العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 03-09-2012, 10:43 AM
samirsaid1 samirsaid1 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: accountant

samirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant future
افتراضي غيرت السيور

انا غيرت قاعدة الموتور الموجودة فى اليمين بأعلى الموتور اللى فيها زيت

وغيرت سير الدينامو

وغيرت سير التكييف
وغيرت زريت وفلتر
وغيرت فلتر التكييف

باقى حاجة اخيرة هى اللى عليها الدور المساعدين الخلفى لانى عاوز اجيب المونرو لانى لسة مركب الامامى مونرو وعاوز اركب الخلفى نفس النوع بس لسة مش لاقي الخلفى .

الملاحظات واللى عاوز رأيكو فيها

1-بقى فية رجة فى الموتور عند تشغيل التكييف مكانتش عالية كدة فى الاول بس زادت لما غيرت السير . فهل تركيب السير فية مشكلة ؟؟؟
2- فية رجة فى الطلعة كانت موجودة قبل كدة بس قلت دة بسبب قاعدة الموتور بس الرجة اقل شوية من الأول
وعلى فكرة طقم الدبرياج كنت لسة مغيرة فى التوكيل والعربية الحمد لله سحبها حلو جدا وخليت الميكانيكى يوطى الدبرياج
3 - الاول قبل تركيب القاعدة لما كنت بمشى على فواصل الكبارى او عيون القطط كانت العربية بتهبد جامد . وبعد ماغيرت القاعدة الهبد قل بس مثلا انا ركبت الفيرنا وركبت الانوس مبحسش بالموضوع دة خاالص وبالقى فية نعومة
قديم 03-09-2012, 06:41 PM
samirsaid1 samirsaid1 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: accountant

samirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant future
افتراضي رد: غيرت السيور

31 مشاهدة

ومافيش اى حاجة
قديم 22-09-2012, 02:10 AM
الصورة الرمزية رامي ناجي
رامي ناجي رامي ناجي غير متواجد حالياً
من انا؟: لا تقلق من تدابير البشر فأقصي ما يستطيعون فعلة معك هو تنفيذ إرادة الله
التخصص العملى: باحث قانوني
هواياتي: البحث الجنائي عن الادلة والبراهين

رامي ناجي will become famous soon enoughرامي ناجي will become famous soon enough
افتراضي رد: غيرت السيور

روح لكهربائي يظبطلك كهربة العربية لان رجة التكيف بتكون من الاسبراتير مش متظبط وكهربتة عالية