العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > جمارك السيارات

جمارك السيارات استفسارات وموضوعات خاصة بجمارك السيارات وادخال السيارات المستورده لمصر

قديم 13-04-2010, 05:14 AM
الصورة الرمزية lol64
lol64 lol64 غير متواجد حالياً

lol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: نفسى افهم لييييييييييه؟؟؟؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr. Bolbolan مشاهدة المشاركة

المشكله ببساطه ان بعض الحكومات متبنيه النظام الماركسى اللى هوه عكس الرأسمالبه و عكس الآديان !

النظام ده بيقول ايه ؟؟ ناخد من الآغنياء علشان ندى الفقراء ! رغم ان ده ما بيحصلش فى الواقع ببساطه !

الرأسماليه بتقول ان الحكومه تاخد ضرائب ولتكن تصاعديه و مرتفعه ! بس فى المقابل فيه قصادها خدمات

ينتفع بها الفقير والغنى على السواء ! والآديان بتقول تكافل أو زكاة مال ولا تزيد فى الدين الاسلامى عن اثنين

و نصف فى المائه ! ولو طبقت صح لن تجد فقير على وجه الآرض ! نيجى بأه لاجماع رجال الفكر والمال !

ان لو فيه حكومه أو دوله وزعت كل المال على كل الناس بالتساوى ( جدلا ) ! بعد كام شهر ح تلاقى اللى كان

غنى أصبح غنى واللى كان فقير أصبح فقير ! لآن كل واحد منهم له عادات وتعليم وثقافه و موروثات هى اللى

بتسبب له الفقر أو الغنى ! وبعدين ايه ذنب الغنى اللى اغتنى من حلال انه يصرف على فقير افتقر من جهله

وتنبلته واسرافه ؟؟ كذلك تعتمد بعض الحكومات المتخلفه مبدأ الحسنه تخص والسيئه تعم ( بمفهومها ) !

و مبدآ أنا وأخويا على ابن عمى وأنا وابن عمى على ولاد الكلب اللى همه العالم الزباله اللى نفسهم يركبوا ولو

توكتوك ملاكى ! لآنهم بعد شويه ح يطمعوا فى سياره رمسيس و بعدين 126 و نصيبه لو فكروا فى 127 !!

قوم ايه ؟؟ قوم نخللى الناس تجرى وراء لقمة عيشها وان حصلتها كمان ! واللى يستجرى يشترى عربيه يخلوه

يدفع اتاوة تساوى تمنها و بنزين برده يجيب ثمنها فى سنتين تلاته و يبقى كل همه يحافظ عليها ! و هلم جر للبيوت

و المصانع والآعمال الخاصه و ضرائب مبيعات حتى على مكالمات التليفون ( طب حد يفهمها لى دى ) ؟؟

لذلك هو سؤال عويص و خبيث منك يا لول ! انت عاوز تفتح مواضيع ما لهاش آخر .....الا أراميدان ؟؟

Dr. Bolbolan ptmnlo123per1147
هههههههههههه
لا والله يادكتور انا مقصدش حاجه بس السؤال جه فى دماغى لما قريت موضوع هنا فى المنتدى ان الجمارك هاتنخفض 4 فى الميه تقريبا على العربيات ال 1600 انا ليا اخت بتشتغل فى السعوديه وكانت لسه مكلمانى وبتقوللى حرام الفلوس اللى بتندفع فى الجمارك فى مصر ونسبه التضخم والعجز فى مصر واصل 23 فى الميه ولسه بيزيد
الله يسامحها نكدت عليا
قديم 13-04-2010, 05:25 AM
الصورة الرمزية أحمد فاروق سيد
أحمد فاروق سيد أحمد فاروق سيد غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد الله
التخصص العملى: محاسب قانونى
هواياتي: القراءة والأنترنت

أحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lol64 مشاهدة المشاركة

هههههههههههه
الجمارك هاتنخفض 4 فى الميه تقريبا على العربيات ال 1600
حيخفض الجمارك أه .... والــ 4% حيتجابوا من حته تانيه
ثمن العربيه يتكون من
- قيمة محسوبة وده بعد تحسين سعر المُورد اللى فى الفاتورة
- رسم وارد وضريبة جمركية وده تقريباً من 50 % إلى 100 % من ثمنها
- ضريبة مبيعات من 15 % إلى 45 % من مجموع البندين السابقين
- رسم تنمية موارد على السيارات الملاكى من 3% إلى 8.5 % من مجموع الثلاث ينود السابقة
ده غير شوية مصاريف كده تعملها حوالى 1 أو 2 %

قديم 13-04-2010, 05:34 AM
الصورة الرمزية lol64
lol64 lol64 غير متواجد حالياً

lol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond repute

يانهار ازرق يااحمد دول بيفنطوها زى مانجيب الريحانى كان بيفنط فى الفيلم
قديم 13-04-2010, 08:36 AM
الصورة الرمزية احمد بدر1978
احمد بدر1978 احمد بدر1978 غير متواجد حالياً
من انا؟: متزوج عندى بنتين وولد
التخصص العملى: مهندس موبيلات فى اى 2
هواياتي: تربية الكلاب والصيد

احمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond repute

حتدفع حتدفع
فية ناس كبار معروفين بالاسم عشان خاطر عيونهم ممكن الشعب يجوع ودة عادى
اللة يخرب بيت ال00000
قديم 13-04-2010, 11:25 AM
الصورة الرمزية Dr. Bolbolan
Dr. Bolbolan Dr. Bolbolan غير متواجد حالياً
من انا؟: مصرى مسلم متزوج وأبو ياسمين و أحمد
التخصص العملى: أخصائى أمراض نساء وتوليد ولكن حاليآ أعمل طبيب طوارىء بمجال البترول ومعى شهادات أميريكية من جوهانسبرج
هواياتي: صيد السمك واصلاح السيارات وأى حاجه بايظه

Dr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahmed Anwer مشاهدة المشاركة

عشان احنا معندناش شوارع مجهزة لهذا الكم من السيارات

و عشان الحكومة بتعتبر السيارات ،، رفاهية

فبالتالي اللي عاوز يدفع

و عشان تشجيع التجميع المحلي اللي من غير حماية مش هيستمر يوم واحد

نوعا ما شايف ان في وجهة نظر منطقية

لآ طبعآ يا سعادة اللواء ! انت شايف ان وجهة نظر الحكومه منطقيه ؟ شايف ان السيارات رفاهيه ؟

يعنى بتعتبر الفيرنا رفاهيه ؟ تعرف انك بثمنها ممكن تركب كورولا أو تزود حاجه بسيطه تركب كامرى !

ايه الآفضل من وجهة نظرك ؟ تركب كامرى و ما تصرفش عليها مليم لمدة 5 أو 7 سنوات ! أم فيرنا تبتدى

تصرف عليها من تانى سنه وفى آخر ال7 سنوات حيكون اللى صرفته عليها هوه ثمن الكامرى ! وجهة نظر

أخرى ! 70% من السيارات فى مصر مضى عليها 30 سنه تقريبآ و بتستهلك اصلاح و بنزين مثل ثمنها سنويآ

غير العطله فى الشوارع وقلة مزاج المواطنين ! هل هذه هى الرفاهيه ؟ اللى عاوز سياره صغيره ولتكن ماروتى

تستره و تستر عيلته من زحمة المواصلات هل لو جابها ب 38000 غير الترخيص تبقى دى الرفاهيه ؟؟

بتقول كم هائل من السيارات فى الشوارع ؟ دى مش ذنب المواطنين ! ده ذنب اللى بيعملوا شوارع ضيقه و بيسمحوا

بالعشوائيات وبيتصالحوا فى ارتفاعات المبانى ولديهم نقص فى تخطيط المدن وقلة سيوله فى مصاريف بناء شوارع

و جراجات لآن السيوله تحتاجها مشاريع أخرى ! التجميع المحلى اذا لم تكفى 40 سنه ليقف على قدميه يبقى بلاها تجميع

وتبقى زى أى مشروع أو مصنع حكومى فاشل يباع فى الخصصه ! أو الحكومه نفسها تسخر جهودها لبناء صرح

للتجميع تحت لوائها و حمايتها ! بس بلاش الحمايه السلبيه التى تزيد من شقاء المواطن !

أخيرآ ! سعادة اللواء ومع حبى الشديد لك ! انت ح ترشح نفسك للوطنى امتى ؟؟

ملحوظه : معلش أنا مخنوق شويتين ! سيبونى أفش نفسى شويه صغيره !

Dr. Bolbolan

ليت الشباب يعود يوما فأخبره بما فعل المشيب بى ! ptmnlo123per1127