العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 21-04-2015, 01:31 AM
bolbol_675 bolbol_675 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مسئول IT بشركة
هواياتي: القراءة و السيارات

bolbol_675 has a spectacular aura aboutbolbol_675 has a spectacular aura aboutbolbol_675 has a spectacular aura about
افتراضي تغيير زيت الجير بوكس العلم انه لم يتم تغيير ه من فترة كبيره

السلام عليكم الاعضاء الكرام
عندي مشكله في الجير ،
لما العربية تكون بارده بيبقي في زي خبطه خفيفه جدا مع التبديل -
روحت الوكاله اشوف ايه المشكله ، شيك على ملف العربية لقاها ماتبدلهاش زيت جير من اكتر من 75 الف كيلو ( ملحوظة العربية شاريها من شهرين بس ) مع العلم انها المفروض تتبدل كل 40 الف بس
الراجل قالي ممكن ابدلك زيت الجير بس مش مسئول عن اي عطل يحصل في العربية بعد التبديل او تستخدمه كده لغاية لما الجير يبوظ وتبدله .
طبعا انا اتصدمت و قولتله لا ماتبدلش شكرا ومشيت وانا مش عارف اعمل ايه
ياريت من أهل الخبره يفيدوني ايه الحل
انا سمعت عن طريقة شفت لتر بلتر لغاية ما الزيت ينظف بس خايف اعملها تعملي مشكله
العربي : مازدا 6 الترا 2009
شكرا جزيلا و اسف على الاطاله

قديم 21-04-2015, 03:28 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تغيير زيت الجير بوكس العلم انه لم يتم تغيير ه من فترة كبيره

فعلاً فيه عربيات كتير حديثة لما بيتغيرها زيت الجير بيتحصل فيها مشاكل فالافضل يتم ذلك بمعرفة الوكالة
ولو حصل وغيرت فى الوكالة فهى مسئولة عن اى شىء يحصل فى العربيه بعد التغيير بالطريقة المعتمدة وبالزيوت المعتمدة من الوكيل

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 21-04-2015, 10:55 PM
bolbol_675 bolbol_675 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مسئول IT بشركة
هواياتي: القراءة و السيارات

bolbol_675 has a spectacular aura aboutbolbol_675 has a spectacular aura aboutbolbol_675 has a spectacular aura about

شكرا جدا لردك AbOnOrA
للأسف لما روحت الوكاله قالولي انهم غير مسؤلين عن الاعطال اللي ممكن تحصل بعد تغيير الزيت لأن الزيت قديم و المفروض يتغير كل 40 الف وهي ماشية على اخر تغيير 75 الف

فانا استبعدت خالص موضوع الوكاله
وبفكر اغيره بطريقه سمعت عنها بس عايز اتاكد هي صح ولا غلط
الطريقة هي
- اسحب لتر زيت بالشفط من غير مارفع العربية
- و اضيف مكانه لتر واحد زيت جديد وامشي عليه اسبوع
- وبعدها اشفط لتر كماان و اضيف مكانه لتر جديد و امشي عليه اسبوع وهكذا لغاية لما لون الزيت يبقى نضيف وبعدها اغير الزيت كامل مع الفلتر
ياريت لو حد يعرف الطريقة دي صح و لا غلط يعرفني
شكرا جدا واسف على الموضوع الطويل

قديم 22-04-2015, 12:09 AM
الصورة الرمزية ali zahran
ali zahran ali zahran غير متواجد حالياً
من انا؟: ابو ريتاج
هواياتي: السفر . السيارات .

ali zahran has much to be proud ofali zahran has much to be proud ofali zahran has much to be proud ofali zahran has much to be proud ofali zahran has much to be proud ofali zahran has much to be proud ofali zahran has much to be proud ofali zahran has much to be proud ofali zahran has much to be proud of

عادى غير الزيت وان شاء الله مفيش اى مشكله الاول تكشف على الزيت الصبح وتشوف مقاس الزيت لو فيه برادة كلتشات من اول المقاس من تحت بيكون اللون غالبا بنى وحاجة تانى رائحة الزيت غالبا بيكون ليها رائحة حريق او زى زيت الموتور وهوا قديم فى تلك الحالات ااذا تم تغيير الزيت احتمال ابقاء الوضع كما هوا عليه او واحتمال اخر تفويت فى نقلات الفتيس او التأخير فى النقلات
قديم 22-04-2015, 09:39 AM
الصورة الرمزية Hisham.Elgazzar
Hisham.Elgazzar Hisham.Elgazzar غير متواجد حالياً

من انا؟: الفقير إلى الله
هواياتي: جميع الأعمال اليدوية-IT

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute

اشفط منه وزوده لغاية ما يرجع زى الاول بس لازم نفس نوع الزيت