العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 04-10-2012, 12:33 PM
الصورة الرمزية saasaa29
saasaa29 saasaa29 غير متواجد حالياً

saasaa29 is a jewel in the roughsaasaa29 is a jewel in the roughsaasaa29 is a jewel in the roughsaasaa29 is a jewel in the rough
للاهمية ايه الى بيحصل ده

السلام عليكــم ورحمـة الله وبركاتــة ،،

لو سمت يا جماعه انا بيحصل عندى حاجه غريبه كده عايز اعرف ايه السبب ده ولا عادى ولا ايه الكلام بظبط!!!

انا لسه غاسل ريداتير ووبعدها طيت المياه الخضرا عادى وكده والراجل قلى تانى يوم الصبح زودها
المهم نزلت تانى يوم الصبح زودتها من القربه لحد متوصل لحد علامه ال max
المهم روحت مشواار كده لمديت ساعه او ساعه ونص كده وجيت ركنت عربيه ل تانى يوم الصبح نزلت ببص على المياه قبل مدور العربيه لقتها نقصه عن ال max وبقت فى النص القربه مش عارف ازاى
المهم زودتها وكده ومشيت بالعربيه بردوه نفس المشوار وجيت رجعت البيت ركنت العربيه ونزلت تانى يوم ببص عليها قبل مدور لقتها بردوه بقت فى النص تانى
روحت مزودتهاش و مشيت بيها بتاع ربع ساعه كده لقيت المياه الى فى القربه بتزيد وحده وحد عن النص الى هيا كانت فيه وبتزيد وممكن لو مشبت بيها اكتر توصل لل max ولا حاجه بس مش عارف ايه ده الصراااحه
انا ببص على العربيه وتحتها كل يوم يمكن فى تسريب او كده مش بلقى حاجه
حد عندوه سبب الكلام ده لو سمحت وهل ده عادى ولا كده فى حاجه

قديم 04-10-2012, 12:48 PM
الصورة الرمزية Hisham.Elgazzar
Hisham.Elgazzar Hisham.Elgazzar غير متواجد حالياً

من انا؟: الفقير إلى الله
هواياتي: جميع الأعمال اليدوية-IT

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ايه الى بيحصل ده

لو فيه تسريب ممكن تشترى علبة ستوب ليك بتاع شركة أبرو بخمسة جنيه تحطها فى الردياتير وهتنسى تسريب المياه خالص

بخمسة جنيه
قديم 04-10-2012, 04:00 PM
الصورة الرمزية amr elsisi 1
amr elsisi 1 amr elsisi 1 غير متواجد حالياً

التخصص العملى: مفتش صيانة

amr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond repute

انت بتقول كل شوية بتنظر عليها
ودة مستحيل طول لما العربية سخنة
انت كدا عندك تسريب من الغطاء او من اي حتة تانية

]من اهم مواضيعي المصورة
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=90049 (كيف تتعرف علي قدرة المحرك)
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=111175 (كيف تعتني بدورة التبريد)
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=124669(شرح دورة الوقود وتنظيف الرشاشات)

{وَعَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَعَسَى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ} [البقرة: 216]}.
قديم 04-10-2012, 05:18 PM
الصورة الرمزية saasaa29

saasaa29 is a jewel in the roughsaasaa29 is a jewel in the roughsaasaa29 is a jewel in the roughsaasaa29 is a jewel in the rough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hisham.Elgazzar مشاهدة المشاركة

لو فيه تسريب ممكن تشترى علبة ستوب ليك بتاع شركة أبرو بخمسة جنيه تحطها فى الردياتير وهتنسى تسريب المياه خالص

بخمسة جنيه
مانا مش عارف فى تسريب ولا لأ انا كل شويه ببص تحت العبيه و على الرديداتير مش بلاقى حاجه خالص
وفى ناس بتقولى ان ده طبيعى وكده عشان دوره الرديتير

قديم 04-10-2012, 05:19 PM
الصورة الرمزية saasaa29

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amr elsisi 1 مشاهدة المشاركة

انت بتقول كل شوية بتنظر عليها
ودة مستحيل طول لما العربية سخنة
انت كدا عندك تسريب من الغطاء او من اي حتة تانية
معلش لو سمحت انا مش فاهم رد حضرتك