العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 19-02-2011, 11:32 PM
mrpg mrpg غير متواجد حالياً

mrpg is on a distinguished road
افتراضي رد: اعرف منين ان الماتور عايز خرط ولا عايز طقم شنبر

باشا تسلم على المعلومات الجميلة ده

بس انا عندي الشميز بيبرق زي مفهوش عالي وواطي وناعم جدا واملس بس الي مخليني مستغرب ان بستم رقم 4 فيه هزة اكبر من التنيين يعني خلوص اكتر من التنين
ايه رايك اغير طقم شنبر احتياطي ويبقى احسا

وفي برضو حاجه عايزك تعرفهاني لو امكن
انا ازاي اقيس حجم الشميز

انا اعرف ازاي اقيس قطر البستم بالبكوليز

لاكن معرف حجم الشميز ازاي
قديم 19-02-2011, 11:44 PM
الصورة الرمزية حسام البورسعيدى
حسام البورسعيدى حسام البورسعيدى غير متواجد حالياً
من انا؟: م.حسام راشد
التخصص العملى: civil engineer
هواياتي: خبير فى قيادة وميكانيكا السيارات / التجارة

حسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mrpg مشاهدة المشاركة

بص يباشا اسباب فك الماتور كالتالي
اولا الماتور مجاري الزيت بتاعته مسدوده يعني مع اول الدوارة بيرفع زيت عند الكامات وبعدين يقطع زيت الزيت متجلت في المجاري لان صاحبها الاولاني كان مهمل فيها
ثانيا اولا ميدور المادور مره واحده حرارته ترتفع وده من علامات ان وش السلندر ضارب وفعلا لما فكرت لاقيته كده
ثانيا البوجيهات بتبقى معرقة زيت وده بيطفي المتور يعني يدور ربع ساعه بالكتير في حاله غير مستقره وبعدين يطفي افك البوجيهات الاقيها معرقة زيت
ثالثا الصبابات كلها عايزه يتعملها تطبيع على القواعد بتعاتها لاني عملتلها تست لاقيتها بتسرب والمكنه وهيا دايره كانت بتعمل باك في
السحب بتاعها زي الزفت كانت لما ادوس بنزيم مره واحده تطفي لازم ادوس واحدة واحده والسحب بتاعها تقدر دقول معدوم:D

بص يباشا انا جديد في الميكانيكا فالخبره بتاعتي بسيطة فارجو منك تساعدي
المشكلة بتاعت مجارى الزيت دى كانت عندى وواجهتها قبل كده وجننتنى على ما اكتشفتها انا والميكانيكى لانها كانت غير متوقعة عندى ...

طبعا الصبابات بتاعتك لما بتحاول تدوس عليها بتنزل معاك مش ناشفة وبالتالى عامله صوت عالى (شبة المكن الديزل) .. صح ؟

الاول بس عاوز اعرف العربية نوعها ايه والكامة عندك علوية ولا سفليه ...

لو الكامة علوية يبقى الصبابات عندك هتتغير للاسف لانها اكيد باظت من قله التزييت (وعملت الصوت المزعج ده) او على الاقل التالف منها (اللى سوستته ضعيفه) ..

رحـــمـــــــــــة الله عـــلــــــيـــــــك يا حــبـيـبـنــــــــا

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــ

قديم 19-02-2011, 11:52 PM
mrpg mrpg غير متواجد حالياً

mrpg is on a distinguished road

باشا انا عندي موتوسيكل سوزوكي 4 سلندر انا جايبه علشان اتعلمه عليه هوا نفس العربية بالضبط عندي كامتين فوق يعني مفيش مضخة منزيم يعني في مضخة الكترونية في التنك وعندي بخاخات بدل كربريتر وعندي بلاتين الكتروني بدل الاسبرتير يعني كلو حديث ومفيش كامة وسيطة

بص انا هشرحلك عطل الزيت ده بالتفصيل وانتا هتفهمني
انا عندي الزيت بيطلع وش السلندر عادي ومفهوش مشاكل وعندي كامتين الكامه الاولى زي الفل ومفهاش حاجه التانية فيها ركبة من عند الكرسي الي على اليمين خالص الي هوا عند البستم الي بقولك عليه ده مسدوده فبالتالي لما بيسخن المتور بيتمدد وتنسد المجاري بتاعتها خالص فالشواكيش بتاعت الكامه موصلهاش زيت وبنائا عليه كنت بسمع صوط خشونه في الكامه لاكن موش الصبابات الي مقطوع عندها الزيت الصبابات وصلها زيت بس انا بقولك عملتها تست اشوفها بتهرب كبس ولا ولاقيتها بتهرب عايزة بس تتطبع على القواعد بتعتها
قديم 19-02-2011, 11:56 PM
الصورة الرمزية samirayad
samirayad samirayad غير متواجد حالياً
التخصص العملى: الهندسه الميكانيكيه والكهربيه

samirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond repute

بس انا عندي الشميز بيبرق زي مفهوش عالي وواطي وناعم جدا واملس بس الي مخليني مستغرب ان بستم رقم 4 فيه هزة اكبر من التنيين يعني خلوص اكتر من التنين
لو الأريع غرف ( شمايز تمام )

يبقى متشغلش بالك بموضوع الشنبر

وحل الكرتيره وأكشف على مصفة طلمبة الزيت

لقيت مصفة الزيت مليسه

يبقى هى السبب فى قطع الزيت عن منطقة الكامات

كانت المصفه تمام

يبقى عندك عيب فى طلمبة الزيت

أو توصيلاتها بمصفه الزيت

وراجع على رباطات ركب البيلات

وقفل الكرتير تانى

وظبط أمورك

مع وش السلندر