العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA > Tiggo

قديم 10-01-2010, 04:13 PM
mag_magic mag_magic غير متواجد حالياً

mag_magic will become famous soon enoughmag_magic will become famous soon enough
افتراضي رد: اسبرانزا تيجو - مميزات و عيوب

العربيه سعرها زاد 3000 جنية يا شباب يعنى بقيت ب 82900 كل الأنواع بتنزل فى السعر ودى بتزيد ده معناه ايه ؟؟؟؟
قديم 11-01-2010, 01:12 PM
kholio2005 kholio2005 غير متواجد حالياً

kholio2005 is a name known to allkholio2005 is a name known to allkholio2005 is a name known to allkholio2005 is a name known to allkholio2005 is a name known to allkholio2005 is a name known to all

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة medo akef مشاهدة المشاركة

كل سيارات سبرنزا انتشروي انتشارا كبير في الفتره الاخيره وهذا لان الناس بتشتري بنائا علي الشكل و الكماليات و ميعرفوش ان في حجات كتير تنيا بتتقاس عليها السياره

او انا مش عاوز اعقدك من العربيه بس هقول لك حدود العربيه ايه
العربيه في الكلام العلمي عشان تقدر تقول عليها سياره ناجحه و هي عملاقه سعرها فيجب ان تدخلها مقارنات بحكمه و بمقاييس مع سيارات فئتها(يعني مثلا انا معي سياره فولفو قديمه لعربيه اه حوت و واسعه و بتجري و كل حاجه هو عشان كدا اقول نها سياره رائعه لا لما تدخلها مقارنه مع سيارات فئتها بتعرف مكنتها وسطهم لان انت عايش وسط الناس مش لوحدك لما واحده يتقدم لها عرسان كتير بتبدء تقارنهم ببعض بس لو هو واحد بتبدء تحاول تغير عيوبه للميزات و تظهر مميزاته جدا دا غير واحده بتحب واحد فبتخدو علي عيوبه من وسط كل الباقيين مع انهم ممكن يكونو احسن منه)
اعتقد المعلومه وصلت يا مان
و نظرا بأن مفيش سياره suv في سعرها اصلا الا التيريوس و التيريوس اغلي كمان
فهنقرنها بسيارات بنفس السعر فقد
الاوبترا
الالنترا
لانسر1300
يارس
كيا سيراتو
اعتقد لو حاولت تقارن من ناحيه جوده التصنيع و هي الاهم بالنسبه لناس العاديه طبعا مفيش مقارنه
لو من ناحيه الشكل كل دول سيارات سيدان و روعه في التصميم و الشكل و هي فئه مختلفه و عاليه ففي ناس بتحس بالهيبه في العربات العاليه و غرهم بيحب الجمال و السيارات السيدان(و ده طبعا من اكثر اسباب انتشارها لعشق الشعب المصري للسيارات العاليه عن الارض)
الكماليات و هذه من اهم اثباب انتشارها و في رائيي ان هذه الكماليات غير جوهريه او مهمه فباقي السيارات فيها كماليات و تكنولوجيا رائعه و معقده جدا تدهش من يقودها
من ناحيه المحرك هذه شركات كبري مضا عليها سنين طوال احرزت انتصارات و اخرجت برائات اختراع و محركاتهم علي اساس علمي معقد جدا و عاليه التكونولوجيا(ماعاد الاوبترا بس كدا كدا تتفوق)
من حيس اسعار قطع الغاير طبعا قطع غيارها مولعه و مش موجوده الا في التوكيل و ده بجانب جوده تصنيع 4/10 يعني هتدفع دم البك يعني هتدفع اما اليباني قطع غياره عند عم عبدو علي اول الشارع كل حاجه ب2 جنيه(ماعد السيراتو لانها لسه جديده في السوق مكملتشي السنه و جوده تصنيع 7/10 (مقارنه بالصناعه الامانيه صاحبه جوده تصنيع 10/10))
سعر اعاده البيع طبعا في اه بعض من هذه السيارات بينزل سعرها اما في عربات تنيا زي الانسر الطلب عليها كتير و مش بتخسر من ثمن شرائها الا الاف قليله

علي حد نظري دي اهم اشياء في السياره و عزرا لو نسيت حاجه
في رايي الموضوع اتحسم زي ما وريتك لو دخلتها في مقارنه في خاسره اما لو هي عجبه حضرتك اصلا و مرتاح معاها فذه حريه شخصيه و انا بقول ديما اشتري السياره الي يرتاح لها قلبك بس من غير كلام عن عربات تنيا و التلميح لعيوب فيها لانها اعلي منها بكثير لاني من النوع المتعصب جدا لمركات معينه و حتي الان لم يحسم الموضوع بين لكزس و مرسيدس مع ان لكزس بدد تفوقها بعض الشئ في بعض الاشياء ولكن في الحياه العمليه ملكه الارض و السماء و البحار هي الفائزه
تقبل تحياتي
وشكرا

بجد انا مش عرف انت زعلان ليه
لو انت مش عجباك العربية انت حر بس مفيش داعى تقول كلام مش صحيح و ملوش لازمة

يعنى ايه انا اول واحد تشوفه يقول الكلام ده على الياريس ؟؟؟
ممكن تدخل على اللينك ده للاستاذ/abonora بيتكلم فيه عن تجربة الياريس http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=8680
ده بس واحد من موضوعات كتير بتتكلم عن العيوب نفسها سواء هنا فى المنتدى او منتديات اخرى ده غير اللى انا اعرفهم فى بورسعيد عندهم العربية و بيقولو نفس الكلام
بس مش ده مجالنا لبيان مميزات و عيوب الياريس

ومش عارف ليه انت مصمم اللى انا بقارن التيجو بعربيات تانية !!!! انا بس اديت امثلة لعربيات تانية فيها عيوب زى ما برده فيها مميزات وده كان بناء على تجارب اصحابها لتوضيح ان زى مافيه عربيات صينى فيها عيوب كمان فيه يابانى و امريكانى فى عيوب برده

الموضوع ده انا عملته بناء على طلب احد الاخوة الاعضاء فى المنتدى لتوضيح مميزات و عيوب العربية و ليستفيد منه جميع الاخوة الاعضاء زى ما نا استفدت و مازلت باستفيد كتير من اراءهم

بالنسبة لموضوع انتشار الاسبرانزا, فيه عربيات تانية صينى أو كورى أو حتى اوروبى كتير و فيها كماليات اكتر من الاسبرانزا و مع ذلك لم تنتشر ولا حد بيسمع عنها حاجة اصلا
و اعتقد يعنى ان معظم الناس اللى اشتروا الاسبرانزا تعبانين فى الفلوس واكيد يعنى مش حيرموها فى الارض

مش عارف موضوع ايه بالظبط اللى اتحسم !!!!

مش عارف بجد انت عايز ايه بالظبط

التعديل الأخير تم بواسطة kholio2005 ; 11-01-2010 الساعة 01:43 PM
قديم 11-01-2010, 01:30 PM
الصورة الرمزية MIDO-SPICY
MIDO-SPICY MIDO-SPICY غير متواجد حالياً
من انا؟: متأمل فى حال الدنيا
التخصص العملى: مدير فرع بشركة مطاعم بابا جونز

MIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond repute

ربنا يباركلك فيها
قديم 11-01-2010, 09:36 PM
الصورة الرمزية medo akef
medo akef medo akef غير متواجد حالياً

medo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to behold

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kholio2005 مشاهدة المشاركة

بجد انا مش عرف انت زعلان ليه
لو انت مش عجباك العربية انت حر بس مفيش داعى تقول كلام مش صحيح و ملوش لازمة

يعنى ايه انا اول واحد تشوفه يقول الكلام ده على الياريس ؟؟؟
ممكن تدخل على اللينك ده للاستاذ/abonora بيتكلم فيه عن تجربة الياريس http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=8680
ده بس واحد من موضوعات كتير بتتكلم عن العيوب نفسها سواء هنا فى المنتدى او منتديات اخرى ده غير اللى انا اعرفهم فى بورسعيد عندهم العربية و بيقولو نفس الكلام
بس مش ده مجالنا لبيان مميزات و عيوب الياريس

ومش عارف ليه انت مصمم اللى انا بقارن التيجو بعربيات تانية !!!! انا بس اديت امثلة لعربيات تانية فيها عيوب زى ما برده فيها مميزات وده كان بناء على تجارب اصحابها لتوضيح ان زى مافيه عربيات صينى فيها عيوب كمان فيه يابانى و امريكانى فى عيوب برده

الموضوع ده انا عملته بناء على طلب احد الاخوة الاعضاء فى المنتدى لتوضيح مميزات و عيوب العربية و ليستفيد منه جميع الاخوة الاعضاء زى ما نا استفدت و مازلت باستفيد كتير من اراءهم

بالنسبة لموضوع انتشار الاسبرانزا, فيه عربيات تانية صينى أو كورى أو حتى اوروبى كتير و فيها كماليات اكتر من الاسبرانزا و مع ذلك لم تنتشر ولا حد بيسمع عنها حاجة اصلا
و اعتقد يعنى ان معظم الناس اللى اشتروا الاسبرانزا تعبانين فى الفلوس واكيد يعنى مش حيرموها فى الارض

مش عارف موضوع ايه بالظبط اللى اتحسم !!!!

مش عارف بجد انت عايز ايه بالظبط
اولا موضوع اليارس فعلا مش موضوعنا الان مع تمسكي بموقفي
ثانيا يا حبي الف الف شكر علي الموضوع الرائع فعلا و يوضح اغلب الحجات عن العربيه بس انا مش بتكلم عن الموضوع انا بتكلم عن العربيه لما تحب تقول انها ممتازه لازم تقارنها بأخي من سعرها ياريت تقرء كلامي كويس ابل الرد
تقبل تحياتي
وشكرا

لّا إِلَهَ إِلاَّ أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ
قديم 12-01-2010, 09:45 AM
mohammedmoustfa mohammedmoustfa غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مدير انتاج

mohammedmoustfa has a spectacular aura aboutmohammedmoustfa has a spectacular aura about

يا استاذ ميدو
فاكر اعلان روتانا بتاع الرقص مع الذئاب
لما قاله تافبلم ده سيره ذاتيه
الاستاذ خوليو هنا برضه مش بيقارن بين التيجو و اي عربيه تانيه
هو بيحكي سيره ذاتيه مع السياره اللي هو اشتراها مؤخرا
و ربنا يبارك له فيها
السيراه دي بقي تطلع تيجو تنزل يارس تلف يمين جولف مش مشكله
انما هو بيحكي تجربه ذاتيه ليه
يعني انا مثلا مش بحب التيدا السيدان مش بحب شكلها
في ناس كتير ممكن تعترض علي كده
انما ده راي شخصي لا انا قلت اني متخصص فا يبقي كلامي ثقه
و لا الاستاذ خوليو قال انه جرب كل العربيات سواء اللي في نفس السعر او قده 10 اضعاف
عشان يقارن بينهم
و علي فكره انا كنت نويت اشتريها بس عدلت عن الفكره لما عرفت انها تقفيل مصري
و ان شاء الله اشتري الليفانا الاللي من عند نيسان اللي هيا برضه تقفيل صيني
مع العلم اني راك لانسر بومه و قبلها كان معايا اللانسر كريستاله
و ليا رجاء شخصي يا اخ ميدو بلاش لون الفنط ده مش بعرف اقراءه خالص علشان بيتعب عنيا علشان انا عندي مشكله في العين