العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > جمارك السيارات

جمارك السيارات استفسارات وموضوعات خاصة بجمارك السيارات وادخال السيارات المستورده لمصر

قديم 16-06-2010, 09:13 AM
الصورة الرمزية Brave Heart
Brave Heart Brave Heart غير متواجد حالياً
من انا؟: أمير مصطفى
التخصص العملى: أستشارى نظم فى قصر العدل الكويت
هواياتي: السيارات وبس

Brave Heart has a reputation beyond reputeBrave Heart has a reputation beyond reputeBrave Heart has a reputation beyond reputeBrave Heart has a reputation beyond reputeBrave Heart has a reputation beyond reputeBrave Heart has a reputation beyond reputeBrave Heart has a reputation beyond reputeBrave Heart has a reputation beyond reputeBrave Heart has a reputation beyond reputeBrave Heart has a reputation beyond reputeBrave Heart has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أن يكون المشترى هو المالك الأول للسيارة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مدني77 مشاهدة المشاركة

طب لو كنت مشتري العربيه بالتقسيط وكان البنك هو المالك الاول وبيعملي بس توكيل عشان اسوقها لغايه مخلص الاقساط وانقلها باسمي ..يبقي ايه الوضع هنا ؟؟؟كده انا مالك تاني ومقدرش ادخلها ؟؟؟ارجو الافاده يا جماعه
كده حضرتك بتكون مش المالك الاول للعربيه ومينفعش تدخلها

ياودود ياودود...ياذا العرش المجيد...يافعالا لما تريد...أسألك بعزك الذى لايرام...وملكك الذى لا يضام...ونورك الذى يملأ أركان عرشك...أن تنصرنى نصرا يليق بجلال وجهك وعظيم سلطانك...وتسخر لى جندا من جندك يثبتونى على الإيمان ويدفعوا عنى الأذى والسوء...وإكفنى أعدائى بماشئت وكيف شئت إنك على ماتشاء قدير...اللهم تولى أمرى وانصرنى أنت نعم المولى ونعم النصير...ودبر لى أمرى فإنى لا أحسن التدبير
قديم 17-06-2010, 08:36 PM
m.7arb m.7arb غير متواجد حالياً

m.7arb will become famous soon enough

يعنى مينفعش استورد عربيه مستعمله من بره حتى لو معايا بطاقة استيراد
قديم 30-07-2010, 04:58 PM
nero4 nero4 غير متواجد حالياً

nero4 is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m.7arb مشاهدة المشاركة

يعنى مينفعش استورد عربيه مستعمله من بره حتى لو معايا بطاقة استيراد

لأ ما ينفعش

طب لو كنت مشتري العربيه بالتقسيط وكان البنك هو المالك الاول وبيعملي بس توكيل عشان اسوقها لغايه مخلص الاقساط وانقلها باسمي ..يبقي ايه الوضع هنا ؟؟؟كده انا مالك تاني ومقدرش ادخلها ؟؟؟ارجو الافاده يا جماعه

اذا كانت السياره عن طريق بنك ( بالتقسيط ) بأمكانك تنزلها مصر بشكل نهائي و الموضوع حصل قبل كدة مع صديق في سياره جيب شيروكي موديل 2007 كانت بالتقسيط عن طريق بنك

بكل بساطة بتاخد افادة من البنك انك شاري السياره عن طريقه بالتقسيط لكن باقي الخطوات تقدر تستفسر عنها بالسفارة المصرية .. الموضوع ممكن و حصل بالفعل لاتقلق
قديم 31-07-2010, 04:26 PM
loles1981 loles1981 غير متواجد حالياً

loles1981 is on a distinguished road

طيب انا عندى سؤال انا لو جبت كتاب المالك الاول من التوكيل بتاع العربيه يعنى هاخد ورقه من عندهم تثبت انى اول واحد يشترى العربيه من عندهم مع الفاتوره طبعا ديه تلغى ورقة المالك الاول بتاع المرور ولا لأ
قديم 09-03-2011, 11:54 PM
egyptian4ever egyptian4ever غير متواجد حالياً

egyptian4ever is on a distinguished road

أنا كمان نفس ظروفك اشتريت عربيه من بنك الرياض بنظام الايجار المنتهي بالتمليك وهمووووووووووت وحد يقولي رد نهائي هل استطيع جمركتها في مصر وهل هناك بدائل ك جمركتها باسم معوق ارجو الافاده يا اخوان حيث ان الوقت محدد جدا وقربت أنزل مصر