كل 60 الف و بيحتاج يتغير معاه سير الكاتينه و بكام الليله دى ب 1500 غالبا
الفيرنا طقم الكاتينه بالمصنعيه 15 جندى و بيقعد 60 الف كيلو

دى مقارنه سريعه كده
انا عارف ان الفيرنا فئه و الميجان فئه تانيه بس بصراحه مش معايا اسعار الالينترا حاليا و اول ما اجيبها هارفعها على طول

دى مسحه زور كده يابوب على ما اجيب الباقى

اسف يارجاله رينو لو كنت تدخلت فى موضوعكوا بس سعات بتقفش مع الواحد انه يسخن الحوار كده و بوب سيد من يخلى النقاش يسخن بانتقاداته الاذعه للكورى

انا صحيح بحب الكورى بس لو لقيت حاجه تانيه افضل هارميه فى اقري صفيحه زباله انا عاوز راحتى لان العربيه دى حته حديده و هاتترمى بعد كده المهم الرجال

®AHMEDCAR

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم
اذكروا الله
اللهم اغفر للمسلمين و المسلمات و المؤمنين و المؤمنات الاحياء منهم و الاموات
قديم 15-08-2009, 09:20 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

اسعار الالنترا مش حتفرق كتير و عمرها ما حتوصل للرقم الهلامي بتاع الميجان

و كمان اعتماديتها اعلي

حـازم خـضـر

موضوع مغلق

الكلمات الدليلية
رينو, رينو 19, رينو ميجان, رينو لوجان, رينو سيمبول