العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 07-02-2010, 03:36 PM
MO MO غير متواجد حالياً
من انا؟: Mo

MO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond repute
افتراضي رد: جيتا ولا سيفيك

السيفك عبارة عن فخامه طبعا بتبان برا في الشكل و جوه في الطبلوه
و السيفك احسن و الاحلي و اعلي متور في فئته متور 1.6
وطبعا تيكنولوجي عالي اوي و كل حاجتها بالكمبيوتر
اما الجيتا لازم تجيبها فلل
و طبعا الاسعار سعرها و قطع غيار الجيتا اعلي بكتير من السيفك
و السيفك هتفضل معشوقتي
قديم 09-02-2010, 01:51 AM
الصورة الرمزية medo akef
medo akef medo akef غير متواجد حالياً

medo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to behold

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة @واحد من الناس@ مشاهدة المشاركة

أنا بقه شايف إن الكل لم يركب السيفيك لكي يقارنها بالجيتا السيفيك أنضف بكتييييييييييييييييييييير من الجيتا مش عشان الجيتا ألماني تبقي أنضف مهيا تجميع مكسيكي عايز تقول ألماني قول علي بي أم ومرسيدس معادا ذلك من الألماني فهو أنضف من اليباني كله بإستثنا السوباروا والهوندا إذا ترتيب السيارات في أوروبا مرسيدس البي أم دبليو فولفو سوباروا هوندا فولكس فاجن أسكودا هذا الترتيب لسيارات الركوب العادية إذا فالتفوق للهوندا من حيث التكنولوجيا
منين حضرتك بتقول كلمه كتيييييييييير دي مش عارف انا حاسس في كلامك انك بتتكلم عن عربيه شاهين مش فولكس فاجن جتا
تكنولوجيا جوده تصنيع فخامه رقي رفاهيه امان ثبات محرك قوي (عائلي وليس ريس) دا كله لصالح الجتا بجداره انا اه من عشاق السفك بس مهما كان متقدرشي تقرنها بالجتا جتا نقصها موتور اقوي شويه و ده طبعا هيغلي تمنها اوي و تضرب السفك بالجزمه غير كدا السفك متقدرشي تتفوق عنها في حاجه و هذا هو الحال في اي مقارنه بين يباني و الماني فان 1 و 2 و 3 لصالح اليباني و 4 و 5 و 6 لصالح الالماني زي ما بيتشوف اليباني تلقيه بينط من علي الارض اول ما تدوس بنزين اما الاماني زي ما بيقولو نو طب اسبيد لا سرعه قصوي له اعطي له الطريق فقد

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MO مشاهدة المشاركة

السيفك عبارة عن فخامه طبعا بتبان برا في الشكل و جوه في الطبلوه
و السيفك احسن و الاحلي و اعلي متور في فئته متور 1.6
وطبعا تيكنولوجي عالي اوي و كل حاجتها بالكمبيوتر
اما الجيتا لازم تجيبها فلل
و طبعا الاسعار سعرها و قطع غيار الجيتا اعلي بكتير من السيفك
و السيفك هتفضل معشوقتي
و حضرتك شلت البي ام 316 و اصدارات مرسيدس ال1.6 و اقرب مثال هو جولف 5 تتفوق علي السفك بكل جداره
سفيك سياره رائعه ولكنها لا تتفوق علي جتا الا في المحرك

لّا إِلَهَ إِلاَّ أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ
قديم 09-02-2010, 02:56 AM
MO MO غير متواجد حالياً
من انا؟: Mo

MO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond reputeMO has a reputation beyond repute
رد: جيتا ولا سيفيك

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة medo akef مشاهدة المشاركة

و حضرتك شلت البي ام 316 و اصدارات مرسيدس ال1.6 و اقرب مثال هو جولف 5 تتفوق علي السفك بكل جداره
سفيك سياره رائعه ولكنها لا تتفوق علي جتا الا في المحرك

بس كده حضرتك هتنقل ل كاشات و فئات اعلي
higher class
صعب السيفك راس ب راس لل بي ام و الميرسيدس
ممكن يكون في منافسه مع الجولف
بس هي الجولف 1.4 تربو ولا ايه ptmnlo123per1147
قديم 09-02-2010, 03:41 AM
saif2010 saif2010 غير متواجد حالياً

saif2010 is on a distinguished road

انا انصحك بلفولكس فاجن لانها سيارة فخمة
قديم 10-02-2010, 04:15 PM
khaed_bmcars khaed_bmcars غير متواجد حالياً

khaed_bmcars will become famous soon enough

واحده من اهم واصعب المقارنات

بس انا شايف المتحكم في الاخر هو اسلوب القياده والشخصيه

العربيتين بصراحه اشهر من نر علي علم وبالنسبه للسفيك وعيبها في انها واطيه فانا مش عارف اقولك ايه يعني ملقوش في الورده عيب قالوا احمر علي الخدين

بص يا باشا روح المغامرة والاثاره وانطلاقه شبابيه يبقي سيفيك ده كفايه الهاندينج يا راجل
ثبات واتزان الالماني ثقه بلا حدود مع سحب فوق الجيد جدا بس مش سحب سيفيك هي الجيتا

انا شايف ان السفيك شبابيه اكتر يعني لو بتحب تقل ادبك علي الطريق مش حتلاقي احسن من كده

للاحترام اصووول ومعاني كثيره وجيتا واحده من السيارات التي ارسخت هذا المفهوم عن جداره