العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 17-05-2010, 07:31 PM
night-rider night-rider غير متواجد حالياً

night-rider is on a distinguished road
افتراضي رد: أنواع البنزين وعلاقتها بنسبة إنضغاط المحرك = Gasoline Octane number And Engine CR

تحياتي بشمهندس احمد انا متشكر جدا جدا لاهتمامكم الكريم بالرد علي تساؤلاتي
يبقي انا فعلا ملاحظاتي في محلها
بالنسبة لعلو الصوت الحقيقية اني بحس انة مش العلو حاجة بسيطة بالعكس بحس انة صوت عالي والمتور بيبقي خشن
انا متهايئلي هافضل مع ال 90 وخصوصا اني مش بتحرك كتير بالعربية
اما بالنسبة لفرق الاستهلاك اقدر اقولك انة مش فرق بسيط ولكن اجابتي ديا نوع من الاحساس مش مدققة بالشكل المطلوب بعدد الليترات وكل الاحساس دا مبني علي مشوار السفر اللي بقول لحضرتك علية اللي تقريبا يبلغ 100 كيلو ويمكن انا بعملة مرتيين في الشهر
اما بالنسبة لمحسنات الاوكتين فاكيد انت اكثر علما مني
اة بشمهندس احمد
تسمحلي سؤال في مجال السيارات بس مش في البنزين وانا اعتذر اني بحطة هنا في الموضوع دا
حضرتك تقدر تنصحني بخصوص نوع كاوتش يكون كويس وتمنة معقول لعربيتي
انا المقاس اللي بستعملة
70/165/13
وانا تقريبا مستقر علي الكمهو ناوي اجيب كمهو كوري
ولكن فية حد قالي علي فردة اسمها كونتنتال هي الماني التكنولوجيا بولندي الصناعة انا لسة هاروح ابص عليها
انا كمان يحكمني السعر انا لاقيت الكمهو في المقاس اللي انا قولت علية تعمل 220 جنية
انتظر ردكم الكريم
تحياتي
قديم 17-05-2010, 07:46 PM
الصورة الرمزية ahmed1981
ahmed1981 ahmed1981 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا قوى

ahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أنواع البنزين وعلاقتها بنسبة إنضغاط المحرك = Gasoline Octane number And Engine CR

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة night-rider مشاهدة المشاركة

تقدر تنصحني بخصوص نوع كاوتش يكون كويس وتمنة معقول لعربيتي
انا المقاس اللي بستعملة
70/165/13
وانا تقريبا مستقر علي الكمهو ناوي اجيب كمهو كوري
ولكن فية حد قالي علي فردة اسمها كونتنتال هي الماني التكنولوجيا بولندي الصناعة انا لسة هاروح ابص عليها
انا كمان يحكمني السعر انا لاقيت الكمهو في المقاس اللي انا قولت علية تعمل 220 جنية
انتظر ردكم الكريم

تحياتي

لا أرتاح لنوع كاوتش كونتننتال
لدي إحساس إنه غالي إسم وخلاص

البريدجستون مفيش أحسن منه
ثم جود يير
ثم الكوري عموماً مثل الهانكوك والكمهو

أنا أستعمل كومهو
وبرضه حاوب تشاور غيري
قديم 20-05-2010, 09:49 PM
الصورة الرمزية طارق عبد السلام
طارق عبد السلام طارق عبد السلام غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Technical Manager

طارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond repute

قديم 22-05-2010, 01:07 AM
hm414 hm414 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مشروع طبيب

hm414 is a name known to allhm414 is a name known to allhm414 is a name known to allhm414 is a name known to allhm414 is a name known to allhm414 is a name known to all

جزاك الله خيرا اخي الكريم عندي استفسار بسيط
عزيزي انا محركي انضغاطه 9.2
وفي التوكيل الموصى به 92
هل اعبي ال90 ولا افضل على ال92؟
انا عربيتي كاربراتير مش انجكشن

تحياتي
قديم 22-05-2010, 05:50 AM
الصورة الرمزية مينا
مينا مينا غير متواجد حالياً
تاجر (إدارة المنتدى غير مسئولة عن التعاملات التجارية بين الاعضاء)

مينا has a reputation beyond reputeمينا has a reputation beyond reputeمينا has a reputation beyond reputeمينا has a reputation beyond reputeمينا has a reputation beyond reputeمينا has a reputation beyond reputeمينا has a reputation beyond reputeمينا has a reputation beyond reputeمينا has a reputation beyond reputeمينا has a reputation beyond reputeمينا has a reputation beyond repute

ممكن تمول 90 عادى