العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > تجارب اﻷعضاء

تجارب اﻷعضاء ساحة لعرض فيها اﻷعضاء تجاربهم فى شتوى مناحى الحياة

قديم 17-05-2012, 12:10 PM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أعرف كل شئ عن السباكة

أنا مركب خلاط أسمة جومانا دولفين ( شكل الدولفين) الطقم ثلاث قطع كان 400 جنية من 3 سنين ونص. المهم عندى مشكلة فى الخلاطات. الخلاط بتاع المطبخ مش بينزل ماية حتى ولو فتحت الحنافية على الأخر ولما اخبط عليه أو أشدة لبرة تزيد الماية وترجع تنزل ضعيفة جدا. فما هو سبب هذا العطل؟ وعلى فكرة الحكاية دى فى الصاقع بس ولكن الساخن عادى شغال كويس وأعتقد ان السبب هو الأستخدام. ولكن هل ثلاث سنوات كافية لتعطيل خلاط من المفروض أنه يكون ماركة كويسة؟

أما خلاط الحوض بتاع الوش فبألاخط أنى لما بفتح الحنافية الماية مش بتنزل فى ساعتها تعلق لمدة ثانية وبعدين تنزل طبيعية. أول مرة أشوف حنافية الماية مش تنزل مع الفتح وتفضل ثانية او أثنين قبل النزول...

عندى حاجة كمان مزعجة وهى السيفون بتاع الحمام. لو فتحت المحبس بتاع الماية الداخل للسيفون على الأخر ( هذا مفروض يكون الطبيعى) اجد أن السيفون بعد ما يمتلئ بالماء يبتدأ يسرب ماية جوه قعدة الحمام ولهذا يفضل يملى ماية. بتغلب على الامر دة أنى بوطى محبس الماية الداخل للسيفون لحد الاخر فالماية بتدخل ضعيفة جدا لدرجة أنه بملى السفون فى نص ساعة مثلا.......
قديم 18-05-2012, 02:39 AM
الصورة الرمزية حمدي 84
حمدي 84 حمدي 84 غير متواجد حالياً

حمدي 84 is a jewel in the roughحمدي 84 is a jewel in the roughحمدي 84 is a jewel in the rough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابوشروق مشاهدة المشاركة

الموضوع فى قسم تجارب الاعضاء
أسمه معرفة أى حاجه عن تركيب السيراميك
لصاحبه أ. حمدى
تقبل تحياتى
السلام عليكم استاذنا الفاضل ابو شروق اولا اشكرك علي كرم اخلاقك وحسن الظن اللي اسال الله ان يكون خير مما تظن والا فانا اقل من ذلك لولا فضل الله واحيك علي تواضعك انك تحيل اجابة سؤال الي اهل الاختاص مع العلم انك لو اجبت لا يقدح احد في اجابتك لانك يدك في المهنه وبيمر عليك صنايعيه خصوصا السيراميك فاكيد انك علي علم بمثل هذه الامور ويشاء الله ان اقراهذه المشاركة مصادفة لاني في الحقيقة كان عندي سؤال لحضرتك واسف اني بتعبك معي وهو لي واحد من اقاربي دق طلمبة مياه جوفيه للبيت واخرج منها اربع حنفيات لاهل الشارع وطبعا ركب ماتور رفع واحد حصان نوعه كلبيدا ايطالي ودي بناءا علي راي السباك اللي ركب الحنفيات والراجل اللي دق الطلمبه وقالو ان هذا افضل الانواع وقالو ان من كثرة الضغط ممكن يكسر المواسيروالطلمبة دي علي عمق 50 متر وقالوا ان الماتور ده بيرفع 13دور ولما ركبناه وجدناه لا يرفع الدور الثاني ولو رفع للثاني بتكون الميه ضعيفه واذا فتحت حنفيه من الاربع اللي في الشارع بتقطع الميه عن الدور الثاني تماما وجبنا ماتور مستعمل وجربناه لعل الماتور الجديد يكون فيه عيب وجدنا نفس الوضع وطبعا الراجل اللي دق الطلمبه قال حل صعب ولم نقتنع به اصلا وهو انه عايز يحفر في الارض 3 م ويعمل غرفه ويضع الماتور فيها وقال انه يطلع ميه عشرة اضعاف وطبعا الكلام غير مقنع اضافه الي صعوبة تنفيذه فاحب ان اعرف راي حضرتك وربنا يجازيك خير

واخر دعوانا بتوفيق ربنا ان الحمد لله الذي وحده علا
قديم 19-05-2012, 07:38 PM
ramzi-tiger ramzi-tiger غير متواجد حالياً

ramzi-tiger is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابوشروق مشاهدة المشاركة

أعتذر جدا جدا لحضرتك أنا أسف لتأخرى فى الرد على حضرتك وذلك لأنشغالى بظروف خاصة
وأوعدك أن شاء الله فى خلال يومين بالضبط هفيد حضرتك فى موضوع دهان البانيو
أرجو أن تتقبل أعتذارى
أخوك أيمن أبو شروق
01005314147
01287710555
ربنا معاك ياابو شروق وربنا يعينك فى شغلك وعلينا بس متنسناش فى موضوع طلاء بانيو الزهر عشان والله بجد موضوع واجعلى دماغى ولو طلع ان انا ممكن اجيب الماده وادهنه فى البيت هتبقى حاجه فل اوى فارجو منك الرد والمعلومه وربنا يكرمك
قديم 26-05-2012, 02:19 PM
koki4life koki4life غير متواجد حالياً

koki4life is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حمدي 84 مشاهدة المشاركة

السلام عليكم استاذنا الفاضل ابو شروق اولا اشكرك علي كرم اخلاقك وحسن الظن اللي اسال الله ان يكون خير مما تظن والا فانا اقل من ذلك لولا فضل الله واحيك علي تواضعك انك تحيل اجابة سؤال الي اهل الاختاص مع العلم انك لو اجبت لا يقدح احد في اجابتك لانك يدك في المهنه وبيمر عليك صنايعيه خصوصا السيراميك فاكيد انك علي علم بمثل هذه الامور ويشاء الله ان اقراهذه المشاركة مصادفة لاني في الحقيقة كان عندي سؤال لحضرتك واسف اني بتعبك معي وهو لي واحد من اقاربي دق طلمبة مياه جوفيه للبيت واخرج منها اربع حنفيات لاهل الشارع وطبعا ركب ماتور رفع واحد حصان نوعه كلبيدا ايطالي ودي بناءا علي راي السباك اللي ركب الحنفيات والراجل اللي دق الطلمبه وقالو ان هذا افضل الانواع وقالو ان من كثرة الضغط ممكن يكسر المواسيروالطلمبة دي علي عمق 50 متر وقالوا ان الماتور ده بيرفع 13دور ولما ركبناه وجدناه لا يرفع الدور الثاني ولو رفع للثاني بتكون الميه ضعيفه واذا فتحت حنفيه من الاربع اللي في الشارع بتقطع الميه عن الدور الثاني تماما وجبنا ماتور مستعمل وجربناه لعل الماتور الجديد يكون فيه عيب وجدنا نفس الوضع وطبعا الراجل اللي دق الطلمبه قال حل صعب ولم نقتنع به اصلا وهو انه عايز يحفر في الارض 3 م ويعمل غرفه ويضع الماتور فيها وقال انه يطلع ميه عشرة اضعاف وطبعا الكلام غير مقنع اضافه الي صعوبة تنفيذه فاحب ان اعرف راي حضرتك وربنا يجازيك خير
أولا اتوجه بشكري للأستاذ أبو شروق وربنا يجازيه كل خير ..........

ثانيا بالنسبة للسؤال عن ماتور الماء فأعتقد أن المسافة الكبيرة التي تقطعها الماء داخل المواسير تحتاج لماتور أكبر في القدرة .......
قديم 29-05-2012, 05:58 PM
شريف عبدربه شريف عبدربه غير متواجد حالياً

شريف عبدربه is on a distinguished road

السلام عليكم

مناقشة مفيدة جدا. أنا كمان بشطب شقتي و كنت بدور على تقييمات للأسطوات بس للأسف ما لاقيتش. عملت موقع بسيط لتجميع تقييمات عن الكهربائية و النقاشين إلخ و الهدف إن شاء الله بناء قاعدة بيانات عن كل أسطى في مصر و عمل نظام للسمعة (reputation System)

الكلمات الدليلية
أعمال, مواسير, خلاطات, سباك, سباكه