العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > جمارك السيارات

جمارك السيارات استفسارات وموضوعات خاصة بجمارك السيارات وادخال السيارات المستورده لمصر

قديم 16-06-2008, 08:29 PM
الصورة الرمزية Payoo
Payoo Payoo غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان سيء الطباع يتطلع إلى الحسن
التخصص العملى: Administrator Network
هواياتي: Sports

Payoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond repute
افتراضي رد: حقائق عن سيارات المعاقين

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MohabSaeed مشاهدة المشاركة

الف مبروك
ما شاء الله العربيه فعلا حالتها ممتازه و ربنا يباركلك فيها ...ويمكن هو ده العزاء الوحيد " والمهم " فى المبالغ المدفوعه و " الرشاوى " و التعب والسفر و وجع الدماغ .
حضرتك استفدت عربيه بحاله كويسه " احسن من حاله السياره لو كانت مستعمله فى مصر " + ان قريبة حضرتك استفادت بالمبلغ . وده الجانب الايجابى المهم .

و الجانب السلبى ان فعلا تجربه شراء سياره لمعاقين تجربيه" ممله للغايه " + الوقت والمجهود الضائع + ان لازم التاجر الى حيجيب العربيه يكون ثقه والى ممكن الواحد ياخد مقلب فى العربيه .

بس كل شئ ليه ميزه وليه عيب.

عموما يا استاذ هانى حاول تنسى الاجرائات والتعب الى تعبته فى شراء العربيه " علاشام ماتكرهش العربيه . .
شكرا على مداخلتك يا أ/مهاب
وبالنسبة للعربية الأوكتافيا دي أنا بموت فيها وبحبها جدا جدا لانها فعلا عربية محترمة جدا لدرجة إن أنا و المدام كثيرا ما نختلف وأحيانا نتخانق عشان مين ياخد الميجان ومين ياخد الأوكتافيا angryhead هههههههههههه

بالرغم من أن الميجان موديل 2006 والأوكتافيا موديل 1998 وبالرغم من الأن الميجان "أستبترونيك" الأوكتافيا "مانيوال" إلا أن كلانا يشعر بالفرق بين السيارتين ومدى تفوق الأوكتافيا على الميجان بجدارة
قديم 16-06-2008, 08:34 PM
الصورة الرمزية Payoo

Payoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو عبد الرحمن مشاهدة المشاركة

على فكرة أنا كنت ماشي في الموضوع ده وكنت عايز أجيب Tempra، وبعد ما دفعت 1000 جنيه (500 كشف طبي و500 مواصلات المعاق !!) لقيت الموضوع معقد ورخم ومتعب فوقفت على كده، وعوضي على ربنا في الألف جنيه !!!
مع العلم إن (بنديرة) المعاق مش 5000 ، أنا سايبها كانت 7000 وأكيد زادت مع غلاء الأسعار والبنزين !

والله ريحت دماغك من وجع القلب يا "أبو عبدالرحمن"

ولو حسبتها بالعقل كده هاتلاقيك كنت هاتجيب العربية الـ"تيمبرا" من هناك في حدود 25 ألف وتدفع للمعاق 7 ألاف وألف جنيه مصروفات نثريه وحوالي 500 جنيه ترخيص العربيه بأسم المعوق وبعد كده فك الحظر 9600 جنيه عشان تبقى العربية بأسمك وبعد كده يبيع لك العربية بعقد مسجل باسمك عشان تقدر ترخص العربيه والعقد ده بحوالي 1050 جنيه و ترجع ترخص العربية تاني باسمك وتصرف حوالي500 جنيه تاني

احسبها كده وياريت الناس كلها تحسبها كده وتشوف العربية هاتبقى واقفه بكام وهي في مصر بكام ؟
قديم 21-06-2008, 08:33 PM
الصورة الرمزية Payoo

أيه يا جماعه ماحدش عنده أي أستفسار عن رحلة العذاب المسماه سيارات المعوقين ؟
قديم 21-06-2008, 08:42 PM
الصورة الرمزية MosTafaFox
MosTafaFox MosTafaFox غير متواجد حالياً

MosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond repute

والله يا استاذ بايو كلام حضرتك واللى بسمعة من زمايلى فى الشغل بيحسس الواحد انها رحلة من رحلات السندباد السبعة ويا ريت مضمونة كمان
بس انا كنت عايز افهم برضوا الموضوع ببساطة يعنى لو الواحد عايز يجيب عربية صغيرة جولف تسيعنات مثلا بولو 2000 وانت طالع يعنى حاجة فى رينج ال 50 - 60 الف كلة على بعضة شامل كل الاجراءات ممكن ولا الموضوع لازم عربية كبيرة
قديم 21-06-2008, 11:15 PM
الصورة الرمزية Semsem999999
Semsem999999 Semsem999999 غير متواجد حالياً

Semsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond repute

طيب أنا عندي استفسار :-

اللي أعرفه إنك علشان تنزل عربية مصر من بره لازم تكون شاريها في موديل سنتها وتكون أول مالك ليها وطبعا تكون زيرو .

المهم واحد صاحبي هنا مصري برضه قالي لو عايز تنزل الصني (أنا اشتريتها هنا مستعمله موديل 2004) مصر ممكن تنزلها معاقين !!!!!!!!!!!!!!!!! طبعا أنا ما فهمتش إزاي فلو حد يعرف إزاي ياريت يقولي .

وبعدين أنا برضه كلن ليا تجربه في موضوع يارات المعاقين ده في مصر قبل ما جيب اللانسر زيرو على طول وكنت هجيب نوبيرا وان معاقين وبعدين بدأت فعلا في الإجراءات لكن وقفت في آخر لحظه لأني سألت نفسي سؤال واحد بس :- (طبعا الأعمار بيد الله ) والعربية المفروض تكون لفترة باسم المعاق لحد ما تفك حظرها السؤال هو هيحصل إيه بقه بعد ما اشتري العربية باسم المعاق ولا قدر الله توفي قبل ما افك حظرها وانقلها باسمي ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟

في الالة ديه يعوض عليك ربنا وما تقولش إنك ناصح وواخد عليه ورق لأن الورثة مالهمش دعوه والموضوع هيخش في نيابة حزبية لو المعاق عنده ابن قاصر

الكلمات الدليلية
سيارات المعاقين