العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات > ريفيوهات

ريفيوهات ساحة لعقد المقارنات وكذلك مراجعة رفيوهات (تقارير) السيارات واختبارات التصادم

قديم 16-12-2010, 10:22 AM
الصورة الرمزية bmkbmk
bmkbmk bmkbmk غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد كمال
التخصص العملى: Oracle systems consultant
هواياتي: العربيات ... الكمبيوتر ... الجيم

bmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اقوي مقارنه ما بين الهوندا الاكورد والهيوانداي السوناتا والسوبارو ليجسي 2010

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Limoway مشاهدة المشاركة

للأسف رأي غير صحيح

السوناتا لا يمكن مقارنتها بالأكورد إطلاقا

السوناتا تخسر بكل المقايس أمام الأكورد

الصور لا تعطي الإنطباع الكامل بسبب أنك لا يمكنك أن تلمس المواد المستخدمة

بحكم ركوبي لهذه السيارات أأكد أن الأكورد هي الأفخم داخليا بمراااااااااااااحل (من وجهة نظري تفوقت علي المرسيدس C وقاربت للوصل لفخامة بي إم 3)

بالنسبة للثبات لم أقد غير البي إم وأشعر بثبات يضاهي الأكورد
مع الأخذ في الإعتبار أن الأكورد أنعم وأخف من البي إم ولكن البي إم علي السرعات العالية أثبت.

بالنسبة للإعتمادية لن أتكلم. يمكنك مراجعة الإنترنت وستجد الأكورد متصدرة فئتها في الإعتمادية والكثير من النقاط الأخري

يا جماعة الي ميقدرش يشتري ألماني.
يجيب هوندا ومش هيندم.
شكرا يا باشا على رأيك الصائب
و لكن لا يمكن مقارنة الهوندا بالمرسيدس و خصوصا فى الخامات و التقفيل و طبعا فى القوة و الثبات مع انى معاك فى ان الهوندا هى احسن اليابانى و( خصوصا فى التقفيل )
و اللى مايقدرش يجيب المانى يجيب هوندا (اكورد) و مش هيندم (قوى) انما مش كل الهوندا يا باشا

......................... ..

يا ترى جاهزين لتجربة السواقة اللى جاية ؟؟؟؟؟!!!!!!!
قديم 16-12-2010, 10:46 AM
الصورة الرمزية Limoway
Limoway Limoway غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد علام
التخصص العملى: مهندس كهرباء
هواياتي: السيارات

Limoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اقوي مقارنه ما بين الهوندا الاكورد والهيوانداي السوناتا والسوبارو ليجسي 2010

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bmkbmk مشاهدة المشاركة

شكرا يا باشا على رأيك الصائب
و لكن لا يمكن مقارنة الهوندا بالمرسيدس و خصوصا فى الخامات و التقفيل و طبعا فى القوة و الثبات مع انى معاك فى ان الهوندا هى احسن اليابانى و( خصوصا فى التقفيل )
و اللى مايقدرش يجيب المانى يجيب هوندا (اكورد) و مش هيندم (قوى) انما مش كل الهوندا يا باشا
لا شكر علي واجب (مشكور علي الدعم)

هو المنطق والسعر بيقول إن المرسيدس C لازم تكون أفخم

بس رأي الشخصي مختلف

أنا ركبت المرسيدس سي الجديدة ومعجبتنيش من جوه أبدا

1. المواد بقت بلاستيك ناشف وخشن (مش ناعم وطري زي البي إم)
2. الشكل سئ خصوصا والشاشة طالعة من العلبة بتاعتها
3. اللون الإسود بتاعها مزفت
4. ضيقة جدا من ورا (البي إم أوسع كتير بالنسبة لمساحة الأرجل بالكنبة الخلفية)
5. الشنطة الخلفية بالمرسيدس صغيرة جدا (البي إم أوسع خصوصا بعد إزالة الإطار الإحتياطي وتحويل كل الإطارات لرن فلات)

البي إم الفئة الثالثة الحالية متفوقة بمراحل

والأكورد كذلك بخامتها الممتازة واللون الداخلي الجملي الرائع

طبعا كل الملاحظات دي علي الشكل والتصميم الشكلي فقط وليس لها علاقة بالأداء أو مضمون السيارة

إنت رأيك إيه؟ وركبت العربيات في الواقع ولا لأ؟؟

"و اللى مايقدرش يجيب المانى يجيب هوندا (اكورد) و مش هيندم (قوى) انما مش كل الهوندا يا باشا"

عندك حق أنا قصدت بتعليقي يجيب هوندا أكورد بالذات ومش كل الهوندا.

لإن في فئات أخري مش شرط الهوندا تكون الأحسن.

إجري يابن آدم جري الوحوش ... الأوتوبيس ماتلحقوش

التعديل الأخير تم بواسطة Limoway ; 16-12-2010 الساعة 10:55 AM
قديم 16-12-2010, 11:31 AM
الصورة الرمزية bmkbmk
bmkbmk bmkbmk غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد كمال
التخصص العملى: Oracle systems consultant
هواياتي: العربيات ... الكمبيوتر ... الجيم

bmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Limoway مشاهدة المشاركة

لا شكر علي واجب (مشكور علي الدعم)

هو المنطق والسعر بيقول إن المرسيدس C لازم تكون أفخم

بس رأي الشخصي مختلف

أنا ركبت المرسيدس سي الجديدة ومعجبتنيش من جوه أبدا

1. المواد بقت بلاستيك ناشف وخشن (مش ناعم وطري زي البي إم)
2. الشكل سئ خصوصا والشاشة طالعة من العلبة بتاعتها
3. اللون الإسود بتاعها مزفت
4. ضيقة جدا من ورا (البي إم أوسع كتير بالنسبة لمساحة الأرجل بالكنبة الخلفية)
5. الشنطة الخلفية بالمرسيدس صغيرة جدا (البي إم أوسع خصوصا بعد إزالة الإطار الإحتياطي وتحويل كل الإطارات لرن فلات)

البي إم الفئة الثالثة الحالية متفوقة بمراحل

والأكورد كذلك بخامتها الممتازة واللون الداخلي الجملي الرائع

طبعا كل الملاحظات دي علي الشكل والتصميم الشكلي فقط وليس لها علاقة بالأداء أو مضمون السيارة

إنت رأيك إيه؟ وركبت العربيات في الواقع ولا لأ؟؟

"و اللى مايقدرش يجيب المانى يجيب هوندا (اكورد) و مش هيندم (قوى) انما مش كل الهوندا يا باشا"

عندك حق أنا قصدت بتعليقي يجيب هوندا أكورد بالذات ومش كل الهوندا.

لإن في فئات أخري مش شرط الهوندا تكون الأحسن.
انا يا باشا ركبت التلات عربيات (فى التوكيل يعنى )
بالنسبة لملاحظاتك على مرسيدس انا معاك فى بعضها مش كلها .. خصوصا الشكل لأن ده حاجة نسبية بتفرق من واحد للتانى ... بس بصراحة يا باشا انا لما بروح جولات بركز أكتر على الفئات الاكبر من العربيات دى زى الفئة الخامسة و السابعة فى بى ام و طبعا ال إى و الإس فى مرسيدس .. بس اوعدك المرة الجاية ان شاء الله هركز على الفئات دى من العربيات وعموما انا واثق فى رأى حضرتك

و انا مانكرش انى اصبت بخيبة أمل فى أول مرة شفت فيها الاى كلاس الجديدة على الطبيعة ... و برده شكل التابلوه و الخامات ماعجبتنيش بس لما رحت شفتها كذا مرة بعدها اقتنعت شوية و لما شفت كمان فئات متفرقة منها و ماقولكش على الايه ام جى .. هتجننى

و خلى بالك من نقطة تانية يا باشا ان الاكورد فى الحجم اكبر من السى كلاس و الفئة الثالثة يعنى المفروض انها تتقارن بالسيدان المتوسط الحجم اللى هو الإى و الفئة الخامسة ,, بس ده طبعا هيبقى ظلم جامد جدا ليها و خصوصا فى الأداء

عموما هوندا من العربيات اللى بحترمها بس مابحبش الصغيرين بتوعها ... السيفيك و السيتى و على فكرة انا كنت عملت تست درايف قبل كدة للبايلوت و عجبتنى جدا و حضرتك هتلاقى موضوع فى المنتدى عن التجربة دى ...
و شكرا ليك يا باشا

......................... ..

يا ترى جاهزين لتجربة السواقة اللى جاية ؟؟؟؟؟!!!!!!!
قديم 16-12-2010, 11:43 AM
الصورة الرمزية magd131
magd131 magd131 غير متواجد حالياً
هواياتي: مصر موتورز و القراءه

magd131 has a reputation beyond reputemagd131 has a reputation beyond reputemagd131 has a reputation beyond reputemagd131 has a reputation beyond reputemagd131 has a reputation beyond reputemagd131 has a reputation beyond reputemagd131 has a reputation beyond reputemagd131 has a reputation beyond reputemagd131 has a reputation beyond reputemagd131 has a reputation beyond reputemagd131 has a reputation beyond repute

احمد باشا ايه الشغل العالي ده بجد الله ينور عليك

محمد مجد
قديم 16-12-2010, 01:12 PM
الصورة الرمزية Limoway
Limoway Limoway غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد علام
التخصص العملى: مهندس كهرباء
هواياتي: السيارات

Limoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bmkbmk مشاهدة المشاركة

انا يا باشا ركبت التلات عربيات (فى التوكيل يعنى )
بالنسبة لملاحظاتك على مرسيدس انا معاك فى بعضها مش كلها .. خصوصا الشكل لأن ده حاجة نسبية بتفرق من واحد للتانى ... بس بصراحة يا باشا انا لما بروح جولات بركز أكتر على الفئات الاكبر من العربيات دى زى الفئة الخامسة و السابعة فى بى ام و طبعا ال إى و الإس فى مرسيدس .. بس اوعدك المرة الجاية ان شاء الله هركز على الفئات دى من العربيات وعموما انا واثق فى رأى حضرتك

و انا مانكرش انى اصبت بخيبة أمل فى أول مرة شفت فيها الاى كلاس الجديدة على الطبيعة ... و برده شكل التابلوه و الخامات ماعجبتنيش بس لما رحت شفتها كذا مرة بعدها اقتنعت شوية و لما شفت كمان فئات متفرقة منها و ماقولكش على الايه ام جى .. هتجننى

و خلى بالك من نقطة تانية يا باشا ان الاكورد فى الحجم اكبر من السى كلاس و الفئة الثالثة يعنى المفروض انها تتقارن بالسيدان المتوسط الحجم اللى هو الإى و الفئة الخامسة ,, بس ده طبعا هيبقى ظلم جامد جدا ليها و خصوصا فى الأداء

عموما هوندا من العربيات اللى بحترمها بس مابحبش الصغيرين بتوعها ... السيفيك و السيتى و على فكرة انا كنت عملت تست درايف قبل كدة للبايلوت و عجبتنى جدا و حضرتك هتلاقى موضوع فى المنتدى عن التجربة دى ...
و شكرا ليك يا باشا
كلامك صحيح يا باشا الأكورد فئة مختلفة عن ال بي إم 3 والمرسيدس C
المفروض إن البي إم والمرسيدس تنتمي للسيارات الصغيرة الفاخرة
والأكورد متوسطة الحجم إقتصادية

ولكن أكاد أجزم أن فخامة الأكورد تكاد تكون منافسة لل 3 وال C

طيب إيه رأيك في المقارنة بين شكل وخامات البي إم ال 5 وال 7 بالمقارنة ب E و S

أنا شايف إن البي إم سبقت مرسيدس بخطوات في التصميمات وجودة الخامات المستخدمة (ده لو ماكنتش سابقاها طول عمرها - شوف المرسيدس موديلات 1998 وموديلات بي إم نفس السنة)

أنا متفق معاك 100% إن المرسيدس وخصوصا E المواد الداخلية المستخدمة والتصميم الداخلي محبط جدا جدا جدا بالنسبة لثمنها وعراقتها.
كمان التصميم الخارجي الخلفي مش ظابط قوي (مش حاسس بجودة التقفيل الألماني الخلفي أسفل السيارة)

في حين إن البي إم الفئة الخامسة الجديدة روعة روعة روعة
من بره ومن جوه ومن الجنب ومن فوق وتحت

مزيكا مزيكا مزيكا

لو ربنا وسع عليا هجيب بي إم فئة خامسة حتي لو كان معايا تمن الفئة السابعة أو S

طبعا بكرر كل تعليقاتي من النواحي الشكلية فقط.

إجري يابن آدم جري الوحوش ... الأوتوبيس ماتلحقوش