العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO > ﻻنوس (دايو - شيفروليه)

ﻻنوس (دايو - شيفروليه) كانت و أصبحت chevy gold logo

قديم 01-02-2012, 01:47 PM
الصورة الرمزية aaffii
aaffii aaffii غير متواجد حالياً
من انا؟: MOSTAFA ELTRONBGY
التخصص العملى: Accontant AT PHARCO CORPORACTION
هواياتي: FORMULA 1

aaffii has a spectacular aura aboutaaffii has a spectacular aura about
افتراضي رد: تعديل فرامل اللانوس

التيل بتاع النوبيرا اللى هنجيبه بيكون جديد ولا استيراد وكمان الطنابير الالمانى مينفعش تيجى استيراد وشكرا
ممكن يبقى التيال والطنابير استيراد بس انا مش بنصح بكده لأن ده فرامل مش هزار فيفضل على الاقل ان التيال تبقى جديده وخصوصا انها مش غاليه ده 70 جنيه
اما الطنابير بتوع الاوبل فممكن تجيبهم استيراد وتستنظف جوز وتخدهم تخرطهم الاول قبل ما تركبهم علشان لو فيهم ريجه او عالي وواطي
وانا تحت امرك في اي استفسار !!!!!!!!!

MOSTAFA AHMED ELTRONBGY
DATA ANALYST AT PHARCO CORPORATION

قديم 01-02-2012, 02:19 PM
الصورة الرمزية mody112
mody112 mody112 غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد من عباد الله
هواياتي: قيادة السيارات -تجميع معلومات عن السيارات

mody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aaffii مشاهدة المشاركة

ممكن يبقى التيال والطنابير استيراد بس انا مش بنصح بكده لأن ده فرامل مش هزار فيفضل على الاقل ان التيال تبقى جديده وخصوصا انها مش غاليه ده 70 جنيه
اما الطنابير بتوع الاوبل فممكن تجيبهم استيراد وتستنظف جوز وتخدهم تخرطهم الاول قبل ما تركبهم علشان لو فيهم ريجه او عالي وواطي
الف شكر ياباشا
وسوال كمان لو سمحت هو الماستر العادى بتاع اللانوس لو متغيرش مش هيؤثر على الاداء بعد التعديل ( يعنى هيقدر يسيطر على الطنابير الكبيرة والتيل كمان
وكمان هو مفيش حاجة تانية هتتعمل عند العجلتين الخلفيتين ؟
وشكرا
قديم 01-02-2012, 02:59 PM
الصورة الرمزية aaffii

وسوال كمان لو سمحت هو الماستر العادى بتاع اللانوس لو متغيرش مش هيؤثر على الاداء بعد التعديل ( يعنى هيقدر يسيطر على الطنابير الكبيرة والتيل كمان
وكمان هو مفيش حاجة تانية هتتعمل عند العجلتين الخلفيتين ؟
ماستر اللانوس حتبقى مشكلته الوحيده ان بدال الفرامل حيبقى واطي شويه عن الطبيعي وده عادي نظرا لأن الزيت بقى بيملى مساحه اكبر من الاول.
اما العجل الخلفي :-
التعديل الخلفى
او تركيب فرامل سكينه وراء
1 - جنبين خلفى كاملين بتوع (اوبل فكترا مكنة 2000 cc موديل 95 او اوبل استرا مكنة 1600 cc موديل 2002 ) ودول اللى انا جبتهم لانهم احدث وانضف ب 450 جنيه
2- هتحتاج اثناء التركيب لتعديل قاعدتين علشان يمسكو جراب فرامل الهاند ودول هيبقو راكبين على الدونجل الخلفى
ودة الجزء الصعب فى كل الموضوع
الجزء ده للامانه منقول وانا معملتوش في عربيتي

MOSTAFA AHMED ELTRONBGY

قديم 01-02-2012, 03:57 PM
الصورة الرمزية mody112
mody112 mody112 غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد من عباد الله
هواياتي: قيادة السيارات -تجميع معلومات عن السيارات

mody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud of

ماستر اللانوس حتبقى مشكلته الوحيده ان بدال الفرامل حيبقى واطي شويه عن الطبيعي وده عادي نظرا لأن الزيت بقى بيملى مساحه اكبر من الاول.
اما العجل الخلفي :-
التعديل الخلفى
او تركيب فرامل سكينه وراء
1 - جنبين خلفى كاملين بتوع (اوبل فكترا مكنة 2000 cc موديل 95 او اوبل استرا مكنة 1600 cc موديل 2002 ) ودول اللى انا جبتهم لانهم احدث وانضف ب 450 جنيه
2- هتحتاج اثناء التركيب لتعديل قاعدتين علشان يمسكو جراب فرامل الهاند ودول هيبقو راكبين على الدونجل الخلفى
ودة الجزء الصعب فى كل الموضوع
الجزء ده للامانه منقول وانا معملتوش في عربيتي

طيب بما ان الجزء الخلفى انت معملتوش فى عربيتك فمن غيره الفرامل عامله ايه ؟
وكمان انت قولت انك مغيرتش الماستر العمومى لماستر النوبيرا فبرده ايه رايك فى الاداء بدون تعديل الماستر وكمان بدون التعديل الخلفى ؟
قديم 01-02-2012, 04:35 PM
الصورة الرمزية aaffii

طيب بما ان الجزء الخلفى انت معملتوش فى عربيتك فمن غيره الفرامل عامله ايه ؟

ما شاء الله الفرامل تحولت لحاجة تانية... الاحساس دلوقتى انك معاك فرامل و كل ما تدوس اكتر العربية بتفرمل اكتر و بتقف اسرع... حتى لما يبقى معاك ناس فى العربية الفرامل قوية بما يكفى انها توقفك بامان...
واعتقد ان التعديل الامامي اهم من التعديل الخلفي لكن لو عملت الخلفي خير وبركه

وكمان انت قولت انك مغيرتش الماستر العمومى لماستر النوبيرا فبرده ايه رايك فى الاداء بدون تعديل الماستر
زي ماقولت لحضرتك قبل كده الماستر بتاع النوبيرا حيفرق بس في مشوار البدال بتاع الفرامل يعني انا لما سوقت عربية واحد صحبي عامل التعديل بتاع الفرامل زي بالظبط بس حاطط ماستر نوبيرا حسيت ان البدال بتاع الفرامل عنده اعلى شويه من عندي لكن الفرامل في الحالتين جميله وزي الفل

MOSTAFA AHMED ELTRONBGY